نوری مالکی: به حضور آمریکایی‌ها در عراق نیازی نداریم

کدخبر: 2371183

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق تاکید کرد تمامی اقشار عراقی تمایلی به حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور ندارند.

«نوری مالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق امروز (یک‌شنبه) اعلام کرد که اهل سنت و کرد‌های عراق تمایلی به حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور ندارند.

او تأکید کرد: ما نیازی به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق نداریم. تمایل به حضور آمریکا یک برداشت غیر واقعی است که به اهل سنت و کرد نسبت داده شده است، درحالی که حضور آمریکا تهدیدی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

مالکی افزود: انگیزه‌ای برای حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق وجود ندارد و از نظر نظامی احتیاجی به آن‌ها نداریم و با حضور بیشتر نیرو‌های آمریکایی در کشور در واقع مصوبه مجلس عراق در خصوص اخراج آمریکایی‌ها زیر پا گذاشته می‌شود.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق درباره رویکرد دولت «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا برای حضور نیرو‌های کشورش در عراق، اعلام کرد که دولت جدید آمریکا نیروهایش را به زودی از عراق خارج خواهد کرد.

«عباس الزاملی»، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق نیز تاکید کرد که توافقنامه‌های دولت عراق درخصوص حضور نیرو‌های آمریکایی یا سایر نیرو‌ها، فاقد اعتبار است مگر اینکه در پارلمان تصویب شود.

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو روز پنجشنبه از افزایش تعداد ماموریت‌های ناتو در عراق و افزایش شمار نیرو‌های ناتو در این کشور از ۵۰۰ به ۴ هزار نفر خبر داد.

وزیر دفاع آمریکا نیز مدعی موافقت عراق با این افزایش نیروهاست و واشنگتن متعهد به ریشه کن کردن داعش در عراق و کمک به نیرو‌های عراقی در طولانی مدت و همچنین ثبات و شکوفایی است.

این در حالی است که مشاور امنیت ملی عراق موافقت بغداد با افزایش شمار نیرو‌های ناتو در این کشور را تکذیب و اعلام کرد چنین توافقی میان عراق و پیمان آتلانتیک شمالی صورت نگرفته است و تنها فعالیت‌های آموزشی نیرو‌های ائتلاف با موافقت و هماهنگی دولت بغداد است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: