سختی گیر آب چیست و انواع آن کدامند؟

کدخبر: 2368047

یکی از بزرگترین مشکلات در آب های شرب و همچنین آب مورد استفاده در محیط های صنعتی و دیگ های بخار، وجود حجم بسیار زیاد یون های کلسیم و منزیم می باشد. این یون ها منجر به رسوب بر دیواره لوله ها و تاسیسات دیگ های بخار و لوله های انتقال آب شده و علاوه بر این برای سلامتی انسان نیز بسیار مضر می باشند. برای کاهش اثرات منفی این یون های کربناتی و غیر کربناتی از تجهیزاتی به نام سختی گیر آب استفاده میشود که دارای انواع مختلفی بوده و روند حذف یون ها در آنها متفاوت می باشد.

نسیم آنلاین : یکی از بزرگترین مشکلات در آب های شرب و همچنین آب مورد استفاده در محیط های صنعتی و دیگ های بخار، وجود حجم بسیار زیاد یون های کلسیم و منزیم می باشد. این یون ها منجر به رسوب بر دیواره لوله ها و تاسیسات دیگ های بخار و لوله های انتقال آب شده و علاوه بر این برای سلامتی انسان نیز بسیار مضر می باشند. برای کاهش اثرات منفی این یون های کربناتی و غیر کربناتی از تجهیزاتی به نام سختی گیر آب استفاده میشود که دارای انواع مختلفی بوده و روند حذف یون ها در آنها متفاوت می باشد.

سختی گیر آب چیست؟

آب سخت (hard water) به معنای وجود یون های مختلف از قبیل کلسیم و منیزم در آن می باشد که به دلایل مختلف از جمله عبور آب از لایه های خاکی رخ می دهد. با توجه به نوع یون های موجود در آب که باعث سخت شدن آن شده اند، سختی آب به دو گروه دائم و موقت تقسیم بندی میشود. بر اساس این تقسیم بندی به یون های کربناتی از قبیل کلسیم و منزیم که با روش های ساده از جمله حرارت دادن قابل حذف می باشند سختی موقت گفته میشود. در مقابل در شرایطی که یون های غیر کربناتی در آب موجود بوده و تنها با فرآیندهای شیمیایی قابل حذف می باشند، سختی دائم گفته میشود. سختی گیر آب به تجهیزاتی گفته میشود که به روش های مختلف سعی در کاهش اثرات منفی سختی آب داشته و نه تنها در محیط های مسکونی، بلکه در صنعت نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

انواع سختی گیر آب

تجهیزات مورد استفاده برای کاهش سختی آب بر اساس نحوه عملکرد بسیار متفاوت بوده و به دلیل اهمیت بسیار زیاد این فرآیند، در طرح های مختلفی طراحی و تولید شده اند. از جمله سختی گیرهای کاربردی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

سختی گیر رزینی آب

رایج ترین و کاربردی ترین روش برای کاهش سختی آب استفاده از دانه های رزین می باشد که اساس کار آن جایگزینی سدیم موجود در رزین با یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب می باشد. سختی گیر رزینی به نوع خاصی از این دستگاه ها گفته میشود که در حالت کلی دارای بدنه استوانه ای فلزی بسیار مقاوم بوده و طراحی داخلی آن به گونه ای صورت گرفته است که بستری از سیلیس و رزین موجود می باشد. از جمله اجزای موجود در این سختی گیرها می توان به مخزن با بدنه استیل استنلس، رزین، نازل، مخزن محلول آب و نمک برای  احیای سختی گیر رزینی ، مانومتر و شیر سولیی والو اشاره نمود.

روند سختی گیری با این دستگاه به صورت زیر می باشد:

  • دانه های رزین که مواد پلیمری می باشند بر روی بستری از سیلیس قرار گرفته و در بخش انتهایی مخزن استوانه ای فلزی ثابت میشوند.
  • آب دارای سخت از قسمت بالای مخزن وارد شده و از بستر رزینی عبور داده میشود. یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب با یون سدیم جایگزین شده و تبدیل یونی صورت میگیرد.
  • با جایگزینی و تبادل یون های کسلیم و منیزیم و با سدیم، سختی آب کاهش یافته و اصطلاحا به آب نرم (soft water) تبدیل میشود.
  • علاوه براین، آب پس از گذر از بستر سیلیس حجم بسیار زیادی از ذرات معلق در خود را از دست داده و در نهایت از شیر خروجی آب تخلیه می گردد.

** گذر مداوم آب های سخت از این بستر به مرور منجر به کاهش راندمان دانه های رزین خواهد شد. به همین دلیل با کمک محلول آب و نمک فرآیند احیای رزین صورت خواهد گرفت. با انجام این فرایند تا حد بسیار زیادی رزین ها احیا شده و این یکی از بهترین مزایای سختی گیری های رزینی نسبت به سایر تجهیزات مورد استفاده در این حوزه به می باشد.

سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر مغناطیسی یا CPEI از دیگر روش ها و تجهیزات مورد استفاده برای کاهش سختی آب می باشد که با ایجاد میدان مغناطیسی سعی در کاهش اثرات منفی یون های موجود دارد. اصلی ترین دلیل برای ایجاد رسوب در لوله و اتصالات دیگ های بخار و لوله های انتقال آب، واکنش میان کلسیم و دی اکسید کربن آزاد در آب و ایجاد کریستال های کلسیم می باشد. به همین دلیل می توان با نصب بلوک های مغناطیسی در مسیر جریان آب کریستال های کلسیم را از کلسیت به آراگونیت تبدیل کرد. در نهایت این کریستال ها به میکروکریستال های شناور در آب تبدیل شده و از قابل رسوب و ته نشنینی نخواهند بود و از لوله های خروجی تخلیه می گردند.

از مهم ترین مزایای سختی گیر های مغناطیسی می توان به نصب و راه اندازی آسان، قیمت ارزان و مصرف انرژی پایین و همچنین کاربرد گسترده آنها در محیط هایی با حجم آب متفاوت اشاره نمود.

سختی گیری آب با اسمز معکوس

اسمز معکوس از دیگر تجهیزات مورد استفاده در دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی می باشد که روند کار آن از الهام طبیعت گرفته شده است. در این تجهیزات عکس رفتار کلیه انسان و همچنین ریشه گیاهان پیاده سازی شده و در آن غشای نیمه تراوا در نظر گرفته شده است. روند کار در اسمز معکسو به این صورت است که ابتدا آب با املاح و یون های زیاد وارد دستگاه شده و با پمپ از غشای نیمه تراوا عبور داده میشود. بر اثر عبور از این غشا امکان یون ها امکان عبور را پیدا نکرده و در نهایت آب نرم از دستگاه تخلیه می گردد. غشاهای موجود در این تجهیزات نیز باید به صورت دوره ای و مرتب شستشو داده شوند تا احیا گردند.

علاوه بر موارد فوق می توان به استفاده از فلیتر کربنی و همچنین سختی گیرهای الکترونیکی در این زمینه اشاره نمود که هر یک دارای ویژگی ها خاصی بوده و در محیط های صنعتی یا خانگی مورد استفاده قرار میگیرند.

مزایای سختی گیر آب

همان طور که اشاره شد، یون های موجود در آب می توانند آسیب های زیادی را به تجهیزات صنعتی و همچنین سلامت انسان وارد کنند. به طوریکه می توان با حذف سختی آب به کمک تجهیزات مختلف به چند مزیت مهم دست پیدا نمود که برخی از آنها عبارتند از:

  • کاهش کلرو کلسیم و منیزیم موجود در آب که منجر به خوردگی دیواره های بولر و دیگ های بخار میشوند.
  • کاهش امکان رسوب کردن سولفات کلسیم و منیزیم در لوله های انتقال آب که منجر به گرفتگی تاسیسات مولد نیرو و همچنین آبگرمکن های خانگی خواهد شد.
  • کاهش اثرات مخرب سختی آب بر سلامتی بدن و بروز مشکلاتی از قبیل سنگ کلیه و مثانه
  • جلوگیری از رسوب و گرفتگی لوله های دیگ بخار، بویلر، سیستم های حرارتی و برودتی
  • ممانعت از کاهش اثر شوندگی مواد صابونی که به دلیل سختی آب رخ می دهد

طراحی و ساخت سختی گیر آب

گروه صنعتی هفت از بزرگترین تیم های فعال در زمینه طراحی و تولید ساخت انواع سختی گیر در ایران می باشد که در محصولات این مجموعه به صورت کاملا سفارشی و متناسب با شرایط محیط طراحی می گردند. این تجهیزات بر اساس استانداردهای روز دنیا و با بهترین متریال تولید شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از انواع سختی گیر تولید شده توسط گروه صنعتی هفت و قیمت آنها و دریافت مشاوره از کارشناسان این مجموعه می توانید با شماره تلفن های 02156541459 - 02156541457 تماس بگیرید یا به سایت www.ig7.ir مراجعه نمایید.

ارسال نظر: