چرا رئیس کل بانک مرکزی اطلاعات غلط به مردم می دهد؟

کدخبر: 2368015

گمرک ایران آمار رسمی تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه اول امسال را منتشر کرد که نشان می‌دهد ادعای رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مثبت شدن تراز تجاری کشور، خلاف واقع بوده است.

واسط آذرماه عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه متغیرهای اقتصادی نوید ماه‌های بهتری را می‌دهند، ‌ مثبت شدن تراز تجاری کشور را یکی از تحولات مثبت خواند. او در اظهارات خود به مثبت شدن ۱.۵ میلیارد دلاری تراز تجارت خارجی اشاره کرد و گفت که میزان صادرات به ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد رسیده است.

اما آمار اعلامی رئیس‌کل بانک مرکزی از تجارت خارجی کشور مطابقتی با آمار گمرک ایران نداشت زیرا گزارش گمرک نشان می‌داد تراز تجاری نه تنها مثبت ۱.۵ میلیارد دلار نبوده بلکه منفی ۱.۶ میلیارد دلار بوده است. در ادامه بانک مرکزی اعلام کرد استناد همتی به سامانه سازمان توسعه تجارت و تراز مثبت تا نیمه آذرماه بوده است.

مسئولان گمرک، هم پاسخ دادند وقتی استناد وزارت صمت به آمار تجاری گمرک است، چطور بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت را مرجع اصلی این آمار می‌داند؟

با اعلام رسمی آمار تجارت خارجی کشور، نکته مهم سکوت همتی است که دو هفته قبل آمار خلاف واقع به مردم داد تا عملکرد دولت را مثبت جلوه دهد. این در حالی است که جایگاه ریاست بانک مرکزی به علت مسئولیت آن در سیاستگذاری ارزی و پولی کشور بسیار حساس و مهم است و سیاسی‌کاری رئیس‌کل بانک مرکزی همچون یک ژورنالیست اصلاح‌طلب برای آمارسازی جهت مثبت کردن عملکرد دولت روحانی، سبب خدشه شدید به اعتبار بانک مرکزی می‌شود.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: