کرونا و تشدید چاقی دانش‌آموزان

کدخبر: 2368328

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از افزایش اضافه وزن و چاقی دانش آموزان پس از شیوع کرونا خبر داد.

ماشالله پروین اظهار کرد: آمارهای جدید نشان از افزایش 10 درصدی اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان کشور پس از شیوع کرونا به دلیل کم تحرکی و یکجانشینی دانش آموزان دارد که البته دانش‌آموزان استان از این حیث وضعیت بهتری در مقایسه با سایر دانش آموزان دارند.

پروین با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا میزان اضافه وزن و چاقی بین دانش آموزان حدود 21 درصد بود، گفت: بر اساس ارزیابی های جدید صورت گرفته هم اکنون نزدیک 31 درصد دانش اموزان اضافه وزن و چاقی دارند، هرچند دانش‌آموزان استان کرمانشاه در مقایسه با دانش‌آموزان سراسر کشور وضعیت بهتری دارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس با اشاره به اجرای طرح "کوچ" در راستای کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید، گفت: در طرح "کوچ" ابتدا قد و وزن تمامی دانش‌آموزان استان در سامانه سناد ثبت شده و پس از آن دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و یا چاقی شناسایی خواهند شد و در ادامه دانش‌آموزان دارای اضافه وزن از مشاوره‌های تغذیه‌ای و ورزشی برای کاهش وزن برخوردار خواهند شد تا روند اضافه وزن آنها کنترل شود. دانش‌آموزان چاق هم برای کاهش وزن به کارشناسان تغذیه و متخصصان معرفی می شوند.

پروین با بیان اینکه آموزش و پرورش استان کرمانشاه در مرحله اول اجرای طرح "کوچ" قد و وزن 98.5 درصد از دانش‌آموزان استان را در سامانه سناد ثبت کرده و از حیث اجرای این طرح استان برتر کشور است، ادامه داد: برای اطلاع از نتایج اجرای طرح "کوچ" دانش‌آموزان استان مجددا در اسفند ماه از نظر شاخص اضافه وزن و چاقی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

پروین با بیان اینکه معیار ارزیابی دانش آموزان در طرح "کوچ" بر مبنای شاخص توده بدنی است، گفت: این شاخص از تقسیم وزن دانش‌آموز بر حسب کیلوگرم بر قد او برحسب متر به توان دو محاسبه می شود. اگر شاخص توده بدنی برای فردی در حدود 25 باشد، او دارای وزن نرمال بوده و افراد با اعداد بین 25 تا 30 دارای اضافه وزن هستند، ضمن اینکه افراد با اعداد 30 به بالا چاق به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته برای اصلاح 15 درصدی الگوی تغذیه دانش آموزان در سال تحصیلی جاری، ابراز امیدواری کرد: با اقدامات دیگری مثل ترغیب دانش‌آموزان به ورزش حداقل به میزان 30 دقیقه در روز، کاهش سه درصدی اضافه وزن و چاقی را در دانش‌آموزان داشته باشیم.

وی از خانواده ها خواست تا برای اجرای مطلوب طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان پای کار باشند، چون اگر مشارکت خانواده ها را نداشته باشیم نمی توانیم به اهداف مورد نظر خود برسیم.

وی در ادامه اعتبار مورد نیاز برای تهیه تجهیزات لازم برای اجرای طرح "کوچ" مثل تهیه ترازو در مدارس استان را یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از چهار هزار مدرسه استان تجهیزات لازم برای 1600 مدرسه خریداری شده، اما بقیه مدارس تجهیزات لازم را ندارند.

پروین در ادامه با بیان اینکه درخواست بازگشایی سالن های ورزشی مدارس به ویژه جهت ورزش های کم برخورد با تعداد محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اجرای موفق طرح "کوچ" را داریم، گفت: این درخواست در جلسه بعدی ستاد کرونای استان مطرح و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: