سئول: اتحاد با آمریکا برای صلح شبه‌جزیره کره ضروری است

کدخبر: 2370809

رئیس‌جمهور کره جنوبی با ضروری دانستن اتحاد با آمریکا برای حفظ صلح در شبه‌جزیره کره، گفت که باید این اتحاد را از طریق گفت‌وگوی مؤثر با دولت جدید واشنگتن تقویت کرد.

«مون جائه‌این» رئیس جمهور کره جنوبی امروز (دوشنبه) خواستار تقویت اتحاد سئول-واشنگتن شد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» مون در نشست امروز هیأت دولت کره جنوبی، طی اظهاراتی خطاب به «چونگ ایو-یونگ» بر اهمیت اتحاد این کشور با ایالات متحده برای موفقیت فرایند صلح شبه‌جزیره کره تاکید کرد.

وی با توصیف چونگ به عنوان «مهندس سیاست‌های امنیتی و دیپلماتیک دولت لیبرال» کره جنوبی، گفت: «می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم که [دولت ما] فرصت دارد که آخرین تلاش را برای موفقیت فرایند صلح شبه‌جزیره کره انجام دهد».

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور کره جنوبی توضیح داد که برای رسیدن به این هدف، اتحاد سئول-واشنگتن باید تقویت شود، مأموریتی که به زعم او، از طریق گفت‌وگوی نزدیک با دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ممکن خواهد بود.

مون که حدود یک سال دیگر برای حضور در سمت ریاست‌جمهوری کره جنوبی فرصت دارد، افزود: «درست است که ما فرصت بیشتری نداریم. با این حال می‌خواهم از شما درخواست کنم که برای حصول نتایج محسوس در این زمان، تعجیل نکنید».

وی پیش از این نیز طی اظهاراتی از دولت جدید آمریکا خواسته بود مذاکرات با کره شمالی جهت خلع سلاح هسته‌ای این کشور را از سر بگیرد.

سه روز قبل نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای خود در کره جنوبی، بر تعهد آمریکا برای پاکسازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات اتمی، علی‌رغم بن‌بست مذاکرات با کره شمالی، تاکید کرد.

علی‌رغم تلاش ناکام دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برای مذاکره با پیونگ یانگ و سه دیدار وی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، تنش‌ها در روابط دو کشور  همچنان ادامه دارد.

آمریکا طی دهه‌های اخیر ضمن استقرار نیروهای نظامی خود در کره جنوبی و مناطق همجوار کره شمالی، همواره علیه برنامه اتمی این کشور موضع‌گیری کرده و خواستار برچیدن این برنامه شده است اما پیونگ‌یانگ این برنامه را ضامن امنیت و بقای خود می‌داند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: