مروری بر انواع دریچه‌ های فاضلاب رایج در ایران

کدخبر: 2364297

دریچه های فاضلاب دریچه‌هایی هستند که بر روی لوله‌‌ها یا منهول‌های بزرگ فاضلاب و برای دسترسی به زیرزمین و شبکه‌های فاضلاب شهری قرار می‌گیرند.

نسیم آنلاین : دریچه های فاضلاب دریچه‌هایی هستند که بر روی لوله‌‌ها یا منهول‌های بزرگ فاضلاب و برای دسترسی به زیرزمین و شبکه‌های فاضلاب شهری قرار می‌گیرند.

در گذشته دریچه‌های فاضلاب بین شهری از جنس بتن و یا آجر ساخته می‌شد، اما این سازه‌ها به دلیل سنگینی و سرقت منسوخ شد و دریچه‌های فاضلاب، با جنس‌های دیگر جانشین آن‌ها شد.

دریچه‌ بتنی فاضلاب

دریچه‌‌های بتنی از قدیمی‌ترین دریچه‌های فاضلاب هستند. ویژگی اصلی این دریچه‌ در برابر ضربه مقاوم و ارزان بودن آن است.

از مشکلات این نوع دریچه باید به وزن زیاد آن است که باعث بروز دردسرهایی برای کارگران در زمان انجام تعمیرات، می‌شود. مشکل دیگری که این نوع دریچه دارد ترک خوردن آن است؛ این نوع دریچه در فصول سرد سال، بر اثر یخ‌زدگی مکرر، ترک خورده و به مرور می‌شکند.

دریچه‌های چدنی

دریچه‌های چدنی در مقایسه با دریچه‌های بتنی وزن کم‌تری دارند و راحت‌تر قابل جابجایی هستند. این دریچه‌ به دلیل خاصیت فلزی که دارد در صورت مفقودی توسط دستگاه فلزیاب پیدا می‌شود. مشکل عمده‌ای که این دریچه‌ها دارند، سرقت زیاد آن‌ها است. دریچه‌های چدنی به دلیل قیمت بالای چدن و قابل بازیافت بودن، به سادگی دزدیده می‌شود. همین نکته باعث صرف هزینه اضافه و یا ایجاد خطرات جانی برای ساکنین شهر می‌شود. دریچه‌های چدنی بسیار شکننده هستند، این دریچه‌ها در جابجایی و در طولانی مدت ترک خورده و می‌شکنند.

دریچه فاضلاب کوپلیمر

این نوع از دریچه‌ها از انواع دریچه‌های سبک برای درپوش‌ فاضلاب است. مقاومت این دریچه در برابر ترکیبات آلی و اسیدی موجود در محیط بسیار خوب است. استفاده از دریچه کوپلیمر برای استفاده در محیط‌های ترافیکی سنگین، به دلیل مقاومت پایین، مناسب نیست.

از معایت دیگر این محصول عدم امکان ردیابی دریچه، در صورت مفقودی، به وسیله دستگاه‌های فلزیاب است.

دریچه منهول کامپوزیتی

دریچه‌های کامپوزیتی از جدید‌ترین انواع دریچه‌های رایج در ایران است. دریچه های کامپوزیتی ظاهر زیبایی دارد و وزن پایین آن باعث جابجایی ساده دریچه، در زمان تعمیرات، می‌شود. این نوع دریچه‌ها به دلیل عدم بازیافت، کمتر دزدیده می‌شود.

اما این دریچه‌ها نیز مشکلات خود را دارند؛ در ساخت دریچه‌های کامپوزیتی از پلیمرها، رزین و چسب استفاده شده؛ مواد تشکیل دهنده این نوع دریچه‌ در برابر گرما، مقاومت کمی دارند، به همین دلیل با گذشت زمان سطح روی آن‌ها ترک خورده و باعث نفوذ آب به داخل دریچه می‌شوند. نفوذ آب به داخل دریچه در فصل سرد سال باعث یخ زدگی و شکسته شدن دریچه می‌شود.

دریچه‌های نانو کامپوزیتی (نانورادیس)

دریچه‎‌های نانوکامپوزیت از جدیدترین دریچه‌های فاضلاب هستند. فرق دریچه‌های نانو کامپوزیت در مقایسه با دریچه‌های کامپوزیتی، مقاومت آن در برابر اشعه‌UV، حرارت و آتش، ضربه، داشتن خاصیت چکش‌خواری بالا و... است.

این دریچه‌ها‌ ظاهری زیبا دارند، که در زیبایی فضای شهری بسیار تاثیر گذار است. در حال حاضر، تولید این دریچه‌ها در هر رنگی امکان پذیر است.

دریچه‌های نانو کامپوزیت بسیار سبک بوده که باعث جابجایی ساده این دریچه برای کارگران می‌شود.

استفاده از دریچه‌های نانوکامپوزیت امکان سرقت دریچه‌ را کاهش داده، مواد مورد استفاده در این دریچه، بازیافتی نبوده و در صورت دزدیده شدن نیز، به دلیل خاصیت چکش‌خواری بالا، شکسته نمی‌شوند.

مقاومت این نوع دریچه در برابر مواد اسیدی، ترکیبات آلی و... بالا است. نکته مثبت دیگر این نوع دریچه وجود الیاف‌ فلزی در ساخت دریچه است که برخلاف دریچه‌های کامپوزیتی، خاصیت ردیابی با استفاده از دستگاه فلزیاب را دارند.

چکیده کلام

انتخاب یک دریچه مناسب می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه و افزایش امنیت افراد جامعه شود. هر کدام از دریچه‌های موجود در بازار مزایا و معایب خود را دارند و باید در انتخاب دریچه به این موارد توجه کرد.

آخرین نسل دریچه‌های موجود در بازار، دریچه‌های نانوکامپوزیت (نانورادیس) است که توسط   شرکت رادیس تولید می‌شود. این دریچه‌ها ضدسرقت بوده، کاملا نفوذناپذیرند و در برابر گرما مقاومت بالایی دارد، تحمل وزن بالای این دریچه‌ها در کنار سایر ویژگی‌ها باعث شده است که فعلا به عنوان بهترین گزینه موجود در بازار شناخته شوند.

ارسال نظر: