معامله‌ی درون‌ گروهی

کدخبر: 2372654
خبرنگار:

بانک آینده که به اذعان کارشناسان از ابتدا هم با هدف خلق نقدینگی برای ساخت «ایران مال» و ایجاد منافع خاص، برای عده‌ای معدود تأسیس شد، قصد واگذاری ۳۵ درصد از سهام ایران مال را داشت و خبرهای رسیده حاکی از آن است که برنده مزایده یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود بانک است.

شرکت «حامی کیان سازه» که برنده این مزایده به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان شده است، ریاست هیئت مدیره‌اش را شرکت «مسکن سازان بهشت پویا» برعهده دارد. 

بررسی اطلاعات و آگهی‌های منتشر شده در روزنامه رسمی نشان می‌دهد که ۷ آذرماه سال گذشته ۲۸ شرکت بدهکار به بانک آینده، در شرکت مسکن سازان بهشت پویا که از شرکت‌های زیرمجموعه بانک آینده است، ادغام شده‌اند.

اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد نحوه تسویه وجه مزایده به این صورت خواهد بود معادل ۲۰ درصد، حدود ۶ هزار میلیارد تومان سهام بورسی رایج به بانک انتقال می‌یابد، الباقی آن طی توافق بین بانک و شرکت حامی کیان سازه پرداخت خواهد شد و نحوه و جزئیات پرداخت ۸۰ درصد مبلغ معامله مشخص نیست.

در سامانه کدال شرط انتقال سهام ایران مال، انتقال سهام (به میزان ۲۰ درصد از مبلغ معامله) به بانک اعلام شده است؛ یعنی شرکت حامی کیان سازه صرفاً با پرداخت ۲۰ درصد مبلغ معامله، آن‌هم نه به صورت نقد، بلکه به صورت سهام، مالکیت‌اش بر ۳۵ درصد از سهام ایران مال قطعی خواهد شد.

بانک آینده با ساختار تو در تویی که برای شرکت‌های زیرمجموعه خود ایجاد کرده است مشخص نیست چه هدفی را دنبال می‌کند و واگذاری سهام ایران مال معامله‌ای درون‌گروهی به نظر می‌رسد.

ارسال نظر: