پنتاگون: چین بزرگترین تهدید راهبردی درازمدت برای آمریکاست

کدخبر: 2372407

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت: چین بزرگترین تهدید راهبردی درازمدت آمریکا برای امنیت در قرن بیست و یکم است.

«گرِیک اس. فالر» رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا در نشست خبری وزارت دفاع (پنتاگون) گفت: نفوذ چین در سطح جهانی و در منطقه آسیا ادامه دارد.

گرِیک اس. فالر با برشمردن تلاش‌های چین در جهان مدعی شد: تلاش آن‌ها برای انعقاد قرارداد‌های متعدد بندری، اعطای وام برای کسب اهرم سیاسی، سیاست واکسن که حاکمیت و استقلال را تضعیف می‌کند، نظارت دولتی، آی تی (فناوری اطلاعات) و بهره‌برداری از منابعی همچون ماهیگیری غیرقانونی و بدون نظارت و گزارش است.

رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا همچنین با حمله به دولت قانونی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا مدعی شد: میزان مهاجرت از این کشور به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است که بدترین بحران مهاجرت در این نیمکره است.

او تاکید کرد: دولت مادورو کاملاً مستحکم و پابرجاست، کوبا، نیرو‌های امنیتی روسیه، ایران و چین همگی از قدرت مستحکم نیکلاس مادورو حمایت می‌کنند.

گرِیک اس. فالر افزود: ما به همراه فرماندهان دیگر مناطقی را که چین و روسیه ممکن است در آن‌ها همکاری کنند، زیر نظر داریم. ما تمرکز ویژه‌ای بر این امر داریم و یکی از این نگرانی‌ها این است که کجا و چه زمانی شاهد چنین همکاری‌هایی هستیم. ونزوئلا بارزترین نمونه است؛ جایی که در سطح دیپلماتیک، آن‌ها به طور قطع به تلاش خود برای مخالفت با هرگونه تلاش در جهت راه حل‌های سازمان ملل یا راه حل‌های جهانی ادامه می‌دهند.

این مقام پنتاگون مدعی شد: چین در ونزوئلا حضور دارد و به خاطر بدهی کلانی که ونزوئلا به چین دارد، پکن نفوذ گسترده‌ای در این کشور داشته است. ما دیپلماسی بدهی (چین) در جهان و تلاش هایش در این نیمکره را زیر نظر داریم. این تنها اهرمی نیست که چین دارد و از آن برای نفوذ اقتصادی اجباری فزاینده استفاده می‌کند.

«گِلِن وَن هِرک»، رئیس ستاد فرماندهی شمال آمریکا نیز گفت: ما وارد عصر جدیدی از رقابت قدرت در جهان شده ایم و این بار با دو رقیب (روسیه و چین) رو به رو هستیم که هر دو مسلح به سلاح هسته‌ای هستند و هر روز با ما رقابت می‌کنند. ما باید خود را با همه چالش‌های ناشی از این واقعیت وفق دهیم. رقبای ما دامنه تعریف شان از رقابت را به زمینه‌های اقتصادی و اطلاع رسانی گسترش داده اند و توانمندی‌های نظامی خود را قاطعانه پیش می‌برند.

گِلِن وَن هِرک افزود: ما به همراه نیرو‌های مسلح کانادا در مراحل اولیه مدرن سازی فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و ایجاد توانمندی‌های نظامی بیشتر در قطب شمال هستیم. ما با هماهنگی سازمان دفاع موشکی، فرماندهی راهبردی آمریکا و فرماندهی فضایی (اسپیسکام) توانمندی‌های دفاعی با موشک‌های بالستیک را بهبود می‌بخشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: