۱۲ استان در منطقه قرمز برق

کدخبر: 2357794

مدیرکل نظارت برتوزیع توانیر با اشاره به گرم شدم دمای هوا و افزایش مصرف برق، گفت: ساعت های پرفشاری در مدیریت پیک برق را پشت سر می گذرانیم به طوری که در حال حاضر ۱۲ استان در منطقه قرمز قرار دارند.

مسعود صادقی با بیان این که امروز میانگین دمای هوا نسبت به روز گذشته یک درجه گرمتر شده است، اظهار کرد: این افزایش دما، باعث بالا رفتن مصرف برق در کشور شده است به طوری که هم اکنون ۱۲ استان کشور در منطقه قرمز قرار دارند.

به گفته وی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، بوشهر، هرمزگان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، استان تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل و کلانشهر اهواز و منطقه غرب مازندران هم اکنون به دلیل افزایش مصرف در منطقه قرمز قرار دارند.

مدیرکل نظارت برتوزیع توانیر از هموطنان ساکن در این مناطق خواست که از طریق تنظیم درجه کولرهای گازی روی ۲۴ درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی با پرسنل صنعت برق برای پایدار ماندن شبکه و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی همکاری کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: هم اکنون همکاران ما در مرکز پایش صنعت برق و نیز در سراسر شرکت ها، در حال مدیریت شرایط کنونی هستند اما همچنان نیازمند همکاری مشترکان هستیم.

احتمال شکسته شدن رکورد پیک مصرف برق

همچنین مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به افزایش بیش از یک درجه ای دمای هوای کشور در جاری گفت: نقشه های هواشناسی نشانگر آن است که موج گرمای شدید وارد ایران شده است که به همین موضوع باعث افزایش بیش از یک درجه ای دمای هوا در این هفته خواهد شد و حتی دما در برخی نقاط کشور به بیش از ۵۰ درجه افزایش خواهد یافت که در این شرایط نیازمند همکاری بیشتر مشترکان برق هستیم.

وی با بیان این که در هفته جاری میانگین دمای کشور ۳۴.۹ درجه بود، خاطرنشان کرد: در هفته جاری، دما در برخی نقاط کشور حتی از ۵۰ درجه نیز فراتر خواهد رفت که به دنبال آن افزایش شدید مصرف برق را به دلیل تشدید استفاده از وسایل سرمایشی به دنبال خواهد داشت.

رجبی مشهدی اظهار کرد: بررسی ها نشانگر آن است هر یک درجه افزایش دما، یکهزار و ۵۰۰مگاوات مصرف برق کشور بیشتر می شود که با در نظر گرفتن گرمتر شدن دمای کشور در این هفته، احتمالا باید شاهد افزایش بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مگاواتی مصرف برق باشیم.

وی با بیان این که نوسان های مکرر در مصرف برق و افزایش شدید مصارف، باعث استهلاک بیشتر نیروگاه ها و تاسیسات صنعت برق می شود، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که همه مشترکان در ساعت های بین ۱۳ تا ۱۷ مصرف برق خود تنها ۱۰ درصد کاهش دهند، هیچ مشکلی برای تامین برق ایجاد نخواهد شد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به این که تنها رعایت سه نکته در ساعت های مذکور کافی است که از خطر خاموشی احتمالی عبور کنیم، اضافه کرد: بهترین راهکار برای کاهش مصرف به صورت فوری و جلوگیری از ایجاد محدودیت و خاموشی احتمالی، تنظیم درجه کولرهای گازی روی ۲۴ درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی است.

رجبی مشهدی درخصوص دیگر راهکار موثر در کاهش مصرف نیز گفت: همچنین مشترکان می توانند استفاده از وسایل پرمصرف برقی را به پیش از ظهر و یا آخر شب موکول کنند.

سخنگوی صنعت برق اذعان کرد: مشترکان با رعایت این نکات بسیار ساده که هیچ مشکلی را در آسایش آنها نیز ایجاد نمی کند، می توانند علاوه بر کاهش مصرف برق خود، کمتر شدن مبلغ قبض برق خود را نیز مشاهده کنند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه توان تولید برق کشور حدود ۵۹ هزار مگاوات است افزود: این در حالیست که تا کنون ۵۷هزار مگاوات تولید برق محقق شده است.

وی ادامه داد: با اعمال طرح های تشویقی دولت برای کاهش مصرف برق، امسال در مصارف خانگی شاهد تنها ۱۵ درصد افزایش مصرف هستیم. اگر مردم اقدامات و پروتکل های کم مصرفی را رعایت کنند می توانیم تابستان امسال را به خوبی پشت سر بگذاریم.

رجبی مشهدی افزود: آن دسته از مشترکان که مصرف خود را ۱۰ درصد کاهش دهند حدود۲۰درصد کاهش هزینه صورت حساب شاملشان می شود یعنی روی هم رفته به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف؛ ۲۰ درصد کاهش هزینه در صورت حساب اعمال خواهد شد.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: