از جوجه کُشی تا رانت و انحصار / متخلفین سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند

کدخبر: 2372209
خبرنگار:

همه چیز از جوجه کُشی ابتدای سال معلوم بود، دفن جوجه‌ها به بهانه قیمت پایین مرغ ، گواهی روزهایی را می‌داد که بهای هر مرغ به صد هزار تومان برسد.

▪️قیمت مرغ امسال ۹ بار افزایش داشته است و در شرایطی که پارسال مردم کارت ملی به دست، صف‌های طولانی برای گوشت منجمد خارجی کشیدند، امسال این روال برای مرغ تکرار می‌شود. در این میان تولیدکنندگان معتقدند که ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی وابسته به بهای خوراک دام و طیور است. 

▪️بازار وسوسه کننده‌ای که گردش مالی آن به بزرگی ۱۳۵ هزار میلیارد تومان است و دولت به واردکننده های خاص این بازار، رانت گزاف دلار ۴۲۰۰ تومانی را پرداخت می‌کند اما بنا به اعلام معاونت امور دام وزارت کشاورزی فقط نیمی از نهاده های وارداتی با قیمت دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته و بقیه آن در دست سوداگران است.

▪️داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که در ۷ ماهه اول سال ۹۹، برای ذرت، جو و کنجاله با نرخ ۴۲۰۰ تومانی، ۲ میلیارد و ۵۲۲ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است. که این رقم ۲۵% از رقم سالانه یارانه‌‌ نقدی کل کشور و ۱۹% از کل هزینه پروژه های عمرانی امسال بیشتر بوده است.

▪️با این حال مدیریت دولت به نحوی بوده است که در این چرخه هم تولید کننده متضرر شده است و هم مصرف کننده. تولیدکنندگان دام و طیور به صراحت عنوان می‌کنند نهاده به دستشان نرسیده یا اگر هم رسیده با قیمت مصوب نبوده است، یعنی عملا تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌ها به هدف اصابت نکرده است. 

▪️شهریور امسال خبری منتشر شد که عده‌ای با دریافت دان و نهاده‌ ارزان، سوله‌هایی را می‌گیرند و بعد از جوجه‌ریزی، جوجه‌ها را معدوم می‌کنند و نهاده‌ها را با اختلاف ۴ برابری در بازار آزاد می‌فروشند. در این سریال، جوجه‌ها قربانی سود حداقل ۳۰۰ درصدی حاصل از رانت «۴۲۰۰» می‌شوند.

▪️بر اساس گزارشات مختلف، «گروه مدلل» سهمی ۴۵ درصدی از واردات این کالاها در دست دارد. حضور برخی از مدیران سابق دولتی مثل آقای احمدآقاترک نژاد، استاندار سابق کرمانشاه و معاون سابق وزیر جهاد، در ترکیب هیئت مدیره شرکت های وارد کننده گروه مدلل، شائبه های زیادی را در مورد انحصار و رانت به وجود آمده در بازار، توسط این گروه به وجود آورده است.

▪️لازم است مدعی العموم، برای احقاق این حقوق از دست رفته هرچه سریع‌تر به این پرونده ورود کرده تا پس از سال‌ها، شاهد وضعیت عادلانه‌ای برای این بخش از اقتصاد کشور باشیم.

 درد و دل تولیدکنندگان مرغ و نقش گروه مدلل در شکل گیری این وضعیت می‌گوید. 

 

ارسال نظر: