چرا بحران سیاسی لبنان حل نمی‌شود؟

کدخبر: 2368826

لبنانی‌ها با ناامیدی از اقدامات مسئولان این کشور برای حل بن‌بست سیاسی معتقدند که نمی‌توان زمانی برای بسته شدن پرونده تشکیل دولت در این کشور پیش‌بینی کرد.

قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همه شواهد در لبنان نشان می‌داد که مقامات لبنان تصمیم جدی برای تشکیل دولت در این کشور ندارند؛ در حالی که فروپاشی کامل در همه سطوح مالی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و حتی امنیتی که هر روز این کشور را به سمت بحران های جدید پیش می برد به وضوح دیده می شد. پس از آن مشخص شد که برخی از طرف های مربوطه در پرونده تشکیل دولت لبنان منتظر نتایج انتخابات ایالات متحده با امید پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات ها بودند.

اما اکنون پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا احزاب لبنانی درباره دلایلی که مانع تشکیل دولت می شود توافق ندارند. برخی معتقدند که این موضوع در چارچوب موانع خارجی قرار می گیرد و قبل از اینکه به مشکلات داخلی رسیدگی شود باید تصویر منطقه ای و جایگاه لبنان در آن روشن شود. اما عده ای دیگر معتقدند که مهمترین عامل بن بست سیاسی در لبنان به موانع داخلی و درگیری احزاب این کشور در زمینه سهمیه‌ها در دولت برمی گردد.

صرف نظر از اینکه عوامل داخلی مانع تشکیل دولت در لبنان می شوند یا موانع خارجی، نتیجه یکسان است: عدم تشکیل دولت، آن هم در شرایطی که لبنانی ها بیشتر از هر چیزی برای رویارویی با بحران ها به یک دولت منسجم نیاز دارند.

در این زمینه منابع لبنانی هر از چندگاهی درباره موضوعاتی که اصلا در اولویت شهروندان این کشور نیست؛ مانند بحث درباره قانون انتخابات پارلمان در آینده یا نقش شورای قانون اساسی در تفسیر قانون اساسی بحث می‌کنند. آنها معتقدند شیوع کرونا در این کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافته و تخت خالی در بیمارستان ها پیدا نمیشود و ارزش لیره روز به روز در حال فروپاشی است، درحالی که مسئولان توجهی به این مسائل ندارند.

بر این اساس منابع آگاه لبنان معتقدند که پیش بینی زمان تشکیل دولت در این کشور حتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده که «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف لبنان امید زیادی به آن بسته نیز بسیار دشوار است.

به گفته منابع لبنانی برخی از نیروهای سیاسی این کشور تنها به دنبال تضمینی برای تثبیت مواضع و موقعیت خود هستند، حتی اگر به قیمت فروپاشی ثبات داخلی این کشور تمام شود ، زیرا اولویت آنها مقابله با بحران ها نیست بلکه به دنبال دستیابی به دستاوردهای بیشتر در قبال نیروهای مخالف خود هستند. اگر طرف های مربوطه در پرونده تشکیل دولت لبنان و شخص سعد حریری قصد واقعی برای تشکیل کابینه داشته باشند این امر بیشتر از 48 ساعت زمان نیاز ندارد، اما طولانی شدن آن به نزدیک سه ماه نشان می دهد که قصد مسئولان چیز دیگری است.

این منابع ابراز نگرانی می‌کنند که آنچه در سطح دولت لبنان اتفاق می افتد اهداف دیگری را دنبال کند که مربوط به تغییر ساختار موجود در این کشور پس از توافق طائف باشد.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: