واکنش حریرچی به شهادت دو پرستار باردار بر اثر ابتلا به کرونا

کدخبر: 2371492

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به شهادت دو پرستار باردار بر اثر ابتلا به کرونا گفت: حوادثی همچون شهادت پرستار، مهشید گودرز که هفت ماهه باردار بود یا پرستار دیگری که او هم باردار بود و بر اثر کرونا شهید شد، همه عناصر یک تراژدی‌اند

دکتر ایرج حریرچی در یادواره شهدای پرستاری که در تالار ایوان شمس برگزار شد ضمن تسلیت وفات حضرت زینب(س)، با بیان اینکه حوادثی همچون شهادت پرستار، مهشید گودرز که هفت ماهه باردار بود یا پرستار دیگری در کرج که او هم باردار بود و بر اثر کرونا شهید شد همه عناصر یک تراژدی را دارند، اظهار کرد: بزرگ کردن کودک بدون مادر کار سختی است. وقتی یک نفر این چنین فوت می‌کند همه به آن توجه می‌کنیم اما وقتی تعداد بالا می‌رود، تبدیل به عدد و آمار می‌شود؛ گلچین روزگار بهترین‌ها را می‌چیند و خداوند توفیق شهادت را نصیب هر کسی نمی‌کند. درست مانند زمان جنگ، رزمندگانی که شهید می شدند مشخص بود که یک سر و گردن از دیگران بالاتر، مهربانتر، وظیفه‌مندتر و خوش مشرب‌تر بودند.

رفتار پرستاران فداکار برای همه ما الگو است

وی با اشاره به اینکه رفتار پرستاران فداکار برای همه ما الگو است، گفت: نباید یادمان برود که برای چه هدفی وارد نظام سلامت شده‌ایم و نباید از اهداف اصلی دور شویم و باید بدانیم این همه ایستادگی برای چیست؟ فعالیت در نظام سلامت چهار هدف دارد و هر اقدامی در این حوزه انجام می‌شود باید با این معیارها سنجش شود. هدف اصلی افزایش سلامت مردم، دوم حفاظت مالی از بیماران و جلوگیری از خسارت مالی به مردم و سوم پاسخ به نیازهای غیربهداشتی و درمانی مرتبط سلامت و افزایش کارایی چهارمین هدف است.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه گاهی با وجود همه تلاشی که می‌کنیم این اهداف محقق نمی‌شود، عنوان کرد: به عنوان مثال آیا با وجود اینکه 9 درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت هزینه می‌شود به اهداف اساسی نظام سلامت رسیده‌ایم؟ همیشه می‌توانیم با بیان مشکلات، کمبودها و مقایسه با افراد و گروه‌هایی که وضعیت بهتری دارند، شرایط بهتری را مطالبه کنیم؛ وضعیت پرستاران بخش دولتی در مقایسه با نیروهای بخش خصوصی یا میانگین درآمد خانوارها یا حداقل بگیران به مراتب بهتر شده است.

حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ممکن است پاداش پرستاران یا حقوق آنها نسبت به تورم کم باشد و پاسخگو نباشد اما باید به این نکته توجه کنیم که حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است، مطرح کرد: میزان بیکاری در این شغل بسیار پایین است، اقداماتی که برای پرستاران انجام داده‌ایم کافی نیست اما کم هم نبوده است؛ باید اقدامات انجام شده را هم ببینیم، می‌دانیم که پرستاران مشکل دارند.

وی عنوان کرد: مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که باید قدر کارهای انجام شده را بدانیم گاهی در شهری که هیچ تخت بیمارستانی نداشته، بیمارستانی می‌سازیم اما همزمان با افتتاح بیمارستان مردم و مسئولان آن شهر به جای آنکه اندکی خوشحالی کنند می گویند بیمارستان دوم را چه زمانی می‌سازید.

حریرچی با بیان اینکه تا حدودی قدر داشته های خود را نمی‌دانیم، گفت: در مورد پرستاران هم شاید همین طور باشد؛ طی دو یا سه سال گذشته کارهای زیادی برای بهبود وضعیت معیشت پرستاران و احقاق حقوق آنها انجام شده که باید دیده شود و بعد از آن برای بهتر شدن وضعیت تلاش کرد.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت توجه به حقوق و ایثار پرستاران باید بیشتر شود اما جایگاه و سرمایه اجتماعی پرستاران و درآمد آنها طی یک سال و نیم گذشته علی‌رغم همه مشکلات و کرونا افزایش یافته است.

آمادگی وزارت بهداشت برای حمایت از پرستاران

وی با اشاره به اینکه اکنون مهم این است که پرستاران و خانواده‌های آنها را فراموش نکنیم، از آمادگی وزارت بهداشت برای حمایت از این نیروهای فداکار خبر داد.

حریرچی افزود: از سازمان نظام پرستاری می‌خواهیم در این زمینه وزارت بهداشت را هم درگیر کند؛ پرستاران زیادی در مواجهه با کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بسیاری از آنها غافلگیر شدند زیرا برخلاف زمان جبهه و جنگ که رزمندگان از اول می دانستند جایی می‌روند که امکان جان باختن وجود دارد، پرستاران در محیط بیمارستان برای خدمت کردن می‌آیند، بنابراین وظیفه ما است که از آنها حمایت کنیم.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: