تغییرات سیاسی جهان تاثیری در روابط ایران و روسیه ندارد

کدخبر: 2371112

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تغییرات سیاسی در هر گوشه‌ای از جهان، تاثیری در روابط دوجانبه ایران و روسیه ندارد و کشورهایی مانند روسیه مدافع چندجانبه‌گرایی هستند.

ابوالفضل عمویی درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط خارجی، گفت: ما با همه کشورهایی که بر اساس روابط و احترام متقابل با ایران رفتار می‌کنند و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند، آماده گفتگو هستیم و این رویکرد تعاملی ضد سلطه در سیاست خارجی ایران وجود دارد. بر این اساس، هر کشوری که در ارتباطاتش به دنبال سلطه‌گری نباشد، برای جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است.

وی تصریح کرد: کشورهایی مانند روسیه و چین ظرفیت‌های بسیار زیادی در روابط خارجی دارند و در رویکرد چندجانبه‌گرایانه‌ای که از سمت ایران در مناسبات بین‌المللی دنبال می‌شود، نگاه مشترکی بین ایران و کشورهایی چون روسیه و چین وجود دارد و آنان هم مدافع چندجانبه گرایی هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در مقابل نوع تضادی که ما با سلطه‌گری غرب و ایالات متحده آمریکا داریم، یکی از عناصر و پایه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ایران به توسعه همکاری با روسیه و چین توجه دارد و البته این مسئله فقط مربوط به این دو کشور نیست و ما با همه کشورهای مستقل این ارتباطات را داریم و به دنبال توسعه تعاملات خود با آنان هستیم.

عمویی اظهار داشت: روسیه کشور بسیار قدرتمندی است و ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد. این کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و ظرفیت‌های بسیار خوبی در مناسبات اقتصادی دارد. بنای ما توسعه ارتباط با روسیه است و به دنبال آن هستیم که این ارتباطات را تعمیق بخشیم و به سطح راهبردی برسانیم. ظرفیت همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی و امنیتی بسیار بالا است. جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یک کشور مهم در منطقه غرب آسیا است.

وی افزود: در مقطع اخیر که تحولاتی در هیئت حاکمه آمریکا رخ داده است و انتظار می‌رود که تحولاتی در مناسبات سیاسی و بین‌المللی پیش آید، سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه و انتقال پیام مقام معظم رهبری خطاب به رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه قابل توجه بود و به روسیه پیام مهمی داشت که تغییرات سیاسی در هر گوشه‌ای از جهان، تاثیری در روابط دوجانبه ایران و روسیه ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: یکی از ظرفیت‌های همکاری ما اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در حال حاضر هم جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر در آنجا است اما سطح روابط اقتصادی ما مطلوب نیست و باید کار بیشتری در این زمینه انجام شود که امیدواریم یکی از نتایج سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه، این مسئله باشد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: