آحارونوت: تهدیدهای توخالی تل‌آویو علیه تهران نتیجه معکوس خواهد داشت

کدخبر: 2370026

یک روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت، رژیم صهیونیستی با تکرار اشتباهات پنج سال قبل و تهدیدات توخالی علیه ایران، نتیجه عکس خواهد گرفت و واشنگتن بیش از پیش به توافق با تهران ترغیب خواهد شد.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» چاپ سرزمین‌های اشغالی در یادداشتی به قلم «شیمیریت میر» آورده است، تهدید رژیم صهیونیستی علیه ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای، در دوران «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز تکرار شد و نتیجه عکس داشت.

میر در این یادداشت می‌نویسد، تهدیدات توخالی درخصوص حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در دوره اوباما موجب شد آمریکا انگیزه بیشتری برای رسیدن به توافق با ایران پیدا کند.

در این یادداشت آمده است: «اوباما و تیم او حق داشتند مدعی شوند که نظامیان سنتی اسرائیل حامی اقدامات دولت هستند و در واقع آن‌ها در تمام موارد به همین صورت عمل کردند. اما اکنون با ورود دولت [جو] بایدن، [بنیامین] نتانیاهو دست به اقدامی سریع برای جلوگیری از ایجاد شرایطی مشابه آن دوره زد. ۶ سال قبل زمانی که نمایندگان نتانیاهو به سراغ اعضای کنگره رفتند تا آن‌ها را به اعلام موضعی مخالف توافق با جمهوری اسلامی مجاب کنند، مقامات نظامی رسیدن به توافق را توصیه کردند».

میر می‌نویسد: «آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش روز سه‌شنبه فرستاده شد تا این مسئله را روشن کند که با رئیسش هم عقیده است. او در سخنرانی خود در موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو نه تنها موضع خود را با نخست‌وزیر انطباق داد، بلکه این گزینه را مطرح کرد که حمله نظامی اسرائیل به ایران باید مورد تضمین قرار گیرد».

او در ادامه می‌افزاید: «یک ناظر بدبین، ممکن است فکر کند که حرف‌های تحریک‌آمیز کوخاوی بخشی از کارزار نظامیان برای دریافت بودجه از خزانه دولت باشد اما حتی فردی که چنین بدبینی‌هایی نداشته باشد باید با خود فکر کند آیا اشاره به حمله نظامی، حرکت تاکتیکی عاقلانه‌ای بود؟»

در این یادداشت آمده است: «تهدیدات توخالی مشابهی در دوره اوباما موجب حصول نتیجه‌ای معکوس شد و توسط کاخ سفید به عنوان انگیزه بیشتر برای رسیدن به توافق با تهران و جلوگیری از جنگ مورد استفاده قرار گرفت. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد به توافق ۲۰۱۵ بازگردد و تیم او احتمالاً از همین حالا در حال گفت‌وگوی مستقیم یا از طریق واسطه با ایرانی‌ها هستند».

میر می‌نویسد: «ایرانی‌ها اخیراً خواستار لغو تحریم‌هایی شده‌اند که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق هنگام خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ بازگردانده است. بایدن توانسته است با توجه کسب اکثریت مجلس سنا توسط دموکرات‌ها، مقامات دولت اوباما را فوراً [به دولت] برگرداند. توافق هسته‌ای برای آن‌ها فقط یک مسئله سیاست خارجی نیست بلکه جزئی از میراث آن‌ها است. آن‌ها تجربه مذاکره با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تیمش را دارند و فرضشان بر این است که احیای این توافق گامی حیاتی در پاکسازی آثار دوره ترامپ است».

وی در پایان می‌نویسد: «اسرائیل همچنین باید نگران میل برخی حامیان آمریکایی [این رژیم] برای ترمیم روابط با حزب دموکرات باشد. آن‌ها (حامیان اسرائیل) این مسئله را حائز اهمیت بالایی می‌بینند و در برابر هرگونه تلاش اسرائیلی‌ها برای جنجال آفرینی مقاومت خواهند کرد. رئیس ستاد ارتش اهمیت به‌سزایی در کارزار لابی‌گری نتانیاهو در واشنگتن دارد اما تأثیرگذاری نخست‌وزیر بر کاخ سفید در جهت مخالف زمانی است که او از دولت قبلی [آمریکا] بهره می‌جست».

مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی عضو این توافق، تهران طبق بند ۳۶ این توافق، گام‌های کاهش تعهدات برجامی را برداشته است و در صورت اجرای تعهدات طرف‌های مقابل، تهران هم این گام‌ها را به عقب برمی‌گرداند.

در حال حاضر با افزایش احتمال بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، اظهارنظرهای طرفین اروپایی آن درباره افزودن بندهای جدید به این توافق شدت گرفته است.

از سوی دیگر برخی کشورهای غیر مرتبط با این توافق از جمله رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی، با طرح ادعاهای واهی، تلاش می‌کنند در مسیر احیای برجام سنگ اندازی کنند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: