قطعنامه برکناری ترامپ تصویب شد

کدخبر: 2368974

مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن از مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا از قدرت و اختیارات قانونی خود برای برکناری ترامپ استفاده کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به نقش دونالد ترامپ در آشوب هفته گذشته و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره، طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن از مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا خواسته است تا با استفاده از قدرت و اختیاراتی که قانون اساسی به او می دهد، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

بر اساس این گزارش، اعضای مجلس نمایندگان با تصویب این طرح عملا از مایک پنس خواسته‌اند تا از متمم 25 قانون اساسی برای برکناری ترامپ استفاده کند.

متمم 25 اُم قانون اساسی آمریکا در باره قوانین در هنگام غیبت و جانشینی ریاست جمهوری این کشور است. طبق این متمم درصورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس جمهور آمریکا، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس جمهور رأی دهند.

این طرح با 223 رای موافق در برابر 205 رای مخالف به تصویب رسیده است. اکثر نمایندگان جمهوریخواه با این طرح مخالفت کرده‌اند.

این در حالی است که مایک پنس اعلام کرده است که اعمال متمم 25 قانون اساسی برای برکناری دونالد ترامپ را نخواهد پذیرفت.

معاون رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به پلوسی نوشت که به اعتقاد او «چنین اقدامی به نفع ملت ما و قانون اساسی نخواهد بود».

پنس افزود: همه اعضای کنگره باید از مانع هرگونه اقداماتی شوند که ممکن است منجر به ایجاد شکاف و تفرقه بیشتر در جامعه شود.

در پی حمله هواداران ترامپ به کنگره و تسخیر کنگره توسط آنها به‌مدت چند ساعت، تعدادی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا خواستار برکناری ترامپ توسط مایک پنس معاون رئیس‌جمهور و اعضای کابینه وی از طریق فعال‌سازی متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا شدند و تهدید کردند که اگر این کار انجام نشود، ترامپ را استیضاح خواهند کرد.

در همین ارتباط، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اگر معاون ترامپ با اجرای متمم 25 قانون اساسی مخالفت کند، کنگره برای استیضاح ترامپ اقدام خواهد کرد.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: