خبر خوش نمکی درباره مراقبت از بیماران کرونا

کدخبر: 2360782

وزیر بهداشت گفت: فاصله بین بستری و مرگ بسیار زیاد است و این نشان می‌دهد که شیوه مراقبت از بیماران کرونایی را به خوبی یاد گرفته‌ایم، یکی از این تجربه‌ها، استفاده از تله مدیسین بود.

سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی و افتتاح گام نخست برنامه خدمات دوراپزشکی که از وزارت بهداشت و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: در سال‌های بعد از انقلاب دستاوردهای مهمی در نظام سلامت داشتیم. کاهش مرگ و میر کودکان و زنان به علت عوارض بارداری اتفاق افتاد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: وقتی وارد وزارت بهداشت شدم، اولین تصمیم من دگرگونی کیفی در نظام ارائه خدمت بود و اولین گام، استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود. معتقدم بدون ایجاد ریل مناسب در الکترونیکی کردن نظام سلامت، برای ارتقای کیفی این نظام هیچ راهی نداریم. در نتیجه اولین گام ما ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای ۸۰ میلیون ایرانی بود.

وی ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت به ما کمک کرد که در پویش ملی مبارزه با فشار خون، فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر کشور با همت همکارانم بسنجیم که در این بین دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مبتلایان به فشار خون بالا را پیدا کرده و تحت مراقبت قرار دادیم.

نمکی گفت: بزرگ‌ترین ابزار در بسیج ملی مقابله با کرونا، پرونده الکترونیک سلامت بود و همزمان به نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و اعمال راهنماهای بالینی اقدام کردیم. بستر اجرای این موارد، پرونده الکترونیک سلامت است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در مدیریت کرونا یک اتفاق ویژه دیگر در کشور افتاد و آن اتفاق این بود که توانستیم بیمارستان‌های معین انتخاب کنیم که با کمک تله مدیسین، تجربه خود را به بیمارستان‌های دیگر منتقل کنند. در مدیریت کووید ۱۹ به این رسیدیم که این بیماری نیازمند مراقبت خوب برای بیمار بستری است و نه دارو.

نمکی افزود: در روزهای اول که گرفتار ویروس کرونا شدیم، منحنی‌های مرگ و بستری پا به پای هم پیش می‌رفت، اما اگر در حال حاضر منحنی‌ها را نگاه کنید، فاصله بین بستری و مرگ بسیار زیاد است و این نشان می‌دهد که شیوه مراقبت از بیماران کرونایی را به خوبی یاد گرفته‌ایم. یکی از این تجربه‌ها، استفاده از تله مدیسین بود.

وی ادامه داد: کاهش هزینه‌های نظام سلامت، افزایش راندمان، بهبود اقتصاد سلامت از جمله فواید تله مدیسین است. از این شیوه برای آموزش هم می‌توان استفاده کرد. زیرا آموزش از راه دور یکی از اقداماتی است که به شدت روی آن کار می‌کنیم و یکی از بحث‌های جدی ما این است که باید زیرساخت‌های آموزش از راه دور را تقویت کنیم.

وزیر بهداشت گفت: باید از ابزار آموزش از راه دور به خوبی استفاده کرد. در حال حاضر ابزار موبایل در دست همه وجود دارد. آموزش از راه دور برای بیماری‌های غیرواگیر که ۳۸۰ هزار مرگ را در سال ایجاد می‌کند باید انجام شود. زیرا ۹۷ هزار مورد از این ۳۸۰ هزار فوتی به علت فشار خون بالاست. با آموزش از راه دور روی صفحه موبایل افراد می‌توان از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: برای اصلاح سبک زندگی مردم باید از این ابزار استفاده کنیم. زیرا تغذیه مردم درست نیست. عدم تحرک باعث نابودی افراد می‌شود. باید از شیوه آموزش از راه دور برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان استفاده کنیم. زیرا به علت همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا ممکن است در پاییز نیازمند به حداقل رساندن آموزش‌های حضوری شویم و باید از این زیرساخت به خوبی استفاده کنیم.

نمکی بیان کرد: تلاش کردیم کارهای تازه‌ای را شروع کنیم، اما به سیاه چاله کرونا افتادیم. در عین حال نباید کرونا ما را زمین گیر کند. ما ملتی هستیم که هم شهید می‌دهیم و هم تاریخ می‌سازیم. هم برای مدیریت کرونا شهید می‌دهیم و هم از ایجاد توسعه غافل نمی‌شویم. مردم و خیرین و بنیادها در کنار ما حضور دارند. امسال برای اولین سال، ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی و ۱۴۰۰ پروژه را تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ افتتاح می‌کنیم. این پروژه زیربنایی و مهم نیز یکی از پروژه‌های ماندگار در کشور خواهد بود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: