افشاگری نیویورک تایمز درباره شبکه جاسوسی امارات علیه قطر

کدخبر: 2370417

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی شرح داد که چطور امارات یک شبکه جاسوسی سایبری علیه قطر با به کارگیری تحلیلگران آژانس امنیت ملی آمریکا و از طریق فریب آنها به راه انداخت.

این روزنامه آمریکایی در این گزارش خود از دیوید اوندن، یک تحلیلگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و عضو سابق این شبکه جاسوسی نقل قول کرد که او را تحت پوشش کار برای یک دولت متحد واشنگتن و با پیشنهادهای مالی چشمگیر به این شبکه جاسوسی کشاندند.

او به نیویورک تایمز تایید کرد که ابوظبی به اداره فعالیهای جاسوسی الکترونیک علیه قطر با هدف اثبات اتهام تامین مالی گروه اخوان المسلمین و تروریسم پرداخته و از اعضای خاندان حاکم قطر جاسوسی کرده است.  اوندن به روسای خود گفت تنها راه اثبات این مساله هک کردن قطر است و آنها نیز از او خواستند که دست به این کار بزند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با وجود اینکه قطر همپیمان آمریکاست روسای اوندن به مجرد اینکه آنها داخل شبکه‌های قطر شدند دیگر تمایلی به خارج شدن نشان ندادند. این در حالی است که تیم او در شرکت مقاطعه کار سایبر پوینت سابقه هک کردن دشمنان واقعی و فرضی امارات در جهان شامل مقامهای حوزه فوتبال در فدراسیون جهانی فوتبال فیفا، توئیتر منتقدان خاندان سلطنتی حاکم، و به ویژه اعضای خاندان سلطنتی قطر را داشته است. آنها میخواستند بدانند آنها به کجا پرواز می‌کنند، با چه کسانی دیدار می‌کنند و چه چیزی می‌گویند. به اوندن گفته شد که اینها نیز بخشی از ماموریت بوده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این تیم جاسوسی آمریکای بعد از فهمیدن اینکه در طی اقداماتشان به نامه نگاری‌های خصوصی کسانی همچون میشل اوباما، همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا، پدر زن امیر قطر، شیخه موزا بنت ناصر المسند و مادر شیخ تمیم بن حمد، امیر فعلی قطر برخورده‌اند عقب نشینی کرده‌اند. نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت، هر چند که این تیم هکری ماموریت تلاش برای اثبات تامین تروریسم از سوی قطر را داشته اما آنها تلفن همراه شیخه موزا بنت ناصر السمند، همسر دوم امیر پیشین قطر را هک و وارد ایمیلهای او شدند اما در آنجا چیزی بجز نامه نگاری درباره موضوع تحصیل پیدا نکردند.

این روزنامه آمریکایی نوشت، وقتی هکرها به این مساله انسانی برخوردند از ادامه عملیات جاسوسی خودداری کردند. نیویورک تایمز در این خصوص نوشت: در جنگ با تروریسم و بازار سلاح‌های سایبری شما می‌توانید درباره هر چیزی توجیه سازی کنید. اما همه توجیهات روزی که ایمیلهای بانوی اول آمریکا روی صفحه کامپیوتر او ظاهر شدند محو شدند. در اواخر 2015 تیم میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا در حال هماهنگ سازی سفر او به خاورمیانه بود. شیخه موزا بنت ناصر از میشل اوباما دعوت کرده بود تا در نشست سالانه با موضوع تحصیل در شهر دوحه سخنرانی کند و قرار بود این بانوی اول در این موقعیت یک ابتکار عمل حمایت از تحصیل زنان تحت عنوان "بگذارید زنان یاد بگیرند" را تبلیغ کند. میشل اوباما و تیمش در ارتباط دائم با شیخ موزا بودند. و هر ایمیل رد و بدل شده بین بانوی اول سابق آمریکا، شیخ موزا و کارمندانشان شامل هر تفکر، و ملاحضه و تغییر رویه و جزئیات امنیتی شخصی وارد کامپیوتر تحلیلگران آژانس امنیت ملی آمریکا در ابوظبی شد. اوندن گفت: آن لحظه بود که من گفتم ما نباید این کار را انجام دهیم. ما نباید این افراد را هدف بگیریم.

به زودی اوندن به همراه خانواده‌اش با پروازی به خانه برگشتند. او و تعداد کمی از همکرانش موضوع را به اف.بی.آی اطلاع دادند (این سازمان درباره تحقیقاتش اظهار نظر نمی‌کند اما مصاحبه‌ها حاکی از آن هستند که تحقیق درباره سایبرپوینت ادامه دارد)  برای جلوگیری از هر گونه تبعات برخی از کارمندان به سراغ مصاحبه با رویترز رفتند اما هک ایمیلهای شیخه موزا با میشل اوباما هرگز گزارش نشد.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: