ترکیه: آمریکا باید نگرانی‌های امنیتی ما را درک کند

کدخبر: 2371948

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با اشاره به آمادگی این کشور برای بهبود روابط با کشورهای عربی، خواستار درک شدن نگرانی‌های امنیتی آنکارا توسط واشنگتن شد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه از آمادگی این کشور برای عادی‌سازی و بهبود روابط با کشورهای عربی خبر داد.

کالین در مصاحبه‌ای با وبگاه «بلومبرگ» که بخش‌هایی از آن امروز (دوشنبه) منتشر شد، درباره مسائل مختلفی از جمله تنش‌ها با آمریکا بر سر خرید سامانه پدافند موشکی از روسیه، اختلافات با اتحادیه اروپا و همچنین بهبود روابط با کشورهای عربی صحبت کرد.

بر این اساس، وی درباره روابط مخدوش‌شده ترکیه با آمریکا گفت: «روابط ما می‌تواند به نحو بسیار سازنده‌ای عمل کند و می‌توانیم با رسیدگی به نگرانی‌ها و مشکلات دوجانبه، همدیگر را تقویت کنیم».

این مقام ترکیه‌ای، ضمن لازم دانستن احترام متقابل در روابط واشنگتن و آنکارا، توضیح داد: «یک دیدگاه استراتژیک جدید [برای آمریکا] با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ترکیه و جایگاه آن در اتحاد غربی (ناتو)، به معنی تاکید بیشتر بر روابط خوب با ترکیه است».

کالین با هشدار به آمریکا درباره تداوم فشار بر ترکیه به دلیل خرید سامانه موشکی از روسیه، گفت: «جهت داشتن روابطی که برای دو طرف سودمند باشد، لازم است که بر مبنای احترام متقابل و منافع دوجانبه باشد. طرف آمریکایی باید نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره پ.ک.ک را درک کند. ما می‌خواهیم شاهد اقدام قاطع متحدان خود باشیم».

به نوشته این پایگاه خبری، وی درخصوص تنش‌ها بر سر خرید سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» از روسیه نیز اظهار داشت: «ما می‌توانیم این مشکل را از طریق گفت‌وگوی سازنده که صریح و صادقانه باشد، حل کنیم اما سیاستگذاران آمریکایی باید درک کنند که این موضوع چقدر برای ما جدی است. این [موضوع] در قلب نگرانی‌های امنیت ملی ما قرار دارد. تصمیم ترکیه در قبال اس-۴۰۰، یک‌شبه اتخاذ نشد».

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه درباره امتناع آمریکا برای فروش سامانه‌های پدافندی پاتریوت به این کشور نیز تصریح کرد: «ما باور داریم که می‌توانیم پاتریوت داشته باشیم. ما می‌توانیم اس-۴۰۰ نیز داشته باشیم و آن را در شبکه پدافندی یکپارچه ناتو، ادغام نکنیم».

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیشتر با بیان اینکه خرید سامانه‌های پدافند موشکی از روسیه، یک مسئله ملی و داخلی ترکیه است، گفت این سامانه‌ها به کسانی که قصد صدمه‌زدن به ترکیه را نداشته باشند، آسیبی نمی‌رساند.

کالین ضمن رد ادعاها درباره خطرناک بودن اس-۴۰۰ برای جنگنده‌های نسل جدید آمریکا نیز گفت: «ما گفته‌ایم که بیایید به این مسئله از نقطه‌نظر فنی نگاه کنیم. آنها مخالفت کردند و سپس گفتند که این یک مسئله فنی نیست بلکه موضوعی سیاسی است. خب، پس چه چیزی مسئله سیاسی نیست! اینکه در حال خریدن آن از روسیه هستیم؟ بیایید درباره این موضوع صحبت کنیم و با هم آن را برطرف کنیم».

بر اساس این گزارش، وی همچنین افزود: «در بعضی موارد با روسیه اختلاف نظرهایی داشتیم، ولی توانستیم تمام آنها را با مکالمه سازنده حل کنیم، چرا نتوانیم همین کار را با آمریکا انجام دهیم؟ اگر کشور دیگری با موضع تمامیت‌خواهانه پیش ما بیاید و بگوید حرف، حرف من است، آن رویکرد شما را به جهات دیگری هل می‌دهد».

این مقام ترکیه‌ای، درباره بهبود روابط با کشورهای عربی نیز توضیح داد: «فصل جدیدی را می‌توان در روابط ما با مصر و همچنین کشورهای حاشیه خلیج [فارس] رقم زد تا به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک کنیم... بعد از قدرت‌نمایی جو بایدن [رئیس‌جمهور آمریکا] در نقش خود در خاورمیانه، امارات عربی متحده از جنگ‌های منطقه‌ای عقب نشست».

کالین با بیان اینکه مصر کشور مهم و مغز متفکر جهان عرب است، اضافه کرد: «ما علاقه داریم در موضوعات دریایی در شرق مدیترانه و همچنین دیگر مسائل در لیبی و روند صلح فلسطینیان با مصر گفت‌وگو کنیم. ما می‌توانیم تعدادی از این مشکلات را برطرف کنیم، تنش‌ها را کاهش دهیم و چنین همکاری می‌تواند به ثبات منطقه‌ای از شمال آفریقا تا شرق مدیترانه کمک کند».

وی درباره تنش‌های اخیر ترکیه با اتحادیه اروپا نیز به بلومبرگ گفت: «ما هم اکنون در روابط خود تحرک مثبتی داریم و می‌خواهیم شاهد پیشرفت بیشتری باشیم... ما دستور کار بسیار بزرگتری نسبت به مذاکرات اکتشافی با یونان، با اتحادیه اروپا داریم. ما مسئله به‌روز رسانی توافق مهاجران را پیش رو داریم. همه می‌دانند که لازم است به‌روز رسانی شود».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز با انتقاد از حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان کُرد، گفت، کسانی که با تروریست‌ها همکاری می‌کنند در سیاه‌چاله تاریخ گم خواهند شد.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: