چین: همکاری آمریکا و ژاپن نباید بر خلاف منافع سایر طرف‌ها باشد

کدخبر: 2372362

وزارت خارجه چین اعلام کرد که همکاری‌های آمریکا و ژاپن نباید با منافع سایر طرف‌ها در تعارض باشد یا به آنان آسیب بزند.

وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) به همکاری‌های آمریکا و ژاپن در دریای جنوبی چین واکنش نشان داد.

این وزارتخانه اعلام کرد: همکاری‌های آمریکا و ژاپن نباید بر خلاف منافع اشخاص ثالث باشد و یا به آن‌ها آسیب برساند. همکاری‌های دو کشور باید به تقویت همبستگی، صلح و ثبات در آسیا و اقیانوسیه منجر شود.

وزیر خارجه ژاپن نیز در پاسخ به این اظهارات اعلام کرد که ما متعهد به اتحاد بین توکیو و واشنگتن  هستیم، زیرا این یک پایه برای ثبات، رفاه و امنیت در منطقه است.

او گفت: ما با هر اقدام یک جانبه‌ای که به دنبال هرگونه تغییر در دریای چین جنوبی است مخالف هستیم. سیاست چین در منطقه با حمایت جامعه جهانی ناسازگار است.

وزیر امور خارجه ژاپن در ادامه افزود: بر اهمیت اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی تأکید می‌کنیم.

آمریکا: اتحاد با ژاپن بسیار مهم است

پس از بیانیه وزارت خارجه چین درباره همکاری میان آمریکا و ژاپن، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: اتحاد با ژاپن بسیار مهم است و امروز از هر زمان دیگری مستحکم‌تر است.

او افزود: اقدامات چین در دریای چین جنوبی و تایوان نقض کننده قوانین بین المللی است.

«نوبو کیشی»، وزیر دفاع ژاپن نیز پس از گفتگو با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: ژاپن و آمریکا درباره افزایش تنش در دریا‌های شرق و جنوب چین ابراز نگرانی کرده و توافق کردیم که موضع یکپارچه‌ای برای مقابله با اقدامات پکن در دریای چین جنوبی اتخاذ کنیم.

او گفت: ما در خصوص تقویت پدافند خود در زمینه‌های فضا و امنیت سایبری نیز گفتگو کردیم.

لوید آستین نیز اعلام کرد: اتحاد ژاپن و آمریکا سنگ بنای استراتژی ما در اقیانوس آرام است و واشنگتن متعهد به سیاست خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه در نخستین سفر خارجی خود پس از آغاز به کار دولت بایدن، وارد توکیو شدند.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا علاوه بر ژاپن، به کره جنوبی هم سفر خواهند کرد. افزون بر این، آستین به هند نیز خواهد رفت.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: