جوزدگی دولت باعث اجرای یک طرفه برجام شد

کدخبر: 2368633

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شتاب‌زدگی و جوزدگی دولتِ روحانی در اینکه پیروزی مذاکره با آمریکا را به اسم خودشان ثبت کنند، باعث شد که تعهدات در «برجام» یک طرفه انجام شود.

وحید جلال زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد، گفت: شرط عقل این است، زمانی که پای میز مذاکره‌ای حاضر می‌شوید و توافقی بین طرفین انجام می‌شود، هر دو طرف مذاکره تعهداتشان را عملیاتی کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه شتاب‌زدگی و جوزدگی دولت روحانی در اینکه پیروزی مذاکره با آمریکا را به اسم خودشان ثبت کنند، باعث شد که تعهدات در برجام یک طرفه امضا و برجام به خیابانی یک طرفه و به نفع آمریکا تبدیل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه همه مردم ایران به خاطر دارند که روحانی در مصاحبه‌ای که بعد از امضای برجام انجام داد گفت که همه تحریم‌ها بالمره برداشته و لغو خواهد شد، تاکید کرد: بعد از گذشت چند سال، نه تنها تحریم‌ها بالمره برداشته نشد بلکه به اعتراف عراقچی که پای ثابت مذاکرات برجام بود، ما هیچ عایدی اقتصادی از برجام نداشتیم و برجام فقط نیم بند عایدی سیاسی برای ما داشته است.

جلال زاده اظهار داشت: سوال ما این است که آیا برای نیم بند عایدی سیاسی ما باید به همه تعهدات خود در برجام عمل می‌کردیم؟ این در حالی است که آمریکا و اروپایی‌ها به برجام عمل نکردند اما دولت به همه تعهدات خود عمل کرد تا صداقت و حسن نیت خود را به دولت‌هایی نشان دهد که در طول تاریخ بر ضد منافع ملت ایران حرکت کردند.

وی افزود: از سوی دیگر، مردم و برخی افراد خیال می‌کنند که فقط آمریکا از برجام خارج شده و تعهداتش را روی زمین گذاشته است در حالی که اروپایی‌ها هم که از برجام خارج نشده‌اند، به تعهداتشان عمل نکردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، اروپایی‌ها از ما فرصت خواستند و گفتند که ما سعی می‌کنیم جای خالی آمریکا در برجام را پر کنیم اما ما از اروپایی‌ها نمی‌خواهیم جای آمریکا را در برجام پر کند بلکه بهتر است که به تعهدات خودشان عمل کنند که متأسفانه این کار را انجام ندادند.

جلال زاده تصریح کرد: مقام معظم رهبری به درستی از روز اول، مذاکره کنندگان را به عقلانیت و حفظ منافع ملی دعوت می‌کردند و درست است که ایشان برای مذاکره با آمریکا، به دولت مجوز دادند اما اینکه آقایان بروند و تعهداتی را انجام دهند بدون آنکه طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، درخواست رهبر معظم انقلاب نبود.

وی متذکر شد: مقام معظم رهبری بعد از امضای برجام یک نامه‌ای را نوشتند و ۹ بند را در آنجا ذکر کردند که دولت ایران آن موارد را عملیاتی کند که متأسفانه جوزدگی و شتابزدگی باعث شد که دولت چشم خود را بر روی منافع ملت ایران ببندد و یک طرفه به تعهداتش عمل کند بدون آنکه آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کردیم و زمان را از دست دادیم و الان برای آنکه به همان زمانی که قبل از برجام بودیم بازگردیم، باید هم زمان و هم منابعی را برای این کار هزینه کنیم. مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با این هدف بود که نقطه پایانی به تعهدات یک طرفه جمهوری اسلامی بزند و طرف مقابل را وادار کند که به تعهدات برجامی خودشان عمل کنند.

جلال زاده ضمن رد ادعای دولتمردان و طرفداران دولت مبنی بر اینکه بند به بند برجام با تأیید مقام معظم رهبری بوده است، افزود: رهبر معظم انقلاب تأکیدشان بر نرمش قهرمانانه بود اما روحانی بعد از پیروزی در انتخابات، بحث مذاکره را مطرح کرد و رهبری در تمامی مقاطع مذاکره می‌فرمودند که من به این مذاکرات خوشبین نیستم و دولتی‌ها حواسشان به این باشد که در برجام سرشان کلاه نرود.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در فرمایشات اخیر خود فرمودند که برگشت آمریکا به برجام خیلی برای ما مهم نیست بلکه رفع تحریم‌ها برای ما مهم است، گفت: آمریکا و اروپا تحریم‌ها را از سر ملت ایران برنداشتند اما متاسفانه دولت در طول این سال‌ها هر زمان که کم آورده است، با ناجوانمردی تمام به دنبال آن بوده است که برجام را به اسم مقام معظم رهبری تمام کند در حالی که رهبری مجوز مذاکره را دادند اما مجوز فروش و خیانت به منافع ملت ایران را ندادند.

 

ارسال نظر: