حسان دیاب: لبنان به مرز انفجار رسیده است

کدخبر: 2371861

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با هشدار درباره اینکه اوضاع کشور به مرز انفجار رسیده است اعلام کرد حاضرم از منصب خود کنار بروم.

«حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در واکنش به بن بست سیاسی این کشور و نیز وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی که مردم را به خیابان‌ها کشانده اعلام کرد، چه کسی از کشور ما به عنوان صحنه تسویه حساب‌های خارجی استفاده می‌کند؟ گناه لبنانی‌ها چیست که باید بهای جاه طلبی‌ها و درگیری‌های سیاسی را بپردازند؟

حسان دیاب خاطرنشان کرد، لبنان پس از فروپاشی اکنون به مرز انفجار رسیده است و بیم آن وجود دارد که نتوان خطرات دیگر را مهار کرد. آیا واقعا کشور باید تجزیه شود؟

وی گفت، لبنانی‌ها از یک بحران جدی اجتماعی رنج می‌برند و اگر دولت جدیدی با قدرت و شایستگی تشکیل نشود و با حرکت سیاسی داخلی و حمایت خارجی جهت مقابله با بحران‌های پیچیده کشور سازگار نباشد اوضاع وخیم‌تر نیز خواهد شد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان اظهار داشت، برخی از دولت پیشبرد امور می خواهند تصمیمات مهمی که در حوزه اختیارات دولت دائمی اسرا به این بهانه که در شرایط استثنایی قرار داریم بر عهده بگیرد و در مقابل برخی دیگر هشدار می دهند که دولت پیشبرد امور نباید از حدودی که قانون اساسی برای اختیارات آن تعریف کرده خارج شود.

حسان دیاب افزود، ما در ایفای نقش خود و انجام وظایف کوتاهی نکرده‌ایم و مسئولیتهای خود را در بالاترین سطح مطابق با قانون اساسی انجام می‌دهیم. بنابراین به جای بحث درباره مسائل تفرقه‌انگیز باید همه این تلاش‌ها در جهت تسهیل در تشکیل دولت جدید متمرکز شود.

دیاب تاکید کرد، این معادله کاملا واضح است: هیچ راهی برای حل بحران اجتماعی بدون حل بحرانی مالی، هیچ راه حلی برای بحران مالی بدون از سرگیری مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول، هیچ مذاکره ای با صندوق بین‌المللی پول بدون انجام اصلاحات و هیچ اصلاحاتی بدون تشکیل دولت جدید ممکن نخواهد شد. بنابراین هر بحث دیگری در خارج از این زمینه بی فایده است.

وی تصریح کرد در این شرایط ممکن است گزینه کنار رفتن و تعطیلی اوضاع پیش روی من قرار بگیرد و شاید بتوانم به این ترتیب مشارکتی در تحت فشار قرار دادن طرف‌های مربوطه جهت تشکیل دولت داشته باشم.

حسان دیاب گفت، اگر کنار کشیدن از جایگاه نخست وزیر دولت پیشبرد امور به تشکیل دولت کمک می‌کند من آماده‌ام کنار بروم، هر چند که این موضوع با اعتقادات من مغایر بوده و معتقدم که کل کشور را به هم می‌زند و به منافع لبنانی‌ها آسیب می‌رساند.

وی در پایان تاکید کرد که لبنان در معرض خطر جدی قرار دارد و لبنانی‌ها مجبور هستند هزینه سنگین تاخیر در تشکیل دولت را بپردازند.

طی روزهای گذشته لبنانی‌ها در اعتراض به افزایش قیمت دلار با برگزاری تظاهرات هایی در مناطق مختلف لبنان خواستار رسیدگی به بحران‌های پیچیده کشور شدند. معترضان مسیرهای اصلی را در بیروت از جمله مسیر منتهی به مرکز این شهر و مسیرهای منتهی به حومه آن به ویژه مسیر فرودگاه را با آتش زدن لاستیک خودروها بستند.

لبنان در چند سال گذشته و به ویژه یکسال اخیر با مشکلات فراوانی روبه رو بوده که فساد دستگاه اجرایی این کشور و خروج برنامه‌ریزی شده مقادیر زیادی از ذخیره ارزی و به دنبال آن استعفای سعد حریری در پنجم آبان ماه سال گذشته، این کشور را غرق در مشکلات کرده است و در ادامه شیوع «ویروس کرونا» و در آخر هم انفجار مهیب بندر بیروت در تاریخ 14 مرداد ماه ، اوضاع این کشور را پیچیده‌تر کرده است.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: