بغداد بدون موافقت پارلمان نمی‌تواند نیروهای ناتو را افزایش دهد

کدخبر: 2371149

یک نماینده ائتلاف الفتح تصریح کرد که دولت عراق برای افزایش شمار هرگونه نیروی خارجی در کشور، ملزم به جلب موافقت پارلمان است.

ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق، شب گذشته (شنبه - ۲۰ فوریه)، اعلام کرد که دولت برای هرگونه افزایش شمار نیروهای خارجی در کشور نیازمند موافقت و تایید پارلمان است و بدون این موافقت نمی‌تواند با افزایش شمار نیروهای خارجی موافقت کرد. 

«عباس الزاملی» نماینده ائتلاف الفتح در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: توافقهای دولت عراق درباره حضور نیروهای آمریکایی یا هر نیروی دیگری باطل است تا زمانی پارلمان با آن موافقت نکرده باشد.

وی افزود: دولت ملزم است که موافقت پارلمان را پیش از موافقت با هرگونه افزایش نیروهای خارجی در عراق جلب کند چه برای نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و چه نیروهای آمریکایی.

الزاملی توضیح داد که این نگرانی وجود دارد که این شمار زیاد نیروها تحت عنوان آموزش وارد کشور شوند و به نوعی تجدید حضور آمریکایی در قالبی جدید باشد. دولت عراق در خصوص نیاز به هرگونه نیرو برای آموزش باید گزارش مفصلی در خصوص آن به پارلمان ارائه کند و موافقت پارلمان را برای این امر جلب کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج‌شنبه (۱۸ فوریه)، گفت که این سازمان به دنبال افزایش نیروهای خود در عراق به میزان هشت برابر است و می‌خواهد تعداد نیروهای خود را از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.

«عباس العرداوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق می‌گویدکه نیروهای ناتو، «همان نیروهای آمریکایی هستند و این، بازی جدید آمریکاست... نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا قرار دارند».

اتحادیه علمای استان دیالی عراق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد :«افزایش نیروهای ناتو در عراق قابل پذیرش نیست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. کشورمان نیروهای نظامی بسیاری دارد که می‌توانند هرگونه تهدید تروریستی علیه امنیت شهروندان را دفع کنند.»

اما «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، به انتقادهای محافل سیاسی و دینی عراق از قصد ناتو برای افزایش شمار نیروهایش در این کشور، واکنش نشان داد و اعلام کرد: «پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق با موافقت دولت و هماهنگی با آن کار میکند و ماموریتش مشورتی - آموزشی است، نه رزمی. باکشورهای جهان همکاری می‌کنیم و از تجربیات آنها در مشاوره و آموزش برای تقویت امنیت استفاده می‌کنیم و درباره تعداد مشاوران تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است.»

 

منبع: فارس
ارسال نظر: