بلینکن: با متحدان خود برای خلع سلاح اتمی کره شمالی همکاری خواهیم کرد

کدخبر: 2372339

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی در نشست با همتای ژاپنی خود در توکیو مدعی شد ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای خلع سلاح اتمی کره شمالی ادامه خواهد داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه مدعی شد ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، او این سخنان را در نشست دوجانبه با «توشیمیتسو موتگی» همتای ژاپنی خود در توکیو بیان کرد و گفت که سفر وی به ژاپن به منظور تأیید اتحاد ایالات متحده و این کشور آسیایی انجام شده است.

وی در ادامه مدعی شد ارزش‌های دموکراتیک در جاهایی مثل میانمار و چین در خطر قرار دارد.

بلینکن همچنین در اظهاراتی در سفارت آمریکا در توکیو، خواستار تعمیق روابط اقتصادی و امنیتی آمریکا با ژاپن شد.

آنتونی بلینکن و «لوید آستین» وزرای خارجه و دفاع آمریکا در اولین سفر خارجی خود، به شرق آسیا آمده و هدف از این سفر را تقویت اتحادهای آسیایی آمریکا برای مقابله با تهدیدات چین و کره شمالی خوانده‌اند.

پیشتر «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت هدف دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» تعامل دیپلماتیک با کره شمالی و کاهش خطر تنش‌زایی بیشتر با این کشور است.

ساکی شامگاه دوشنبه طی نشست خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی بر تلاش‌های پشت‌پرده آمریکا برای برقراری ارتباط با کره شمالی گفت، این موضوع را تایید کرد اما گفت که پیونگ‌یانگ هنوز به تماس‌های آنها پاسخ نداده است.

سخنگوی کاخ سفید بدون توضیح بیشتر درباره اینکه از چه نوع تنش‌زایی قصد دارند جلوگیری کنند، افزود دولت بایدن در حال انجام مشورت‌هایی با مقام‌های سابق این کشور و همچنین دولت‌های ژاپن و کره جنوبی در این خصوص است.

ساکی اضافه کرد: «این مسئله در ادامه یک سال بدون هیچگونه گفت‌وگوی فعال با کره شمالی، علی‌رغم تلاش‌های مکرر آمریکا برای تعامل است. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که تعامل ما با شرکا و متحدانمان در منطقه افزایش یابد».

خبرگزاری رویترز بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داده بود واشنگتن از نیمه ماه فوریه در تلاش برای تماس با کره شمالی بوده اما این کشور هنوز به آنها پاسخی نداده است.

بعد از آن نیز، وزارت اتحاد کره جنوبی خبر داد دولت جدید آمریکا پیش از آنکه تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با کره شمالی را آغاز کند، با سئول هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود. 

این در حالی است که «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی بامداد سه‌شنبه به دولت بایدن هشدار داد اگر واقعا به دنبال صلح است، باید از ایجاد دردسر و خشمگین کردن پیونگ‌یانگ اجتناب کند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: