پاسخ حمله به کشتی ایرانی را می‌دهیم

کدخبر: 2372216

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره حملات به کشتی‌های ایران و احتمال دست داشتن اسرائیل در این عملیات خرابکارانه گفت: باید سخنگوی ستاد کل در این موضوع اظهارنظر دقیق کند ولی محل جغرافیایی این عملیات خرابکارانه، انگشت اتهام را به سمت رژیم اشغالگر قدس متوجه می‌کند. خوی درنده‌خویانه و تجاوزکارانه رژیم هم مزید بر علت است.

 «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه گفت: اگر وضعیت بهتر شده و پروتکل‌های بهداشتی اجازه دهد، نشست بعدی سخنگویی را در فصل بهار در محیط باز برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به روز گرامیداشت پروین اعتصامی و روز ملی صنعت نفت، درباره تحولات سیاست خارجی یک هفته گذشته اظهار داشت: روز دوشنبه هفته گذشته، ششمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و ازبکستان در سطح معاونان سیاسی برگزار شد. وزیر امور خارجه هم روز سه‌شنبه با شرکت‌های نمونه فعال در تجارت خارجی دیدار داشتند. ایشان همچنین در این مدت با وزیران امور خارجه فنلاند و ژاپن صحبت کردند و دیروز هم نماینده ویژه پاکستان در امور پاکستان دیدار داشتند.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار روز گذشته خود با مقامات ورزشی گفت: امروز مراسم استقبال از نوروز ۱۴۰۰ را خواهیم داشت و فردا هم نشست مجمع گفت‌وگوهای تهران به شکل برخط و تلویزیونی برگزار می‌شود.  

خطیب‌زاده درباره زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: زمان برگزاری این نشست هنوز نهایی نشده است.  

وی درباره احتمال راه‌اندازی کریدور ریلی اسرائیل، عربستان و امارات  با هدف کم اهمیت کردن تنگه هرمز ابراز داشت: رژیم اشغالگر قدس شاید بخواهد از هر فرصتی سوء استفاده کند ولی این رژیم در حضیض مشروعیت است. ایران پیگیر تحولات است و اقدامات موثر خود را در مواضع لازم انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احتمال حضور ایران در نشست مسکو درباره افغانستان و حضور نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت: رایزنی‌های نزدیکی با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم. طبیعی است این رایزنی‌ها در چارچوب دولت افغانستان انجام شود. موضوع دعوت برای نشست روسیه هم در دست بررسی است. 

خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر گروسی هم یادآور شد: موضوع نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فنی است. ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را داده است. دسترسی‌های دیگری هم در چارچوب پروتکل الحاقی داده بودیم که با مصوبه مجلس تعلیق شد. یک توافق موقت هم داشتیم که پنجره سه ماهه دیپلماسی بود. آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بیطرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود. 

وی درباره نشست دوحه بدون حضور ایران عنوان کرد: سیاست ایران در قبال سوریه مشخص است. ما شنوای صدای دولت و مردم سوریه بوده‌ایم. از هر ابتکاری که به کاهش الام مردم سوریه، صلح و بازسازی این کشور بینجامد، استقبال می‌کنیم. روند آستانه سال‌هاست شکل گرفته و روند جداگانه‌ای است. 

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه روند آستانه موفق‌ترین روند در مورد سوریه بوده است، گفت: وزیر خارجه روسیه هم گفت که این یک ابتکار برای کمک به روند آستانه است. هر ابتکاری که به کاهش آلام مردم سوریه منجر شود، مورد حمایت ماست. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره حملات به کشتی‌های ایران و احتمال دست داشتن اسرائیل در این عملیات خرابکارانه گفت: باید سخنگوی ستاد کل در این موضوع اظهارنظر دقیق کند ولی محل جغرافیایی این عملیات خرابکارانه، انگشت اتهام را به سمت رژیم اشغالگر قدس متوجه می‌کند. خوی درنده‌خویانه و تجاوزکارانه رژیم هم مزید بر علت است. 

وی با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس هر وقت منطقه روی آرامش خواسته ببیند، دست به اقداماتی زده است که منطقه ناآرام شود، اظهار داشت: این رژیم حیات و ممات خود را در جنگ، بحران و ناآرامی دیده است و حیات خود را در جنگ، بحران و ناآرامی می‌بیند. اگر برای ایران مشخص شود، هر طرفی در این عملیات دست داشته، همه گزینه را مدنظر دارد و برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهد کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر: