بوریس جانسون به خاطر رویکردش نسبت به چین به «ساده‌لوحی» متهم شد

کدخبر: 2372402

همزمان با اینکه قانون‌گذاران محافظه‌کار تندرو انگلیس خواستار موضعی سخت‌گیرانه‌تر علیه چین شده‌اند، نخست وزیر انگلیس به اتخاذ رویکرد "ساده‌لوحانه" در قبال چین در یک بررسی سیاست خارجی متهم شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه دیدگاه پس از بریگزیت خود برای "بریتانیای جهانی" را منتشر کرد و یک استراتژی ۱۱۴ صفحه‌ای برای سیاست دفاعی، امنیتی و توسعه‌ای طی یک دهه آتی ارائه داد.

در این استراتژی، چین به عنوان یک "چالش سیستماتیک" و "بزرگ‌ترین تهدید دولت محور" برای امنیت اقتصادی انگلیس توصیف شده اما این بررسی همچنین خواستار پیوندهای تجاری عمیق‌تر و همکاری بیشتر با پکن در زمینه تغییر آب و هوا و آمادگی برای مقابله با همه‌گیری شده است.

یک سری از محافظه‌کاران ارشد انگلیس یک صدا نسبت به لحن و محتوای احکام این بررسی نسبت به چین هشدار داده‌اند.

"جولیان لوئیس"، رئیس کمیته امنیت و اطلاعات گفت: این رویکرد نشان می‌دهد که ساده‌لوحی سال‌های کامرون-آزبورن همچنان در بخش‌هایی از دولت ادامه دارد.

"توبیاس الوود"، عضو کمیته منتخب دفاعی پارلمان انگلیس ابراز تاسف کرد که این استراتژی از چین به عنوان یک "تهدید ژئو-استراتژیک" انتقاد نکرده است.

"جرمی هانت"، وزیر امور خارجه سابق انگلیس از حزب توری (محافظه‌کار) گفت: با توجه به رویدادهای وحشتناک در هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ، از اینکه چین تنها به عنوان یک چالش سیستماتیک توصیف شده، بسیار نگران هستم؛ مناطقی که حزب کمونیست چین در آنها به نقض‌های جدی حقوق بشر متهم شده است.

این در حالی است که بوریس جانسون به این انتقادات واکنش نشان داد و تاکید کرد: درخواست آغاز یک جنگ سرد جدید با چین یا درخواست قطع کامل روابط اقتصادی انگلیس با پکن دیدگاهی اشتباه است.

وی رویکرد خود نسبت به پکن را "متعادل" توصیف کرد و گفت: ارزیابی‌ تهدید چین تحت این بررسی ادامه خواهد یافت.

"تام توگندهات"، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس گفت: این استراتژی احتمالا با استقبال گرم پکن مواجه می‌شود. پکن بسیار خرسند خواهد شد که انتقاد مستقیمی از این کشور وجود ندارد و خیالشان راحت می‌شود.

این سند هشدار داد که نظم بین‌المللی قدیمی رو به زوال است.

در این سند آمده است: تنها دفاع از وضع موجود، دیگر برای دهه پیش رو کافی نیست. انگلیس باید برای یک جهان رقابتی‌تر خود را آماده‌تر کند.   

 

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: