پازل ناقصِ مقابله با قاچاق

کدخبر: 2372653
خبرنگار:

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در مورد قاچاق پوشاک اظهار کرده است: "قاچاق پوشاک رتبه سوم بین کالاهای قاچاق شده به کشور را دارد که رقم آن بالا و نگران کننده است. از ۲۰ میلیارد دلار واردات قاچاقی که در سال صورت می‌گیرد حدود ۶ میلیارد دلار آن قاچاق پوشاک است. یعنی حدود ۳۰ درصد قاچاق کالا را قاچاق پوشاک تشکیل می‌دهد."

پیش از این اجتهادی، مدیرکل نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات گفته بود در اواخر سال ۹۸ و هفت ماه ابتدایی سال ۹۹، ۴۲ هزار و ۴۰۷ فقره پرونده‌های قاچاق ورودی و خروجی داشته‌ایم.

به نظر می‌رسد راهکارهایی که دولت و دستگاه‌های اجرایی برای کاهش میزان قاچاق از جمله سامانه‌ها و زیرسامانه‌ها پیش‌بینی کرده بودند، با گذشت چندین سال یا هنوز به صورت کامل ایجاد نشده‌اند و یا پروژه‌های موفقی نبوده‌اند.

اردیبهشت ماه امسال در گزارش تحقیق و تفحص از بررسی سیاست‌های دولت‌ها در مقابله با قاچاق کالا و ارز، عدم تکمیل سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق، عدم تعامل گمرک در تبادل اطلاعات، عدم تکمیل و راه اندازی پایگاه محکومان قاچاق کالا و ارز، عدم اختصاص شعب ویژه جهت رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز و عدم وصول جزای نقدی در پرونده‌های قاچاق کالا به‌عنوان مشکلات کنونی در حوزه مبارزه با قاچاق عنوان شد.

ارسال نظر: