امضای توافق میان فلسطین و مصر برای توسعه میدان گازی غزه

کدخبر: 2371250

مصر و فلسطین یادداشت تفاهمی برای توسعه میدان گازی غزه و زیرساخت‌ مورد نیاز آن جهت تامین نیازهای گازی فلسطین امضا کردند.

به نوشته روزنامه "المصری الیوم"، صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین و شرکت گاز طبیعی مصر "ایجاس" با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند، در پایان نشست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و طارق الملا، وزیر نفت مصر یادداشت تفاهمی میان دو طرف برای توسعه میدان گازی غزه و زیرساخت‌ مورد نیاز آن جهت تامین نیازهای گازی فلسطین به امضا رسید.

طبق این بیانیه، از طرف مصر مجدی جلال، رئیس شرکت ایجاس و از طرف فلسطین محمد مصطفی، مشاور عباس در امور اقتصادی و رئیس شورای اداری صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین این توافق نامه را امضا کردند.

بر اساس بیانیه یاد شده، دو طرف تاکید کردند، توسعه میدان گازی غزه بر حوزه انرژی در فلسطین به ویژه ایجاد راه‌حلی ریشه‌ای برای بحران انرژی که نوار غزه با آن درگیر است، تاثیر بزرگی خواهد داشت. همچنین توسعه این میدان منجر به تامین انرژی گاز مورد نیاز نیروگاه جنین خواهد شد و این مساله تاثیر بسزایی در تقویت استقلال ملی فلسطین و اتکا به منابع ملی در بخش انرژی خواهد شد.

الملا در این نشست اظهار کرد: سفر به فلسطین توجه مستقیم رهبران مصر به همکاری میان دو کشور را نشان می‌دهد.

همچنینن وزیر نفت مصر تاکید کرد: حقوق ملی فلسطین و در راس آنها حق استقلال و تعیین سرنوشت همواره در راس اولویت‌های رهبران و ملت مصر قرار داشته و باقی خواهد ماند، مصر هرگز از تلاش خود برای تقویت اقتصاد ملی فلسطین از جمله همکاری در زمینه منافع مشترک دو کشور دست نخواهد کشید.

عباس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از امضای این توافق از عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر بابت توجه به روابط مصر-فلسطین و حمایت از آن به ویژه در همایش گازی حوزه مدیترانه تقدیر و تشکر کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت: امیدواریم خداوند ما را در این مسیر مهم موفق گرداند تا هر دو کشور مصر و فلسطین از منافع دریای مدیترانه بهره‌مند شوند.

گفتنی است وزیر نفت مصر روز یکشنبه برای اولین بار در طول پنج سال گذشته به اراضی اشغالی سفر کرده و در آنجا با برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیرو یوال اشتاینتس، وزیر انرژی این رژیم دیدار کرد.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: