محصولات سنگی از دل کوه تا سر سفره

کدخبر: 2368544

یکی از سوغاتی هایی که زوار مشهد همیشه به همراه می آورند، ظروفی سنگی تحت عنوان هرکاره سنگی است. ظروف سنگی که امکان خرید آن ها در فروشگاه آقای سنگی فراهم شده است، هنر سنگ تراشان ماهر مشهد است.

نسیم آنلاین : یکی از سوغاتی هایی که زوار مشهد همیشه به همراه می آورند، ظروفی سنگی تحت عنوان هرکاره سنگی است. ظروف سنگی که امکان خرید آن ها در فروشگاه آقای سنگی فراهم شده است، هنر سنگ تراشان ماهر مشهد است.

این ظروف علاوه بر زیبایی و کاربرد فراوان در منزل شما، سلامتی را نیز برای شما هدیه می آورند. با سفارش محصولات سنگی از وب سایت ما دیگر لازم نیست زوار چمدان هایی سنگین از حمل ظروف سنگی داشته باشند. سوغاتی اقوام و خویشاوندانتان را از سراسر ایران سفارش دهید تا ما درب منزلشان تحویل دهیم. حال می خواهیم بدانی این ظروف کاربردی چطور ساخته می شوند و چه کاربردی دارند.

کاربرد محصولات سنگی

ظروفی که امروزه به آشپزخانه ها راه پیدا کرده معمولا از جنس چدن و یا تفلون است که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در تولید ان ها برای سلامتی بسیار مضر است و موجب ایجاد سرطان در بدن افراد می شود.

اگر در تمام مسائل زندگی، استفاده از مواد طبیعی را در دستور کار قرار دهیم، هیچ گاه دچار مشکل نخواهیم شد. ظروف سنگی یک از وسایل طبیعی است که با ذات بدن انسان هماهنگی دارد و در نتیجه مشکلی برای آن به وجود نمی آورد.

قابلمه سنگی محصولیست که سلاکتی افراد را تضمین می کند. ماده اولیه این ظروف سنگ است که از دل طبیعت استخراج شده و نه تنها ضرری برای بدن انسان ندارد بلکه شامل فوایدی نیز هست.

شما می توانید با پختن غذا داخل این ظروف عناصر معدنی که مورد نیاز بدن هستند را تامین کنید. طبخ آبگوشت داخل این قابلمه بسیار رایج است اما می توان هرگونه خورشت و غدای دیگری را داخل این قابلمه ها طبخ کرد و از جا افتادگی آن لذت برد.

در فروشگاه آقای سنگی علاوه بر قابلمه و دیگ محصولاتی مثل لیوان سنگی، بشقاب سنگی، جا قاشق چنگالی سنگی، کره خوری سنگی و کاسه و جام سنگی هم پیدا می کنید. باید یک بار هم که شده لذت نوشیدن آب گوارا داخل لیوانی از سنگ طبیعی را احساس کنید. ظروف سنگی مقاوم هستند و به راحتی روی شعله قرار می گیرند.

ساخت ظروف سنگی

ظروف سنگی با علاقه و دقت هنرمندان مشهدی از سنگ تالیشیست ساخته می شود.

در گذشته هنرمندان برای تولید این ظروف زحمت زیادی میکشیدند و سنگ خارا را با دست تراش می دادند تا تبدیل به ظروف گردد. به همین دلیل کار کند پیش می رفت و تعداد ظروفی که تولید می شد محدود بود.

اکنون با پیشرفت تکنولوژی کار سنگ تراشی هم سرعت بالایی پیدا کرده است و تولید این ظروف با سرعت بیشتری در حال انجام است. برای پیدا کردن این سنگ ها متخصصینی که نوع ان آشنا هستند راهی کوهستان می شوند و پس از شناسایی و برش به کارگاه انتقا می دهند. سپس در کارگاه به قطعات کوچکتر تقسیم می گردد و با دستگاه های برش، تراش، و فرزکاری تبدیل به ظروف می گردد. از این ظروف به عنوان دکوری های سنگی نیز استفاده می شود.

آب بندی محصولات سنگی

محصولات سنگی مثل دیگ سنگی ، قابلمه سنگی و ماهی تابه سنگی که باید روی شعله قرار بگیرند، پیش از اولین پخت باید آب بندی شوند. مراحل آب بندی به شرح زیر است:

برای آب بندی نیاز به کمی روغن دنبه دارید. در ابتدا باید قابلمه یا دیگ را بشورید و در محل گرمی بگذارید تا در مدت نصف روز در آفتاب کاملا مغز سنگ خشک گردد. روغن طبیعی مثل دنبه تهیه کنید و تمام سطح درونی و بیرونی دیگ یا قابلمه سنگی را چرب کنید. ظرف را سه روز در محل گرمی بگذارید تا کاملا روغن به آن جذب گردد. پس از گذر این چند روز حدود چهار پنجم قابلمه رو پر از آب کنید. مخلوط جو پوست کنده و گندم پوست کنده و زردچوبه داخل قابلمه بریزید و بذارید چند ساعتی روی شعله ملایم بپزد. لعاب این مخلوط فضای خالی ظروف را پر خواهد کرد. در انتها قابلمه را خالی کنید و بشویید. اکنون می توانید پخت و پز داخل قابلمه سنگی را آغاز کنید.

ارسال نظر: