رشد بیش از چهار برابری بانوان شاغل در آموزش و پرورش

کدخبر: 2370206

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تعداد بانوان شاغل در آموزش‌وپرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲۵ هزار نفر به ۵۳۲ هزار نفر رسیده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست بزرگداشت مقام زن و روز مادر به تشریح دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان پرداخت. سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: میزان باسوادی زنان در ابتدای انقلاب ۳۵ درصد بود و این میزان در حال حاضر به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و تعداد بانوان شاغل در آموزش‌وپرورش از ۱۲۵ هزار نفر به ۵۳۲ هزار نفر رسیده است. تعداد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با حوزه زنان در قبل از انقلاب ۷ رشته بود و در حال حاضر به ۳۸ رشته رسیده است و ۱.۴ درصد اساتید دانشگاهی زن بودند که این میزان به ۲۰ درصد رسیده است.

حسینی به اشاره به دستاوردهای حوزه ورزش بانوان در بعد از انقلاب گفت: تعداد مربیان زن رشته‌های مختلف ورزشی از ۹ نفر در قبل از انقلاب به ۳۵ هزار نفر در حال حاضر رسیده است، حضور زنان ورزشکار در مسابقات بین‌المللی از ۶ مورد به ۱۳ هزار مورد رسیده است و زنان ورزشکار بیش از ۱۶۰ مدال بین‌المللی تاکنون کسب کرده‌اند.

معاون وزیر با بیان اینکه شهدا و رزمندگان پرورش‌یافته زنان پاک‌دامن میهن اسلامی هستند، گفت: بیش از ۷ هزار زن در دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند و ۵ هزار نفر از زنان نیز جانباز دفاع مقدس هستند و همچنین ۲۳ هزار امدادگر و ۲۳ هزار پزشک زن نیز در جبهه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان زن ۱۶ برابر بعد از انقلاب افزایش‌یافته است گفت: تعداد زنان نویسنده از ۵۹ نفر در ابتدای انقلاب به ۸ هزار نفر در حال حاضر رسیده است و قبل از انقلاب هیچ ناشر زنی وجود نداشت و این در حالی است که هم‌اکنون ۷۱۲ ناشر زن برجسته داریم. تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه زنان نیز از ۵ تشکل در قبل از انقلاب به بیش از ۲ هزار تشکل رسیده است.

وی افزود: از بین ۱۷۱۴ مدیر شاغل در آموزش‌وپرورش استثنایی ۹۱۳ نفر زن هستند و ۸ مدیر حوزه ستادی آموزش‌وپرورش استثنایی و ۷ نفر از رؤسای ادارات استثنایی، زن هستند. دانش‌آموزان دختر با نیازهای ویژه نیز در عرصه‌های مختلف به‌خوبی درخشیده‌اند و یک نمونه آن قبولی ۱۵۸ دانش‌آموز دختر با نیازهای ویژه در کنکور سراسری سال گذشته است.

حسینی با اشاره به وضعیت زنان در آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: ۱۵ هزار و ۴۰۹ نفر از همکاران آموزش‌وپرورش استثنایی معادل با ۶۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که ظرفیت بی بدیلی برای آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند. از بین ۱۷۱۴ مدیر شاغل در آموزش‌وپرورش استثنایی ۹۱۳ نفر زن هستند و ۸ مدیر حوزه ستادی آموزش‌وپرورش استثنایی و ۷ نفر از رؤسای ادارات استثنایی، زن هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در جوامع دیگر نگاه به زن محدودیت آفرین و یا نگاه جنسیت گرایی تخصیصی است اظهار کرد: نگاه درست به زنان توانمندسازی مبتنی بر فرصت آفرینی است که انقلاب اسلامی نیز مروج این نگاه دینی و اسلامی است.

حسینی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نهاد اجتماعی در جامعه خانواده است اظهار کرد: این نهاد پایدارترین، عمومی‌ترین و اثرگذارترین نهاد اجتماعی است و بخش عمده‌ای از ویژگی‌های انسان در دوران کودکی و در دل خانواده شکل می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ کیفیت و کمیت رابطه با خانواده هیچ نهادی نمی‌تواند جایگزین ارتباط با خانواده شود، گفت: بیشترین ارتباط انسان با خانواده است، طول رابطه در خانواده بیشتر از هر نهادی است و شدت رابطه در خانواده از همه بیشتر است لذا تمام شاخص‌های کمی در خانواده بیشترین ظهور را دارد.

حسینی با بیان انواع ارتباط در جامعه گفت: نوعی از رابطه در جامعه، رابطه اقتصادی مبتنی بر سود و زیان است که این نوع ارتباط منجر به توسعه می‌شود. نوعی دیگر از رابطه، ارتباط اجتماعی است که بر اساس نقش‌ها شکل می‌گیرد و هر دو این ارتباطات از الزامات جامعه است.

وی افزود: نوعی دیگر از ارتباط، رابطه عاطفی است که مبتنی بر نقش و سود و زیان نیست بلکه ارتباطی همه‌جانبه و عمیق است و میزان اثرگذاری آن از دو رابطه دیگر بیشتر است.

وی تصریح کرد: رابطه انسان‌ها با خانواده به لحاظ کیفی از نوع رابطه عاطفی است و چه در ارتباط کیفی و چه ارتباط کمی با خانواده زنان و مادران بیشترین نقش را ایفا می‌کنند.

حسینی با تأکید بر اینکه کانون رابطه عاطفی در خانواده زنان هستند: اظهار کرد: زنان اثرگذارترین نقش را در خانواده و جامعه دارند و باید همواره این نقش را متذکر شویم.

معاون وزیر در ادامه با واکاوی نظریه تسری یا واگیری اجتماعی در حوزه خانواده اظهار کرد: بر اساس نظریه تسری و واگیری اجتماعی ۹۰ درصد سلامت و سعادت و شقاوت و ناهنجاری‌ها در جامعه به نوع ارتباطات در درون خانواده وابستگی دارد و ساختن جامعه‌ای سالم به ساختن خانواده برمی‌گردد که در این میان بازهم نقش زنان و مادران در ساختن خانواده از همه پررنگ‌تر است. با ظهور و بروز تکنولوژی‌های جدید، تحولات زیادی در خانواده‌ها رخ‌داده است و مادران و زنان خانواده به‌عنوان ستون اصلی خانواده، نقش اساسی در حفظ هویت دینی و مقابله با آسیب‌ها را دارند.

معاون وزیر با بیان اینکه در خانواده‌های امروزی با مفهوم بار اضافی مواجه هستیم اظهار کرد: برخی از نهادهای بیرون از خانواده نقش خود را به‌درستی ایفا نمی‌کنند که این نقش بر دوش خانواده می‌افتد و نقش زنان در کاهش و تسهیل این بار اضافی چشمگیر است.

حسینی با بیان اینکه در عصر جدید با مفهوم ریزش دیوارها در خانواده مواجه هستیم، گفت: تکنولوژی حریم خانواده را شکسته است و خانه تبدیل به اقامتگاه و رستوران شده است. همچنین انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی را باید خانواده انجام دهد و تکنولوژی جای آن را گرفته است و لذا با گسست نسلی مواجه شده‌ایم که زنان به‌عنوان عضو تأثیرگذار خانواده می‌توانند مانع از گسست نسلی شوند. نقش زنان و مادران برای صیانت از فرزندان در برابر آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل است و زنان و مادران در تصحیح الگوهای رابطه فرزندان با والدین می‌توانند اثرگذار باشند.

حسینی خانواده را به سه دسته پرآشوب، خاموش و متعادل تقسیم کرد و افزود: تأکید دین اسلام بر خانواده متعادل است و نقش‌زن در ایجاد خانواده متعادل بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه از بعد رابطه والدین با فرزندان چهار نوع رابطه خانواده آسان‌گیر، سخت‌گیر، بی‌تفاوت و خانواده مقتدر داریم افزود: خانواده مقتدر به مقدار لازم به نیازها پاسخ می‌دهد و طرح و برنامه برای تربیت فرزندان دارد و بازهم نقش اصلی در شکل‌دادن خانواده مقتدر را زنان بازی می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش‌زن در آموزش‌وپرورش نیز بی‌بدیل است گفت: تعلیم‌وتربیت مادرانه اثربخش‌ترین نوع تعلیم‌وتربیت است و با همین رویکرد در حال حاضر ۶۹ درصد پرسنل آموزش‌وپرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

حسینی در پایان گفت: دانش‌آموزان دختر با نیازهای ویژه نیز در عرصه‌های مختلف به‌خوبی درخشیده‌اند و یک نمونه آن قبولی ۱۵۸ دانش‌آموز دختر با نیازهای ویژه در کنکور سراسری سال گذشته است. ‌

 

منبع: مهر
ارسال نظر: