هیچ کشوری تا شش ماه آینده قادر به واکسیناسیون گسترده نیست

کدخبر: 2368833

مسئول اتاق فکر مدیریت بحران کرونا در استان تهران گفت: تا شش ماه آینده هیچ کشوری قادر نخواهد بود که واکسیناسیون گسترده را انجام دهد، لذا باید آسان‌ترین و سریع‌ترین راه را برای مهار ویروس پیش ببریم که در حال حاضر طرح شهید سلیمانی در این زمینه به خوبی درحال انجام است.

حسین قناعتی مسوؤل اتاق فکر مدیریت بحران کرونا در استان تهران گفت: در ابتدا باید دید بحران را باید چگونه کنترل کنیم و ابزارهای کنترل بحران چیست؟ از سوی دیگر باید عملکرد کشور را در مدیریت بحران کرونا نیز مد نظر قرار داد و از طرف دیگر باید دید رسانه‌ها چه عملکردی در مدیریت بحران داشته‌اند. دولت در ابتدای شیوع بحران کرونا نتوانست مدیریت صحیحی از ظرفیت‌ها داشته باشد. یک میلیارد دلار از سوی مقام معظم رهبری به بحران کرونا اختصاص یافت که باید دید این مبلغ در جای صحیحی خرج شد؟

وی گفت: یکی از ابزارهای موثری که می‌تواند در کنترل بحران نقش داشته باشد واکسن است و واکسن زمانی می‌تواند بحران را مدیریت و کنترل کند که حجم قابل قبولی از افراد جامعه تحت پوشش قرار دهد و ایمن کند، به طور کلی اصلی‌ترین کار در زمینه کنترل کرونا قطع زنجیره انتقال ویروس کروناست تا از صورت پاندمی به آندمی تبدیل شود.

قناعتی اظهار داشت: برخی اعلام می‌کنند که شرکت فایزر داروهای دیگری را در اختیار ایران قرار می‌دهد پس چرا باید در زمینه تامین واکسن سخت‌گیری کنیم؟ تزریق واکسن حداقل بر روی 50 میلیون نفر انجام خواهد شد و اگر اشتباهی در این زمینه داشته باشیم نمی‌توان این خسارت را به آسانی جبران کرد و باید دقت‌های لازم در این خصوص انجام شود. مقام معظم رهبری مقیدترین فرد به رعایت دستورات ستاد کرونا در کشور بوده است و همه دستورات ستاد را مو به مو اجرا کرده است و با رفتار خود به مردم آموختند که باید پروتکل‌ها را اجرا کنند.

مسوؤل اتاق فکر مدیریت بحران کرونا در استان تهران عنوان کرد: در دنیای امروز و در حوزه جاسوسی‌های مدرن یکی از مواردی که شناخته شده و کشورهای مختلف تلاش می‌کنند اطلاعاتی را در این زمینه به دست آورند دسترسی به ژنوم انسان‌هاست، چرا این موضوع مهم است؟ به دلیل اینکه دنیا به سمت طب شخصی درحال حرکت است و داروها با توجه به وضعیت جسمی افراد برای آنها تولید و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. متاسفانه این گمان وجود دارد در گذشته در قالب پروژه‌های علمی و ناآگاهانه قسمتی از اطلاعات ذخیره ژنی کشور به خارج از کشور منتقل شده باشد لذا ممکن است از این مسئله سوء استفاده شود، می‌توان روی این ژن‌ها کار کرد.

قناعتی ادامه داد: امریکایی‌ها حتی اجازه ارسال ونتیلاتور را به ایران نداند و حالا می‌خواهند 150هزار دوز واکسن به ما اعانه بدهند!، امروز همین مدعیان حقوق بشر دلسوز ما شده‌اند، اردیبهشت ماه داروهایی در کشور ما تست شد و اطلاعات و نتایج را دریافت کردند و به خارج از کشور منتقل شد در آن دوران این داروها به دلایلی نامعلوم در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف به فروش رسید.

وی افزود: متاسفانه امروز برخی گروه‌های سیاسی از موضوع واکسن سوء استفاده می‌کنند و با شعار خرید واکسن تلاش می‌کنند خود را مردم دوست نشان دهند، اطلاعیه می‌دهند و تلاش می‌کنند از این طریق موضوع را سیاسی کنند. این گروه حتی در دوران مسوولیت خود توجهی به منافع ذی‌نفعان نداشته‌اند. ژست این افراد ژست انتخاباتی است نه در نظر گرفتن منافع مردم. با اجرای طرح شهید سلیمانی و قرنطینه هوشمند آمار مرگ و میر در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است اما همین گروه چرا تاکنون اطلاعیه‌ای برای حمایت از این طرح ملی نداده‌اند؟ در طرح شهید سلیمانی سی هزار تیم در حال خدمت‌رسانی هستند و خوشبختانه دستاوردهای مهمی داشته است هرچند از این طرح حمایت کافی از سوی دولت انجام نشد.

مسوؤل اتاق فکر مدیریت بحران کرونا در استان تهران گفت: با وجود بازار بازار متنوع واکسن، چه دلیلی دارد واکسن را از جایی تامین کنیم که داروهای مورد نیاز را به ما نداده‌اند؟ متاسفانه سبقه آمریکایی‌ها همواره دشمنی با ایران بوده است و مسوولان ما حق دارند که نسبت به تامین واکسن از این کشور تردید داشته باشند، ما سابقه واردات خون آلوده از کشور فرانسه را داریم، ما باید در مورد سایر واکسن‌ها نیز دقت کافی را داشته باشیم. خرید واکسن با خرید دارو متفاوت است و هرگونه خطایی در این زمینه قابل جبران نیست.

وی خاطرنشان کرد: تا شش ماه آینده هیچ کشوری قادر نخواهد بود که واکسیناسیون گسترده را انجام دهد، لذا باید آسان‌ترین و سریع‌ترین راه را برای مهار ویروس پیش ببریم که درحال حاضر طرح شهید سلیمانی در این زمینه به خوبی درحال انجام است.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: