وزیر نفت: اگر رقابت نباشد، توسعه حاصل نمی‌شود

کدخبر: 2359891

وزیر نفت گفت:توسعه فناوری با رقابت حاصل می‌شود، اگر رقابت نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت:من برای توسعه صنعت نفت با هر کشور خارجی جز رژیم اسرائیل همکاری می‌کنم ولی منتظرشان نمی مانم.

او ادامه داد:خارجی نامحرم است، برادرمان هم اگر باشد به همسر ما نامحرم است. ما برای منافع‌مان با این شرط نامحرمی با خارجی ارتباط برقرار می‌کنیم. اگر خارجی‌ها آمدند توسعه تکنولوژی ما تسریع می‌شود، اما اگر نیامدند کار ما متوقف نمی‌شود. هیچ چیزی ما را متوقف نمی‌کند.

زنگنه گفت:هیچ چیزی نمی تواند ایران را از پیشرفت متوقف کند به طوری که ما از ظرفیت های میدان های نفتی از کشورهای دیگر جلوهستیم.

وزیر نفت بیان کرد:با شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیاری از کشور‌ها نیرو‌های خود را تعدیل و اخراج کردند، ولی خوشبختانه ما تا به امروز نه توقف در طرح‌ها داشته ایم و نه اخراج یا تعدیلی صورت گرفته است.

وزیر نفت گفت:توسعه فناوری با رقابت حاصل می‌شود، اگر رقابت نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

زنگنه گفت:یک مشکلی که داریم این است که پیمانکاران به دلیل شرایط سختی که داریم قیمت‌های انتحاری می‌دهند. قیمت‌های پایین می‌دهند و برنده می‌شوند و دست کارفرما را در پوست گردو می‌گذارند.اگر کسی قیمت بی‌ربط داد برکنارش می‌کنیم.

او بیان کرد:۳ قرارداد دیگر طرح نگهداشت افزایش تولید نفت قبل از سال ۱۴۰۰ امضا می شود.

زنگنه با بیان اینکه افزایش ضریب بازیافت از مخازن اگر نگویم مهم‎تر از میدان مشترک بلکه هم‌سطح آن اهمیت دارد، تصریح کرد:یک درصدی افزایش ضریب بازیافت از مخازن ۷ میلیارد بشکه نفت به تولید کشور می‌افزاید.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در هفته‌های آینده قراردادهایی با دانشگاه‌های کشور برای بخش‌های پژوهشی امضا می‌کنیم، افزود:قصدمان این است از همه روش‌های قراردادهای نفتی برای توسعه میدان‌های نفتی بهره بگیریم.

زنگنه گفت: زمان‌بندی قابل پیگیری، کنترل هزینه، امکان بهره‌گیری از بازار سرمایه از مزایای قراردادهای EPC و EPD است.

تحریم ها رفتنی هستند

او بیان کرد: اگر طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت را نداشتیم‌ طرح‌های توسعه در میدان‌های در حال بهره‌برداری متوقف می‌شد.

زنگنه با اشاره به اینکه امضای قراردادهای امروز یک پیام دارد و آن بقای صنعت نفت در شرایط تحریم است، افزود: بسیاری می‌پرسند آیا ظرفیت‌سازی لازم است؟ پاسخم این است که تحریم و بانیان آن رفتنی هستند.

وزیر نفت بیان کرد: قدرت در بازار نفت به مخازنش نیست بلکه ظرفیت تولید، قدرت یک کشور است.

زنگنه گفت: ملت ما شرایط سخت را گذرانده است، در صورت داشتن ظرفیت تولید اگر روزی تحریم برداشته شد، ظرف ۲ تا ۳ ماه همانند گذشته به بازار برخواهیم گشت.

در دوران تحریم یک دکل و یک نفر را بیکار نکردیم

او افزود: پس گرفتن سهم از بازار نفت بسیار مهم است و در این بازار، تولیدکنندگان به کسی رحم نمی‌کنند.

وزیر نفت ادامه داد:ایران باید روزانه یک تا ۲ میلیون بشکه ظرفیت تولید مازاد داشته باشد.

او گفت: اشتغال در این پروژه بسیار مهم است، ما در دوران تحریم یک دکل و یک نفر را بیکار نکردیم.

زنگنه با بیان اینکه ما دنبال منافع خودمان در اجرای پروژه‌ها هستیم، گفت:مردم نگران توسعه میدان‌های مشترک هستند لازم است بگویم که نگران نباشید زیرا از نظر ظرفیت تولید نفت و گاز در همه میدان‌های مشترک جلوتر از همسایگان هستیم.

توقیف نفتکش های ایرانی صحت ندارد

او در ادامه در خصوص خبری مبنی بر توقیف نفتکش‌های ایران گفت:این یک تجارت است و متاسفانه به اسم رزم درآمده است و بیشتر سوال نفرمایید.

زنگنه گفت:آمریکا می‌خواهد خود را پیروز میدان بداند و توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط آمریکا را به شدت تکذیب می‌کنم.

او افزود:محموله‌های اخیر به‌صورت فوب به ونزوئلا فروخته و تحویل شده بود و پول آن تسویه شده است

زنگنه ادامه داد:امضای این قرارداد‌ها فرصت‌های زیادی برای اشتغال شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌کند، همچنین چهار درصد از اعتبار این قرارداد‌ها صرف کار‌های عام‌المنفعه می‌شود.

وزیر نفت بیان کرد:ایده اصلی گشایش اقتصادی را وزارت نفت نداده است به ما چارچوبی دادند که به‌صورت فنی این طرح را بررسی کنیم، هر وقت مصوبه‌ای ابلاغ شود وزارت نفت تنها مجری خواهد بود.

وزیر نفت در خصوص سهمیه بنزین گفت:هنوز طرحی درباره تغییر سهیه‌بندی بنزین ارائه نشده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: