مقاومت در جنگ ۲۲ روزه موفق به خلق قدرت بازدارندگی شد

کدخبر: 2369326

عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: مقاومت در جنگ ۲۲ روزه شکست سختی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرد و موفق به خلق قدرت بازدارندگی در برابر آنها شد.

در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی بود رژیم صهیونیستی با هدف نابود ساختن مقاومت در نوار غزه، به این منطقه حمله کرد. صهیونیست‌ها عملیات تجاوزکارانه خود علیه غزه را «سرب گداخته» نام نهادند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از همان روز اول جنگ مراکز و مناطق غیرنظامی را به صورت گسترده مورد هدف قرار دادند. بدین ترتیب، مساجد، مدارس، مقر آژانس آن روا، بیمارستان‌ها و خانه‌های مسکونی اهالی غزه به صورت گسترده توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شدند و در نتیجه این حملات، زیرساخت‌های نوار غزه به شدت آسیب دید و تخریب شد. در این جنگ نابرابر، رژیم صهیونیستی بیش از هزار و ۴۰۰ فلسطینی را به شهادت رساند و بیش از ۵ هزار تَن را زخمی کرد.

در نهایت پس از ۶ ماه جنگ، رژیم صهیونیستی در سایه عدم تحقق اهداف خود به ناچار تن به توافق آتش بس با مقاومت در غزه داد. در همین ارتباط، گفتگویی با «خالد البطش» عضو ارشد جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین ترتیب داده شده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین در خصوص جنگ ۲۲ روزه در سال ۲۰۰۸ میلادی تأکید کرد: حزب حاکم لیکود که در آن زمان «زیپی لیونی» و «ایهود اولمرت» رهبری آن را برعهده داشتند، تصمیم به آغاز جنگی تمام عیار علیه نوارغزه گرفتند. آنها تلاش کردند از رهگذر این تصمیم خود ۳ هدف اصلی و اساسی را محقق سازند. هدف اول این بود که مقاومت در غزه به طور کامل از بین برود.

 خالد البطش در ادامه یادآور شد: هدف دوم صهیونیست‌ها از آغاز جنگ گسترده علیه مقاومت در غزه این بود که دولت حماس در این منطقه را ساقط سازند. اما هدف سوم نیز ممانعت از رسیدن تسلیحات به دست مقاومت در غزه بود. با تمامی اینها هیچیک از اهداف سه گانه مذکور محقق نشد. رژیم صهیونیستی در این جنگ متحمل شکست سنگینی شد، زیرا فلسطینیان در برابر آن مقاومت کردند.

وی همچنین تصریح کرد: مقاومت فلسطینیان موجب شد تا رژیم صهیونیستی تاوان سنگینی را به دلیل جنگ علیه نوارغزه پس بدهد. علیرغم جنگی که آنها علیه غزه به راه انداختند، واردات سلاح به غزه همچنان ادامه پیدا کرد، دولت حماس در غزه از بین نرفت و مقاومت نیز نابود نشد. تمامی آنچه که لیونی و اولمرت در غزه انجام دادند کشتار فلسطینیان بود به گونه‌ای که در این جنگ بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی شهید و هزاران تن نیز زخمی شدند.

عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: طبیعتاً مقاومت در فلسطین در آن زمان شرایط سختی را سپری می‌کرد. پس از پیروزی حماس در انتخابات در سال ۲۰۰۶ غزه تحت محاصره قرار داشت و هدف از این محاصره نیز ساقط کردن حماس بود. افزون بر این، صهیونیست‌ها از رهگذر این محاصره به دنبال مجازات ملت فلسطین نیز بودند. علیرغم شرایط سختی که بر غزه حاکم بود اما صهیونیست‌ها در تحقق اهداف سه گانه در جنگ ۲۲ روزه ناکام ماندند.

وی همچنین گفت: مقاومت در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در مراحل ابتدایی آماده سازیِ نظامی بود و باید گفت که در آن زمان قدرتی به مراتب کمتر از قدرت کنونی داشت. علیرغم اینکه زیرساختها ضعیف بودند و بُرد موشک‌های مقاومت به ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر می‌رسید، اما گروه‌های مقاومت در آن زمان با همین امکانات محدود خود توانستند طعم تلخ شکست را به رژیم صهیونیستی بچشانند و طرح‌های آن را با ناکامی مواجه سازند.

خالد البطش همچنین با اشاره به تجهیز تسلیحاتی گروه‌های مقاومت در غزه، گفت: سلاح‌هایی که مقاومت در غزه در اختیار داشت، غالباً ساخت داخل بودند. این سلاح‌ها با استفاده از توانایی‌های بسیار کم و ابتدایی ساخته شده بودند.

در آن زمان کمک‌های تسلیحاتی ایران که بعداً تحت نظارت حاج قاسم سلیمانی (رحمة الله علیه) انجام شد، هنوز وارد غزه نشده بود. ما در آن زمان توانمندی موشکی محدودی داشتیم. حاج قاسم سلیمانی تلاش فراوانی برای رساندن تسلیحات به نوارغزه انجام داد.

این عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی یادآور شد: در جریان جنگ ۲۲ روزه شاهد آن بودیم که دشمن صهیونیستی در نهایت به برقراری آتش بس تَن داد. در نبردهای دیگر نیز صهیونیست‌ها در نهایت به آتش بس متوسل شدند. علت اصلی و اساسی این مسأله نیز آن بود که تمامی تلاش‌ها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی علیه نوارغزه با شکست و ناکامی سنگین مواجه شد و آنها انتخاب دیگری غیر از آتش بس نداشتند.

البطش تأکید کرد: در تمامی نبردهایی که میان مقاومت و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، هرگاه این نبردها طولانی می‌شدند، صهیونیست‌ها نیز قدرت خود برای ادامه نبرد را از دست می‌دادند. این اتفاق نه تنها در فلسطین بلکه در لبنان نیز رخ داد. بنابراین، آنها پس از هر جنگ خود با مقاومت، تاوان سنگینی را پس دادند. لذا در گیرودار هر جنگی با مقاومت، صهیونیست‌ها به طرف‌های بین المللی از جمله ایالات متحده آمریکا متوسل شدند تا آنها را نجات دهند.

وی در پایان گفت: این ماهیت دشمن صهیونیستی است. در جنگ‌های سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ شاهد بودیم پس از آنکه صهیونیست‌ها در میدان متحمل شکست می‌شدند، به سراغ طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای می‌رفتند تا آنها برای تل آویو وساطت کنند و جنگ پایان یابد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: