بررسی ۱۰ طرح و ۷ لایحه در مجلس در مجلس یازدهم

کدخبر: 2368643

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: در شش ماه عملکرد مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور بیشترین تذکر را از مجلس گرفته است.

بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری که امروز در خبرگزاری تسنیم جهت بررسی عملکرد شش ماهه مدیریتی مجلس یازدهم برگزار شد، گفت: مجلس شورای اسلامی یک سری فعالیت‌ها را در این ۶ ماه انجام داد که کمتر رسانه‌ای شد. معمولاً طرح‌های نمایندگان بیشتر از فعالیت‌های کلی مجلس رسانه‌ای شده و این فعالیت‌ها تاکنون مغفول مانده است.

وی با اشاره به مصوبات مجلس در این مدت، بیان کرد: مجلس در این مدت ۴۹ جلسه علنی و ۶۰۸ جلسه کمیسیون برگزار کرد و در این مدت ۱۰ طرح و ۷ لایحه در صحن مجلس بررسی شده است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مدت، ۵ تحقیق و تفحص در صحن مجلس تصویب شد و ۴ سوال در صحن مطرح شده است که ناشی از مدیریت هیئت رئیسه است که موارد ضروری در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد.

نگاهداری اظهار داشت: بیشتر تذکرات مطرح شده در صحن مجلس در این ۶ ماه درباره رئیس جمهور بوده است و وی بیشترین تذکرات را در این مدت از مجلس گرفته است.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی زنجیره فولاد و طرح جهش تولید مسکن از جمله مهمترین طرح‌هایی است که در کمیسیون‌ها بررسی شده و در نوبت رسیدگی در صحن مجلس شورای اسلامی است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: شب گذشته بررسی بخش منابع لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام رسید و از امروز اعضای کمیسیون تلفیق بودجه وارد بررسی بخش مصارف می‌شوند.

نگاهداری با اشاره به محور مردمی سازی مجلس، گفت: ۱۰ اقدام در این شش ماه در راستای افزایش مشارکت مردم در مدیریت و نظارت مجلس انجام شده است.

وی ادامه داد: جلسات هم اندیشی و مستمر رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها با اصناف مختلف برگزار شده است و با ۸۰ اندیشکده تاکنون جلسه داشته‌ایم. نشست با فعالان بازار سرمایه و همچنین فعالان حوزه بانوان نشست هایی داشتیم و مهمترین مباحث آن حوزه‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سامانه هم در نظر گرفته شده است و مردم از اقصی نقاط کشور می‌توانند نقطه نظرات خود را با نمایندگان مطرح کنند و ارتباط مردمی فعال است.

نگاهداری اظهار داشت: راه اندازی مرکز نوآوری قانون یار را در ۱۰ آذر عملیاتی کردیم. راه‌اندازی پارلمان دانشجویی هم از جمله اقدامات دیگری بود که انجام شد و در قالب مسابقات دانشجویی در حوزه طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس پیگیری می‌شود و از مشارکت دانشجویان استفاده می‌شود.

وی افزود: ۷۸ درصد مجالس دنیا برنامه دارند و متأسفانه مجلس ما جزو ۴ درصد مجالس دنیا بود که برنامه نداشت اما مجلس یازدهم تدوین برنامه‌های راهبردی را در دستور کار خود قرار داد.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس در راستای هوشمند سازی، بیان کرد: ۹ سامانه مهم را مجلس در این ۶ ماه افتتاح کرد. سامانه شفافیت عملکرد نمایندگان در این راستا است که مردم می‌توانند عملکرد آنان را رصد کنند. سامانه یکپارچه مکاتبات مجلس هم راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در ۲۶۳ شورا و مجمع، نمایندگان ناظر داریم که با راه اندازی سامانه نظارتی، امکان رصد هوشمند نمایندگان در این شوراها و مجامع وجود دارد.

نگاهداری بیان کرد: در حوزه شفاف سازی هم، سامانه شفافیت عملکرد نمایندگان فعالیت خود را آغاز کرده است. مجلس ۲۵ اقدام در حوزه کارآمدسازی در این ۶ ماه انجام داد.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای برنامه ریزی، اولین اقدام ما تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی مجلس برای ۴ سال آینده برای صحن مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود و اولویت‌ها مشخص شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس هم برای ۴ سال آینده و به صورت فصلی برنامه‌ها مشخص شده است و نظارت بر آنها می‌شود.

نگاهداری گفت: تغییراتی در نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها اعمال شد و برای انتخاب دبیران کمیسیون‌ها هم آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار شد و با رویکرد شایسته سالارانه کار را پیش بردیم.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی افزود: راه اندازی شورای هماهنگی مجلس هم از جمله اقدامات جدید بود که ۱۳ جلسه تاکنون انجام شده است.

نگاهداری اظهار داشت: راهبری مجلس در حوزه تقنینی و نظارتی دنبال می شود. ما دچار تورم قوانین در کشور هستیم و ۱۲ هزار قوانین در کشور وجود دارد که مجلس در حال تجمیع این قوانین است.  

وی افزود: لایحه محوری و کمیسیون محوری در مجلس یازدهم مورد توجه است. شوراهای عالی و مراجع قانون گذاری دیگری در کشور جز مجلس وجود دارند و مجلس وظیفه دارد که سازوکاری را راه اندازی کند تا شوراهای عالی مختلف و مجمع تشخیص مصلحت نظام تا چه حد در قانون گذاری ورود پیدا کنند و کارگروهی در معاونت قوانین مجلس شکل گرفته است که در این راستا عمل می کند.  

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون نظارت میدانی در ۵ استان انجام شده است. این نظارت به طور جدی دنبال می شود. نظارت مردمی را در مجلس یازدهم راه اندازی کردیم. جلسات نظارتی زیادی را رئیس مجلس با وزرا و روسای سازمان های مهم داشته است و بیشتر از ۱۰۰ جلسه در این زمینه تاکنون داشته است.  

نگاهداری تصریح کرد: گزارش عملکرد مالی دولت در ۶ ماهه اول سال ۹۹ ارائه شد. طرح میثاق خدمت هم یکی از اقداماتی بود که انجام شد و نمایندگان در روز مجلس عهد بستند تا به جای کارهای نمایشی و تبلیغی، مشکلات حوزه انتخابیه خود را پیگیری و حل کنند.  

وی افزود: عملکرد نمایندگان و کمیسیون های مجلس به صورت سالانه و بر اساس ۷۶ شاخص ارزیابی می شود.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: تمام هم و غم رئیس مجلس شورای اسلامی، حل مشکلات مردم است. انتخابات ریاست جمهوری سازوکار خود را دارد.

نگاهداری بیان داشت: خیلی ها دوست دارند به هر حرکتی که در مجلس انجام می شود برجسب تبلیغاتی و انتخاباتی بزنند این پذیرفتنی نیست و همه هم و غم رئیس مجلس برای اداره بهتر مجلس و حل مشکلات مردم است.

وی تاکید کرد: قالیباف به دنبال حل مشکلات مردم است و تمام ظرفیت خود را برای این کار می گذارد. در کشور ما انتخابات برگزار می شود و اگر بخواهیم نیت خوانی کنیم، باید همه اقدامات مسئولان راسیاسی و انتخاباتی قلمداد کرد در حالی که بنده شهادت می دهم که آقای قالیباف فقط به دنبال حل مشکلات مردم است بنابراین نباید همه موضوعات را با عینک تبلیغاتی و انتخاباتی ببینیم.

ادامه دارد ...

ارسال نظر: