اعتراض توکیو به حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ساحلی ژاپن

کدخبر: 2370932

ژاپن ورود کشتی‌های گشت چین به آب‌های سرزمینی اش را که مدت هاست با پکن بر سر مالکیت آن اختلاف دارد غیر قابل قبول دانست.

توکیو پس از ورود چهار کشتی چینی به آب‌های ساحلی ژاپن در نزدیکی جزایر مورد مناقشه سن کاکو در دریای شرق چین، اعتراض خود را به پکن ارائه کرد.

کاتسونوبو کاتو، وزیر ارشد کابینه ژاپن اعلام کرد: ورود کشتی‌های گشت چینی به  آب‌های سرزمینی کشور ما و تلاش آن‌ها برای نزدیک شدن به کشتی‌های صیادی ژاپنی قابل قبول نیست. ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک اعتراض شدید خود را به طرف چینی ارائه می‌دهیم.

روز دوشنبه، چهار کشتی گشتی چینی وارد منطقه آب‌های سرزمینی ژاپن در نزدیکی جزایر سنکاکو شدند و اندکی بعد دو ناو دیگر به آن‌ها پیوستند. در داخل یکی از کشتی‌ها یک توپ دیده شد.

در سال ۲۰۲۰، ژاپن ۲۴ مورد از نقض قوانین مرز‌های دریایی از سوی کشتی‌های چینی و ۳۳۳ مورد ورود کشتی‌های چینی به منطقه  را ثبت کرده است. در اواسط ماه اکتبر، کشتی‌های چین وارد آب‌های سرزمینی ژاپن شدند و تنها ۵۷ ساعت بعد آن‌ها را ترک و رکورد جدیدی از مدت اقامت در منطقه را ثبت کردند. 

چین و ژاپن مدت هاست که بر سر این جزایر اختلاف دارند. توکیو اظهار داشت که از سال ۱۸۹۵ بر آن‌ها حاکمیت داشته است و پکن ادعا می‌کند که این جزایر به عنوان قلمرو چین در نقشه‌های ژاپن مشخص شده است. پس از جنگ جهانی دوم، این جزایر توسط آمریکا کنترل و در سال ۱۹۷۲ به ژاپن تحویل داده شد. چین معتقد است که ژاپن به صورت غیر قانونی حاکمیت آن‌ها را به دست گرفته است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: