فعالیت‌ها در شهرداریها به صورت الکترونیکی شده است

کدخبر: 2371787

ویزر کشور گفت: در حال حاضر اکثر فعالیت‌ها در شهرداری مبتنی بر سامانه‌هاست و دریافت خدمات از شهرداری‌ها به روش‌ الکترونیکی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت کشور، گفت: با توجه به منابع طبیعی روز درختکاری و فضای سبز، در این دولت از ۱۲ درصد سرانه به ۱۵ درصد رسیدیم و در حال حاضر  ۲۶۹ پروژه را هم به بحث فضای سبز، بوستان‌ها و توسعه فضای سبز شهری اختصاص داده‌ایم؛ همچنین با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته به امید خدا در اردیبهشت ماه ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه داریم که با دستور رئیس جمهور به بهره برداری خواهند رسید.

او ادامه داد: از جمله مباحثی که در شهرداری‌ها به عنوان اولویت مطرح است موضوع سازماندهی خدمات و به کارگیری و آموزش نیرو‌هاست، همچنین تصویب طرح‌های کلان ملی با همکاری دولت در کمیسیون کلان شهر‌ها به دستور رئیس جمهور برای اولین بار در دولت ما تاسیس شد.

رحمانی فضلی افزود: در موضوع پسماند شهری تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد، قانونی در مجلس ارائه شد و با مشارکت شهرداری، دولت و مردم موضوع پسماند شهری با سرعت بسیار خوبی در حال پیشروی است؛ در بحث توزیع و ایجاد توازن در موضوعات خدمات شهری هم اعتباراتی از محل مالیات بر ارزش افزوده و یا سایر محل‌ها از دولت با شاخص‌هایی مبتنی بر ایجاد توازن و تعادل به شهرداری‌ها داده می‌شود.

وزیر کشور گفت: یکی از اقدامات بسیار مثبتی که در شهرداری‌ها با دستور رئیس جمهور انجام شده و پیگیری‌های مکرر هم در این زمینه داشته‌ایم موضوع سامانه‌هاست؛ در حال حاضر اکثر فعالیت‌ها در شهرداری مبتنی بر سامانه‌هاست و دریافت خدمات از شهرداری‌ها به روش‌ الکترونیکی است.

او اضافه کرد: مصوبه‌ای با موضوع درآمدزایی شهرداری‌ها در دولت داشته‌ایم و ساماندهی کرده‌ایم و در کنار آن برای دهداری‌ها لایحه بسیار جامع و خوبی داشتیم؛ برای مثال ۳۷ هزار دهداری ما از یک لایحه قوی، دقیق و درستی که مبتنی بر تجربیات این چند ساله باشد برخوردار نبودند که این لایحه را هم اخیرا در دولت تصویب کردیم، تعیین تکلیف دهیار‌های عزیز از نظر به کار گیری و نحوه ارتباط با شغل‌شان که در  جلسه سال ۱۳۹۶ به دهیاران وعده داده شد هم در بحث درآمد زایی و هم درمدیریت واحد یک پارچه در عرصه روستایی در دست پیگیری است.

رحمانی فضلی تشریح کرد: یکی از آسیب‌های ما این بود که مدیریت واحد و یکپارچه در روستاها وجود نداشت و همه دستگاه‌هایی که در امور روستایی فعالیت می‌کنند با حفظ وظایف ذاتی و ماموریت‌هایشان با نوعی هماهنگی از طریق دهیاری مواجه خواهند شد که می‌تواند هم در تغییر کاربری‌ها، هم خدمات رسانی و هم تعیین محدوده‌ها موثر باشد. از سویی دیگر درآمد زایی بر دهداری‌ها مبتنی بر اخذ عوارض البته با تعیین سیاست‌ها و نظارت دقیق وزارت کشور خواهد بود که همه این اقدامات در راستای این بوده که ما بتوانیم مدیریت شهری و روستایی را سازماندهی کنیم.  

وزیر کشور گفت: علاوه بر ۶ پروژه شاخص مدیریت شهری که امروز با حضور همکارانم در ۵ شهر کشور با فرمان رئیس جمهور به افتتاح و بهره برداری می‌رسد، ۹۹۸ پروژه دیگر هم با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان  به تصویب خواهد رسید که با آن ۶ پروژه بیش از ۱۰ هزار پروژه خواهد شد که به این شرح است: ۳۷۰ پروژه در زمینه محیط زیست و هوای پاک، ۳۲۱ پروژه در حوزه زیرساخت و عمران شهری، ۱۱۲ پروژه در حوزه مدیریت بحران، ۹۵ پروژه در حوزه تاسیسات و تجهیزات شهری، ۸۳ پروژه در حوزه فرهنگی اجتماعی و ۱۷ پروژه در حوزه فناوری اطلاعات و شهر هوشمند آماده است که با فرمان رئیس جمهوری به بهره برداری خواهند رسید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: