بانک خون در وضعیت قرمز!

کدخبر: 2365556

هم اینک ذخایر خون در کشور فقط برای ۵ روز است که اگرچه از نظر استانداردهای جهانی قابل قبول است اما سازمان انتقال خون از همه اهدا‌کنندگان خون می‌خواهد برای اهدای خون اقدام کنند.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، از ابتدای فروردین ماه تا آخر مهر ماه آمار اهدای خون با کاهش 10 درصدی مواجه بوده است. در این بین تهران با داشتن 160 بیمارستان و مرکز درمانی بیشترین میزان مصرف خون را در کشور دارد و حالا ذخایر خونی در پایتخت به 20 تا 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

بشیر حاجی‌بیگی تأکید دارد هنوز به مرحله بحران نرسیده‌ایم اما نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیاز همیشگی و روزانه است و چنانچه مردم به مدت دو روز خون اهدا نکنند شبکه خون‌رسانی کشور دچار مشکل می‌شود. هم اینک ذخایر خون در کشور فقط برای 5 روز است که اگرچه از نظر استانداردهای جهانی قابل قبول است اما سازمان انتقال خون از همه اهدا‌کنندگان خون می‌خواهد برای اهدای خون اقدام کنند.

با اینکه شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل جدی کاهش آمار حضور و اهدای خون است اما سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید که بارها اعلام کرده‌ایم شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بالاترین سطح در مراکز اهدای خون رعایت می‌شود. با شروع فصل سرما به دلیل بارش باران و برف و کوتاه شدن طول روز، مراجعه مردم برای اهدای خون نیز کم می‌شود. همزمان با این اتفاق، شیوع بیماری کووید19 و ترس از ابتلا نیز میزان مراجعه مردم برای اهدای خون را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش داده است و آن‌طور که سخنگوی سازمان انتقال خون به روزنامه ایران می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا کاهش میزان اهدای خون تا 35 درصد هم گزارش شد اما این کاهش‌ها موقتی بود و با رسیدن اردیبهشت و خرداد و بویژه ماه محرم میزان مراجعه بار دیگر بالا رفت اما با ورود به پاییز روند کاهشی دوباره از سر گرفته شد و از ابتدای مهر وضعیت اهدای خون نسبت به ماه‌های قبل‌ نامناسب‌تر شد. به‌طور کلی و به استناد آمارهای سازمان انتقال خون کشور، از ابتدای فروردین تا اواخر مهر ماه اهدای خون 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: