روایت متفاوت واشنگتن و تل‌آویو درباره رایزنی بلینکن و اشکنازی

کدخبر: 2369924

رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا برخلاف وزارت خارجه این رژیم هیچ اشاره‌ای به موضوع ایران در گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه واشنگتن و تل‌آویو نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تماس تلفنی وزرای خارجه آمریکا و تل‌آویو هیچ اشاره‌ای به مطرح شدن موضوع ایران میان این دو نکرد.

«آمیتای اشتاین» خبرنگار اسرائیلی در این خصوص گزارش کرد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای را در خصوص تماس تلفنی «آنتونی بلینکن» و «گابی اشکنازی» وزرای خارجه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی منتشر کرد که یک تفاوت کوچک اما بزرگ و پراهمیت با بیانیه‌ وزارت خارجه رژیم صهیونیستی داشت.

این تفاوت بزرگ این بود که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا هیچ اشاره‌ای به «تهدید ایران» نشد در حالی که در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بر این موضوع تاکید شد.

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گزارش کرد که اشکنازی و بلینکن در اولین تماس تلفنی خود در خصوص ایران و دیگر مسائل گفت‌وگو کردند.

در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص این تماس تلفنی آمده بود که دو نفر در خصوص «گسترش حلقه صلح، تهدید ایران و دیگر موضوعات» گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ادامه داد که اشکنازی با تبریک به بلینکن برای انتصاب به عنوان وزیر خارجه آمریکا ابراز اطمینان کرد که تل‌آویو و واشنگتن با «تروریسم جهانی و تهدید ایران مبارزه کنند».

با اینحال، در  بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به بحث ایران‌ اینگونه آمده است: «وزیر خارجه آنتونتی جی بلینکن امروز (27 ژانویه هشتم بهمن ماه) با وزیر خارجه اسرائیل گابی اشکنازی گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه بر تعهد قاطعانه دولت ایالات متحده در قبال امنیت اسرائیل تأکید مجدد کرد».

در ادامه این بیانیه در خصوص محور گفت‌وگوهای دو طرف اینگونه نوشته شده است: «وزیر خارجه آمریکا و اسرائیل درباره چالش‌های امنیت منطقه‌ای و اهمیت تداوم همکاری در رسیدگی به این موضوعات بحث و گفت‌وگو کردند، وزیر خارجه (آمریکا) پیشرفت‌های اخیر توافقات آبراهام را مورد تحسین قرار داد و بر علاقه آمریکا برای پیشبرد بیشتر این پیشرفت‌ها به منظور بهبود صلح تأکید کرد».

این بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده در پایان بدون اشاره به بحث ایران بر همکاری بیشتر واشنگتن و تل‌آویو تأکید کرد و گفت: «وزیر خارجه اشکنازی و وزیر خارجه بلینکن بر همکاری پایدار میان ایالات متحده و اسرائیل تأکید کردند و تأیید کردند که دو کشور در زمینه چالش‌های پیش‌رو با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند».

بلینکن بامداد امروز (پنجشنبه) در اولین کنفرانس خبری خود در حالی از تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام سخن به میان آورد که جمهوری اسلامی ایران را به نقض تعهدات برجامی متهم کرد و برای بازگشت دولت بایدن به این توافق هسته‌ای شرط‌گذاری کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد که واشنگتن راه طولانی در بازگشت به برجام دارد و در صورتی به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل کند.

وزیر خارجه دولت جدید آمریکا اضافه کرد: « ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند».

بلینکن تصریح کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد که به پایبندی به برجام برگردد، ما نیز تیم قدرتمندی از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم».

اظهارات بلینکن در حالی مطرح شده است که وزارت خارجه روسیه بامداد امروز در خصوص بازگشت ایالات متحده به برجام تأکید کرده بود که این بازگشت نباید بهانه‌ای برای تغییر توافق یا اعمال الزامات بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: