همه‌چیز فدای دریافت و ارسال پیام سیاسی

کدخبر: 2372612
خبرنگار:

مسئولان در کنار دریافت پیام‌های سیاسی و ارسال پیام سیاسی، برای بالا بردن امنیت در خاک ایران و مقابله‌ی واقعی با دشمن در خاک ایران هم باید سهمی قائل باشند. جبران کاستی‌هایی که بستر دسترسی دشمن به همه‌چیز در خاک ایران را فراهم کرده است باید در اولویت اقدام قرار گیرد.

نسیم‌آنلاین: دیروز  خبر وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات نطنز مخابره شد. گمانه‌زنی درخصوص این حادثه خیلی زود آغاز شد. علی صمدزاده در توئیتی گفت: اختلال در شبکه برق سایت هسته‌ای نطنز سالهاست یکی از روش‌های خرابکاری در این تاسیسات راهبردی است. اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه اعلام کرد که اطلاعات درباره خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز وجود ندارد. همزمان با تلاش سخنگوی سازمان انرژی اتمی برای اطلاع‌رسانی در خصوص این حادثه رسانه‌های خارجی با انتشار تصاویری حادثه‌ی نطنز را کمی متفاوت از آنچه در ایران مخابره می شد اعلام کردند. جروزالم پست اعلام کرد که آنچه در تاسیسات نطنز رخ داده است تصادفی نبوده و خسارت ناشی از آن گسترده‌تر از آن چیزی است که در ایران اعلام می شود. 

بهروز کمالوندی

صالحی در مصاحبه‌ای ضمن تایید خبر خرابکاری در نطنز در اظهاراتی عجیب اعلام کرد که این اقدام نشان از شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور است. وی اضافه کرد که جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه حق پاسخ را نزد خود محفوظ می‌داند. تکرار اقدامات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای نشان می‌دهد اقدامات امنیتی در حال اجرا برای صیانت از این تاسیسات دارای اشکال است. البته هنوز مسئولان امر در ظاهر وجود ایراد در برنامه‌ی امنیتی تاسیسات هسته‌ای را نپذیرفته‌اند. تا جایی که برنامه‌ی اعلامی رئیس سازمان انرژی اتمی برای ناکام گذاشتن این عملیات‌ها علیه صنعت هسته‌ای که ناشی از نفوذ امنیتی در این تاسیسات است، گسترش صنعت هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم‌هاست. 

علی اکبر صالحی

هنوز گزارش رسمی و مستند درخصوص خرابکاری قبلی در نطنز منتشر نشده است. از همین رو برای فهم سطح تخریب نمی‌توان منتظر گزارش رسمی ماند. گزارش‌های غیررسمی حکایت از بالا بودن میزان آسیب به تاسیسات نطنز دارد. به نظر می‌رسد انفجار قبلی در تاسیسات نطنز که در سوله‌ی مونتاژ سانتریفیوژ اتفاق افتاد و خرابکاری این بار در شبکه برق که باعث تخریب سانترفیوژهای فعال شده است کاملا هدفمند و مبتنی بر برنامه‌ای برای توقف برنامه‌ی غنی‌سازی در این سایت هسته‌ای انجام گرفته است.

سرویس اطلاعاتی اسرائیل در خاک ایران مشغول عملیات است. عملیات‌هایی در زمان و مکان خاص که پیام تسلط این سرویس برای عملیات در خاک ایران را به همراه دارد. این پیام اما در ایران بیش از اینکه چاره‌جویانه تحلیل شود، سیاسی برداشت و تحلیل می‌شود. عملیات قبلی در نطنز حاوی این پیام بود که امکان ورود مواد منفجره به حساس‌ترین مراکز امنیتی ایران و انفجار در این مراکز وجود دارد. پیامی که اگر همان زمان درست دریافت می‌شد و برای رفع ایرادات امنیتی این تاسیسات اقدام می‌شد امروز شاهد عملیات دوباره در همان مرکز نبودیم. لکن با پیوند زدن آن اتفاق به انتخابات آمریکا و روی کارآمدن دولت جدید حل چالش در داخل خاک ایران به فراموشی سپرده شد.

به نظر می‌رسد مسئولان در کنار دریافت پیام‌های سیاسی و ارسال پیام سیاسی، برای بالا بردن امنیت در خاک ایران و مقابله‌ی واقعی با دشمن در خاک ایران هم باید سهمی قائل باشند. جبران کاستی‌هایی که بستر دسترسی دشمن به همه‌چیز  در خاک ایران را فراهم کرده است باید در اولویت اقدام قرار گیرد.   

از سوی دیگر به نظر می‌رسد نگاه ابزاری به صنعت هسته‌ای در بین دولتمردان شایع شده است. در واقع بیش از اینکه رشد و توسعه‌ این صنعت برای رفع نیاز کشور در دستور کار باشد، فعال نگه‌داشتن این صنعت برای استفاده در میز مذاکره مورد توجه است. نتیجه‌ی این نگاه کوتاه مدت به صنعت هسته‌ای، عدم حساسیت نسبت به حذف تمام مولفه‌های ثبات‌زا و بلندمدت در این صنعت است. به نظر می‌رسد ضعف نیروی انسانی و نفوذ از طریق این عامل تنها یکی از مخاطرات غلبه‌ی نگاه ابزاری به این صنعت است.

ارسال نظر: