میانجیگری دیاب برای تشکیل دولت لبنان ثمری نداشت

کدخبر: 2369486

منابع لبنانی گزارش دادند که با وجود میانجیگری حسان دیاب میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف برای تشکیل دولت، ماهیت اختلافات همچنان پابرجا بوده و چشم‌اندازی برای حل بحران سیاسی دیده نمی‌شود.

منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که ماهیت اصلی بن بست سیاسی لبنان اختلاف بر سر توزیع پست‌های حاکمیتی در وزارتخانه‌ها و به ویژه وزارت کشور و دادگستری بوده که این اختلاف همچنان پابرجاست.

منابع اشاره کردند که در این زمینه هیچ تغییری حاصل نشده چرا که اختلافات شدید است و «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور هر یک همچنان به مواضع خود پایبند هستند و قصد عقب نشینی ندارند.

این منابع معتقدند میانجیگری‌هایی که توسط برخی مقامات لبنانی برای کاهش تنش ها میان عون و حریری صورت گرفته در راستای ارزیابی نتایج اختلافات میان این دو طرف است به ویژه بحرانی که پس از انتشار ویدیوی صحبت‌های میشل عون و «حسان دیاب» نسخت وزیر دولت پیشبرد امور درباره حریری و اظهاراتی که عون علیه حریری مطرح کرده بود. در واقع این میانجیگری‌ها تاثیری در ماهیت اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف ندارد چرا که هیچ یک حاضر به تسلیم شدن در برابر دیگری نیستند.

از سوی دیگر برخی منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که ممکن است «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور بتواند در پیشرفت پرونده تشکیل دولت لبنان اقدامی انجام دهد. تجارب قبلی نشان داده اگر کسی قصد میانجیگری و یا انجام اقدامی جهت پیشبرد پرونده سیاسی در لبنان داشته باشد باید مطمئن باشد که حرکات او نتیجه خواهد داشت، در غیر این صورت امور به یک دور باطل بازمی‌گردد و موجب تشدید بحران می‌شود.

منابع مذکور خاطرنشان کردند که نبیه بری با ابراز نگرانی درباره وخیم‌تر شدن اوضاع لبنان در سایه بحران‌های متعدد توجیهی برای تاخیر در تشکیل دولت نمی‌بیند؛ بنابراین ممکن است هیئتی برای حمایت از هرگونه تحرک جدی که در نهایت به توافق میان میشل عون و سعد حریری بیانجامد تشکیل دهد.

از طرف دیگر منابع لبنان درباره شرایط کرونا در این کشور و تدابیری که به منظور مقابله با آن اتخاذ شده اعلام کردند که امروز با تصمیم شورای عالی دفاع برای مقابله با شیوع ویروس کرونا که این روزها در لبنان به اوج خود رسیده و از خطوط قرمز عبور کرده است تعطیلی عمومی تمدید می شود. در روزهای اخیر و با وجود تعطیلی عمومی در لبنان شمار مبتلایان و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافته و این امر خطرناک است به ویژه اینکه کمیته‌های مربوطه قادر به کنترل شیوع این ویروس نیستند.

منابع مذکور در این زمینه همچنین به بحران سیاسی لبنان و چشم انداز کور تشکیل دولت که بیش از پنج ماه پس از انفجار مهیب بندر بیروت به چالش‌های این کشور افزوده است اشاره و اعلام کردند پیامدهای این انفجار تاثیر زیادی در افزایش شیوع کرونا دارد.

منابع سیاسی لبنان خاطرنشان کردند اقدام نخست وزیر پیشبرد دولت پیشبرد امور در لبنان برای میانجیگری بیشتر شبیه ابراز همبستگی با سعد حریری پس از انتشار ویدیوی صحبت‌های میشل عون علیه وی بود. همچنین سطح نگرانی ها درباره ادامه بن بست سیاسی در لبنان همچنان در حال افزایش است و میانجی گری دیاب نیز نتیجه قابل توجهی نداشت.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت لبنان در 24 ساعت گذشته 4332 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور مشاهده شد تا شمار مبتلایان به 252 هزار و 812 تن افزایش یابد.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: