رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه: درباره مسئولیت ترامپ در حمله به کنگره شکی نیست

کدخبر: 2370729

«میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا در صحن این مجلس اعلام کرد، درباره اینکه دونالد ترامپ در قبال تحریک هوادارانش به حمله ۱۷ دی ماه به کنگره مسئولیت و نقش داشت، شکی نیست.

رهبر اقلیت سناتورهای جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا ضمن اذعان به نقش داشتن دونالد ترامپ در حمله مرگبار ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) به کنگره این کشور به توضیح درباره چرایی رای منفی خود به استیضاح ترامپ پرداخت.

«میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا بعد از مشخص شدن شکست طرح دموکرات‌ها برای مجرم شناختن ترامپ در طرح استیضاح ترامپ به دلیل حمله مرگبار ۱۷ دی ماه طرفداران او به کنگره آمریکا در یک سخنرانی در صحن سنا اذعان کرد که ترامپ عملا و اخلاقا درباره این حمله نقش و مسئولیت داشت.

به گزارش دویچه وله، مک کانل به رغم دادن رای منفی به استیضاح ترامپ در سنای آمریکا اعلام کرد که «شکی نیست که رئیس‌جمهور سابق عملا و اخلاقا در قبال تحریک» (حامیان خود به حمله به کنکره) مسئولیت دارد.

این رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه در توضیح چرایی رای منفی خود به استیضاح ترامپ گفت: «طبق قانون اساسی و به دلیل عدم حضور او (ترامپ در منصب ریاست جمهوری) او مشمول استیضاح نمی‌شود».

به رغم این اظهارنظر رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه درباره غیرقانونی بودن استیضاح ترامپ بعد از پاین دوره ریاست جمهوری وی، مک کانل که آن زمان رهبر اکثریت سنا بود اجازه نداد که در روزهای آخر حضور ترامپ در ریاست جمهوری، جلسات استیضاح او در سنا آغاز شود و با وقت کُشی‌های او سبب شد که دوره ترامپ به اتمام برسد.

مک کانل البته در سخنرانی تازه خود بار دیگر درباره عاملان حمله مرگبار به کنگره در روز ششم ژانویه (۱۷ دی) موضع گرفت و آنها را «مجرم» خواند و بار دیگر ترامپ را به تحریک انجام این حمله که حداقل ۵ کشته و چندین زخمی بر جا گذاشت، متهم کرد.

این سناتور ارشد ایالت کنتاکی گفت: «این مجرمان بنرهای او (ترامپ) در دستشان بود، پرچم‌های او را حمل می‌کردند و وفاداری به او را فریاد می‌زدند».

به باور «اینس پول» رئیس دفتر شبکه دویچه وله در پایتخت آمریکا، میچ مک کانل با این سخنانی خود تلاش کرد که به یک اقدام سیاسی متوازن‌کننده دست بزند.

وی افزود: «او (مک کانل) قطعا خواهان از دست دادن حمایت طرفداران ترامپ نیست اما همچنین نمی‌خواهد که حمایت جمهوری‌خواهان میانه‌روتر را هم که از نتیجه رای گیری (استیضاح ترامپ) در سنا خوشحال نیستند، از دست بدهد».

در رای گیری سنای آمریکا برای استیضاح ترامپ در ماجرای حمله به کنگره این کشور در روز تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری، ۵۷ سناتور به استیضاح او رای مثبت دادند و ۴۳ سناتور با این کار مخالفت کردند و به دلیل نرسیدن آرای استیضاح به حد نصاب ۶۷ رای، ترامپ تبرئه شد.

هفت سناتور جمهوری‌خواه به همراه ۵۰ سناتور دموکرات در این رای گیری به نفع استیضاح ترامپ رای دادند اما ۴۳ سناتور جمهوری‌خواه با استیضاح رئیس‌جمهور سابق و هم حزبی خودشان مخالفت کردند.

دونالد ترامپ در شرایطی توانست از این استیضاح به سلامت بیرون بیایید که وی پیشتر در زمان حضورش در ریاست جمهوری یک بار در رسوایی موسوم به «اوکراین گیت» مورد استیضاح قرار گرفت اما این استیضاح هم در رای گیری سنا به تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ناکام ماند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: