سخنگوی ناجا: از سرباز راهور دفاع خواهیم کرد

کدخبر: 2370829

سخنگوی ناجا گفت: فرمانده ناجا سربازان را فرزندان خود می داند و تکریم آن ها همواره اولویت است. پرونده اخیر فرایند قانونی خود را طی می کند. مستندات به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال شده است هیچ مجوزی از آن تاریخ تا به امروز به هیچ نماینده مجلسی داده نشده است و اخبار کذب است. رویکرد ما تعاملی است و قرار نیست بر اختلافات دامن بزنیم اما از سرباز راهور به صورت قانونی دفاع خواهیم کرد.

نشست خبری سردار مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا در خصوص اقدامات یک ساله نیروی انتظامی در مقابله با کرونا برگزار شد.

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا در خصوص اقدامات یک ساله نیروی انتظامی در مقابله با کرونا گفت: تقریبا یک سال از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد و متاسفانه تعدادی از هموطنان خود را در این مدت از دست دادیم. اولین شهید زن پرستار از خانواده نیروی انتظامی بود و دختر یکی از پرسنل ناجا بود که جان خود را فدای سلامت جامعه کرد.

او افزود: ماموریت نیروی انتظامی از مرز تا مرکز کشور تداوم دارد. زمانی که بحران کرونا در کشور شیوع پیدا کرد یک نگرانی در جامعه ایجاد شد و در راستای کنترل آن محدودیت هایی ابلاغ شد که نیروی انتظامی وظیفه اعمال آن ها را داشت.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: با وجود این که بسیاری از مشاغل بواسطه کرونا تعطیل شدند اما نیروی انتظامی به حالت آماده باش در آمد. در همین راستا قرارگاه بهداشت و درمان امام رضا تشکیل شد و در سراسر کشور برپا شد و 928 جلسه در این قرارگاه شکل گرفت و وظایف نیروی انتظامی در آن مشخص شد. در همین راستا کلیه تجهیزات ناجا در اختیار نظام سلامت قرارگرفت.

سخنگوی ناجا ادامه داد: در یک سال گذشته مبارزه با محتکرین به صورت جدی انجام شد و بیش از 517 هزار نفر از پرسنل ناجا در این مدت به کارگیری شدند. ما 100 درصد نیروهای خود را به کار گرفتیم. یک میلیون و 368 هزار بازدید از صنوف در این مدت انجام شد و 34 هزار واحد صنفی پلمب شدند و بالغ بر 700 هزار مرکز صنفی نیز تذکر دریافت کردند و در این مدت 22 میلیون ماسک و بیش از یک میلیون و 200 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده احتکار شده کشف شد.

او افزود: پلیس راهور ناجا در این مدت 4 میلیون و 200 هزار تخلف رصد و اعمال قانون در خصوص آن ها انجام داد. 6 میلیون و پانصد هزار خودرو در مجموع به محدودیت های کرونا توجه نکردند ما هوشمندسازی پلیس را در این مدت تسریع بخشیده و سامانه نوبت دهی شماره گذاری و پلیس من در این مدت راه اندازی شدند.

سخنگوی ناجا تصریح کرد: در این مدت موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ ترخیص شد و نزدیک به 70 هزار موتورسیکلت پس از احراز هویت به صاحبان آن ها عودت داده شد و این طرح همچنان ادامه دارد و آمادگی داریم کلیه موتورسیکلت های توقیفی بدون مشکل را ترخیص کنیم موتورسیکلت هایی که برای شهروندان مزاحمت ایجاد کرده باشند و آن هایی که پرونده قضایی دارند، امکان ترخیص آن ها وجود ندارد.

سردار حاجیان افزود: تعداد مبتلایان به کرونا در پلیس از سایر ارگان ها به علت ارتباط زیاد با شهروندان، بیشتر بود.

سخنگوی ناجا با هشدار به اراذل و اوباش اظهار کرد: امنیت مردم خط قرمز است و کسانی که سلاح سرد و گرم علیه مردم استفاده می کنند بدانند که اقدام آن ها مصداق محاربه است. ما در جرائم مشهود باید حضور پیدا کرده و با مجرمین برخورد کنیم و این در قانون ذکر شده است. ما بهترین مردم جهان را داریم و اجازه نمی دهیم کسی آزادی مردم و شهروندان را خدشه دار کند.

او گفت: همراهی با مردم و نزدیکی به مردم امروز در اولویت برای ماست و این را در ارزشیابی نیروها اعمال می کنیم. رضایتمندی مردم نسبت به نیروی انتظامی بیشتر شده است و این نشان می دهد که پلیس و مردم ارتباطی خوب با یکدیگر دارند 2266 محتکر و عامل کالای قاچاق بهداشتی در یک سال گذشته دستگیر شدند و 2044 پرونده نیز در این خصوص در مراجع قضایی تشکیل شده است تا این لحظه 2 پزشک از پرسنل ناجا به شهادت رسیده اند.

سردار حاجیان در خصوص جریمه های رانندگی اظهار کرد: ما در حوزه پیشگیری فعال هستیم و اعمال نمره منفی برای رانندگان نیز در این راستا است و کسانی که نمرات منفی آن ها از حد بگذارد موظف به دریافت آموزش مجدد می شوند. نیروی انتظامی با تشکیل اداره کل آموزش همگانی به دنبال این است که امنیت را مردم محور کند زیرا یک محصول مشترک است. ما به دنبال درمان آسیب ها هستیم و پیشگیری در همین عرصه در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی ناجا در خصوص پیامک های کشف حجاب به متخلفین ادامه داد: کشف حجاب در قانون جرم انگاری شده است و مجازات دارد. نیروی انتظامی مجری قانون است و سامانه ناظر نیز در این راستا شکل گرفت. ما در مرحله اول به این متخلفین تذکر می دهیم. باید توجه داشت که در کشور اسلامی زندگی می کنیم و باید شرع و قانون را رعایت کنیم. سامانه ناظر مدتی دچار مشکلاتی شد و این مشکل برطرف شد و مردم می توانند در راستای بازبینی به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنند.

این مقام ارشد انتظامی در خصوص کرونا گفت: امید است موج چهارم شکل نگیرد اما ما آماده هستیم و تخت های خود را در بیمارستان ها دو برابر کرده ایم و نیروها و تجهیزات آماده خدمت رسانی به مردم هستند. ما مجری مصوبات هستیم و مردم مطمئن باشند در کنار آن ها هستیم.

او افزود: دوربین ها در خصوص محدودیت های کرونایی جریمه را ضبط کرده اند و ما آن دسته از خودروهایی که مجوز داشته اند را جریمه ان ها را لغو کرده ایم و به صورت کامل بررسی ها انجام می شود جریمه ها به خزانه دولت می رود هیچ درصدی از آن به پلیس نمی رسد.

سخنگوی ناجا بیان کرد: قانون برای همه مساوی است و مجوز برای هرکسی صادر نمی شود. نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به صورت کامل دفاع می کند. فرمانده ناجا سربازان را فرزندان خود می داند و تکریم آن ها همواره اولویت است. این پرونده فرایند قانونی خود را طی می کند. مستندات به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال شده است هیچ مجوزی از آن تاریخ تا به امروز به هیچ نماینده مجلسی داده نشده است و اخبار کذب است و عکسی که از عنابستانی و سردار اشتری منتشر شده است مربوط به حدود 5 ماه پیش است و تازه نیست.

او ادامه داد:پرونده مراحل قانونی را طی می کند. رویکرد ما تعاملی است و قرار نیست بر اختلافات دامن بزنیم اما از سرباز راهور به صورت قانونی دفاع خواهیم کرد اما احساسی برخورد نخواهیم کرد. هر کسی به مجری قانون تعرض کند طبق قانون مجازات می شود. ما حمایت می کنیم و روند قانونی ادامه دارد.

سردار حاجیان در خصوص خودروهای سرقتی گفت: شهروندان می توانند مشخصات خودروی سرقتی خود را در این سامانه ثبت کنند تا به صورت برخط در سراسر کشور قابل ملاحظه باشد تمامی مشخصات ثبت شده تبدیل به پرونده می شود و پیگیری ها جدی خواهد بود.

سخنگوی ناجا در خصوص جریمه های کرونایی و ماسک افزود: این که گفته شده است رانندگان بدون ماسک در پمپ بنزین جریمه می شوند، صحت ندارد. ما قرار نیست مدام جریمه کنیم. تذکر لسانی در دستور کار است و تا این لحظه به 2 میلیون نفر تذکر لسانی داده شده است. هدف این است که سلامت مردم حفظ شود و در تذکر لسانی نیز در این راستا است. حتی یک برگ جریمه در پمپ بنزین ها صادر نشده است.

او بیان کرد: پلیس محسوس و نامحسوس ما در بزگراه ها حضور دارند و با رانندگانی که با سرعت زیاد در بزرگراه ها حرکت می کنند برخورد خواهند کرد. دوربین ها نیز در این عرصه فعال هستند وکسانی که پلاک خود را مخدوش می کنند مرتکب جرم می شوند و پرونده آن ها به مراجع قضایی ارسال می شود. ما می توانیم اصالت پلاک را با دوربین ها در مدت زمان کوتاهی مشخص کنیم. تعقیب و گریز در رابطه با خودروهای متخلف محدودیت یک دقیقه ای ندارد و برخورد انجام می شود.

سردار حاجیان در خصوص زندانیان آزاد شده به علت کرونا و تاثیر آن برافزایش جرم گفت: این مقوله را باید از مسئولین قضایی پیگیر شد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: ما اگر با افزایش جرم مواجه شده ایم بیشتر در حوزه جرائم خرد بوده است. باید سهم سایر دستگاه ها در وقوع جرم سنجیده شود. فقر،بیکاری، اعتیاد، تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و وضعیت معیشتی از جمله مهم ترین دلایل افزایش وقوع جرم است.

او بیان کرد: سرقت های خرد در کشور 12 درصد افزایش پیدا کرده است. باید توجه داشت که نمی توان برای هر خانه یک مامور تعبیه کرد اما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا با سرقت ها مقابله شود.

سردار حاجیان افزود: در شورای امنیت کشور نیز مقرر شد که قرارگاه مقابله با سرقت به ریاست استاندار تشکیل شود زیرا همه دستگاه ها وظیفه دارند. پلیس تنهاست اما باز هم کشفیات را 15 درصد نسبت به سال قبل بیشتر کرده ایم ما از نهادهای مختلف درخواست داریم به وظایف خود عمل کنند.

سخنگوی ناجا در خصوص زیست شبانه بیان کرد: کشور در وضعیت خطرناک کرونایی دارد و فعلا به این علت نمی توان به این موضوع رسیدگی کرد طرح زیست شبانه به علت محدودیت های شبانه فعلا قابلیت اجرا ندارد.

این مقام ارشد انتظامی در خصوص شیوع کرونا در پادگان ها گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و پروتکل ها به صورت کامل در پادگان ها رعایت می شود رانندگان باید توجه داشته باشند که اگر در محدوده قرمز و زرد ماسک بر صورت نزنند و سرنشین نیز داشته باشند 50 هزار تومان جریمه می شوند.

او ادامه داد: شهروندان باید توجه داشته باشند که سامانه ناظر عضو دارد و هرکسی نمی تواند گزارش کشف حجاب را گزارش کند. فقط مامورین معین شده می توانند گزارش کشف حجاب کنند. باید توجه داشت که پلیس تنها مجری قانون است.

سردار حاجیان در خصوص تقدیر از سرباز وظیفه راهور گفت: او مورد حمایت ما است و در آینده شاید از او تقدیر نیز به عمل آید.ما از دو طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و قوه قضائیه پیگیر پرونده هستیم شاید در آینده از سرباز راهور به علت عمل به قانون تقدیر نیز شود.

 

منبع: برنا
ارسال نظر: