زنگنه: روزگاری را می‌بینم که تولید نفت را ممنوع خواهند کرد

کدخبر: 2369811

وزیر نفت گفت: عده‌ای ۴۰ سال است تلاش می‌کنند که تولید نفت ایران از روزانه ۴ میلیون بشکه بالاتر نرود.

بیژن زنگنه امروز (سه‌شنبه، هفتم بهمن‌ماه) در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با اشاره به اینکه عده‌ای ۴۰ سال است تلاش کرده‌اند که نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بالاتر رود که الحمدالله موفق بوده اند، اظهار کرد: واقعا هم زحمت کشیدند؛ با مجلس و دستگاه‌های زیادی کار کردند و سعی کردند افراد زیادی را از هستی ساقط کنند تا نگذارند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه در روز بالاتر رود.

وی ادامه داد: من روزگاری را می‌بینم که تولید نفت ممنوع شود و بگویند هر تولیدکننده‌ای یک حدی برای ظرفیت تولید دارد در غیر این صورت مراوداتتان با دنیا مختل می‌شود. همان قواعدی که در پروتکل کیوتو برای تولید دی‌اکسید کربن (CO۲)، گذاشتند برای تولید نفت هم اجرا شود بنابراین باید نفت تولید کنیم، حال چگونگی مصرف آن بحث دیگری است.

وزیر نفت با بیان اینکه در این دورانی که جهان با شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ روبه‌روست باید به یکدیگر کمک کنند، تصریح کرد: زمانی که پارسال نخستین بار شیوع این ویروس آغاز شد، طرح‌ها را حدود ۱۵ روز تعطیل کردیم اما بهره‌برداری را نمی‌توانستیم تعطیل کنیم و اصل را بر این گذاشتیم که با تدوین و ابلاغ پروتکل‌ها و به‌کارگیری سختگیرانه آنها زندگی و تولید کنیم که الحمدالله خوب هم جلو رفت.

زنگنه با اشاره به اینکه این آخرین کنگره‌ای است که به‌عنوان وزیر نفت در آن سخنرانی می‌کنم، افزود: این کنگره در پنج دوره پیشین به همت برگزارکنندگان و مدیران باشگاه نفت و نیرو بدون یک ریال کمک دولتی برگزار شد که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: نهادهای غیردولتی وقتی دولت‌ها بسیار قوی هستند دشمن دولت‌ها تلقی می‌شوند و دولت‌ها سعی می‌کنند آنها را نابود کند. خیلی هم تلاش شده است باشگاه نفت و نیرو را هم نابود کنند اما نتوانستند، این یک دستاورد برای کشور است که عده ای که ایده دارند، نظر دارند با هم حرف می‌زنند.

ایران و بازرگانی در نفت جهان

وزیر نفت با بیان اینکه ما در شرایطی سخت بودیم و هنوز این شرایط سخت برای ما جریان دارد، تصریح کرد: اکنون این بحث مطرح است که ممکن است تحریم‌ها و محدودیت‌های که غیرقانونی است، برداشته شود. البته من خیلی درباره تحریم حرف نمی‌زنم.

زنگنه افزود: در سه سال گذشته ظرفیت عظیمی برای صادرات نفت و فرآورده نفتی ایجاد شده است که به‌طور حتم از این ظرفیت،  پس از دوران تحریم استفاده می‌کنیم، همیشه آرزو و هدفم این بود که ایران در بازرگانی نفت جهان نقش داشته باشد و خیلی هم برای آن تلاش کردم که هر دفعه به نوعی جلو آن گرفته شد.

وی اظهار کرد: با امکاناتی که در این دوره از تحریم‌ها به ما داده شد و اجازه ریسک کردن داشتیم ظرفیت‌های خوبی ایجاد کردیم که تحت هیچ شرایطی از بین نمی‌بریم راه‌های زیادی یاد گرفتیم، توان امسال ما با سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ قابل مقایسه نیست، ما ظرفیت بالایی داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در ساخت تجهیزات صنعت نفت، توسعه میدان‌های نفت و گاز و ... در کشور ایجاد شده است، گفت: هم‌اکنون ۸۰ درصد از تجهیزات ثابت صنعت نفت در داخل ساخته می‌شود البته در ساخت بعضی از تجهیزات مانند لوله‌های بدون درز مشکل داریم که باید در این زمینه اقدام کنیم.  

زنگنه با اشاره به اینکه همکاری با دانشگاه‌ها در موضوع ضریب بازیافت مخازن بسیار امیدبخش است، اظهار کرد: در موضوع افزایش ضریب بازیافت مخازن باید خودمان کارهای توسعه‌ای انجام دهیم و در عین حال از ظرفیت شرکت‌های درجه یک بین‌المللی استفاده کنیم، استفاده از شرکت‌های بین‌المللی فقط برای جذب سرمایه نیست بلکه برای ضریب بازیافت و دانش فنی هم است، معتقدم یکی از دانش‌های فنی، مدیریت است.

وی با یادآوری اینکه پیشنهاد صندوق توسعه ملی سال ۱۳۷۷ ارائه شد، تشکیل این صندوق را بسیار مهم دانست و افزود: به‌طور حتم باید بخشی از درآمد مازاد نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود و از آنجا ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به سرمایه روزمینی تجدیدپذیر تبدیل شد و این به معنای آن است که آن پول باید سرمایه‌گذاری شود.

با زجر فراوان نگذاشتم توسعه صنعت نفت متوقف شود

وزیر نفت بر ضرورت افزایش ظرفیت تولید نفت ایران تاکید کرد و با بیان اینکه هیچ شکی در این زمینه وجود ندارد، گفت: اگر قرار باشد پول نفت در بودجه هزینه شود مریض را مریض‌تر می‌کند اما اگر به صندوق توسعه برود می‌تواند درست مصرف شود؛ البته نباید صندوق توسعه را هم مرتب برای کارهای غیراقتصادی و غیرضروری با فشار نیش زد، بگذاریم همان روال عادی کار خود را انجام دهد.

زنگنه با بیان اینکه در سال‌های اخیر برای افزایش تولید نفت بسیار تلاش کردیم، اظهار کرد: البته بیشتر سال‌های عمر این دولت به تحریم گذشت اما با قیمت بسیار سنگین و با زجر فراوان نگذاشتیم توسعه نفت متوقف شود.

وی با بیان اینکه نیاز است شرکت‌های اکتشاف و تولید را راه بیندازیم و آقای آقامحمدی هم به‌عنوان مقام مسئول در کشور بر این موضوع صحه گذاشت، یادآورد شد: افرادی بودند و هستند که هنوز می‌گویند شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) گرگ‌زاده‌اند و هنوز هم به عنوان استاد معظم در تلویزیون حرف می‌زنند. شما ببینید آیا در حدود ۶ ماه اخیر من به تلویزیون رفته‌ام؟! اما به این افراد به‌عنوان استاد تریبون می‌دهند، استاد اقتصاد خرد که نمی‌تواند درباره نفت صحبت کند! آیا استاد قرارداد نفتی است؟ حتی کسی که متخصص نفت است نمی‌تواند درباره نظام اجرای قراردادهای نفتی صحبت کند.

وزیر نفت ادامه داد: فردی می‌تواند درباره نظام اجرای قراردادهای نفتی صحبت کند که دانش مدیریت پروژه داشته باشد و بداند حقوق قراردادهای نفتی چیست؟ روابط نفتی چیست؟ و چطور این قراردادها به وجود آمدند و تاریخشان چیست؟ عده‌ای به‌عنوان استاد در همه مسائل صحبت می کنند، به واقع عجیب است.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: