تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی

کدخبر: 2373456
خبرنگار:

بیش از ۲۰۰ تشکل و ۱۱۰۰۰ فرد حقیقی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور بر حق دانش آموزان افغانی برای تحصیل در ایران تاکید کردند.

به گزارش نسیم آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو: موضوع تحصیل کودکان افغانستانی در مدارس ایرانی امسال به موضوعی مناقشه‌برانگیز تبدیل شد. محدودیت‌های اولیه برای ورود دانش آموزان مهاجر به مدارس موجب برانگیختن اعتراضات فراوانی شد و اداره اتباع وزارت کشور در سه مرحله به تغییر قوانین اولیه و تسهیل ورود کودکان مهاجر به مدارس پرداخت و هم اکنون دانش آموزان افغانستانی در حال گذراندن مراحل اداری برای حضور در مدارس هستند. مراحلی که چندان هم آسان و دردسترس به نظر نمی‌رسد.

در اعتراض به وجود محدودیت برای حضور مهاجرین افغانستانی برای ورود به مدارس؛ مجموعه‌ای از دانشجویان و مهاجرین افغانستانی ساکن ایران در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور خواستار بهبود شرایط و تسهیل ورود دانش آموزان افغانستانی به مدارس شدند.

بانیان این نامه دو تشکل ایرانی و افغانستانی هستند، هسته بین‌الملل امام خمینی ره بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی ره و جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران. این نامه که بر روی تارنمای هسته مرکزی بین‌الملل بسیج دانشجویی اقدام به جمع‌آوری امضا نموده بود، تاکنون به امضای بیش از ۲۰۰ تشکل حقوقی اعم از بسیج دانشجویی، گروه جهادی، بنیاد، موسسه، سازمان مردم نهاد، هیئت، کانون و... و همچنین حدود ۱۱۰۰۰ نفر به صورت حقیقی رسیده است. نکته قابل توجه آن است که بیش از ۹۳ درصد از تشکل‌های حامی این نامه و حدود ۷۷ درصد از امضا کنندگان حقیقی نامه ایرانیانی هستند که تفکر امت واحده اسلامی و برادری و همدلی با مهاجرین افغانستانی را به زیبایی به نمایش گذاشتند.

امضا کنندگان به صورت جدی خواستار اجرای فرمان رهبرمعظم انقلاب اسلامی در سال ۹۴ شدند. فرمانی که طبق آن حتی یک کودک افغانستانی لازم‌التعلیم نیز نباید از تحصیل باز بماند و همه کودکان افغانستانی چه آن‌هایی که شرایط قانونی حضور در ایران را کسب کرده‌اند و چه آن‌ها که این شرایط را کسب نکرده‌اند مجاز به تحصیل در مدارس دولتی ایران شناخته شده‌اند.

زهرا حسنی، دبیر پویش حق تحصیل دانش آموزان افغانستانی درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام کودکان افغانستانی در مدارس ایرانی گفت: خوشبختانه بعد از اعتراضات بسیار به تصمیمات محدودیت‌زای اداره اتباع وزارت کشور درباره تحصیل کودکان افغانستانی سرانجام از روز چهارشنبه هفته گذشته روند ثبت‌نام کودکان مهاجر وارد مرحله جدیدی شد. این مرحله برای کودکان بی‌مدرک که تاکنون بلاتکلیف مانده بودند در نظر گرفته شده است؛ به این ترتیب که دانش آموزان افغانستانی فاقد مدرک بادرنظر گرفتن شرایطی که بخش‌نامه جدید اداره اتباع طرح کرده است می‌توانند در مدارس ثبت‌نام شوند.

حسنی اضافه کرد: این فرآیند در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و هنوز برای قضاوت درباره کارایی آن زود است. ما و تشکل‌های دانشجویی و امضا‌کنندگان این نامه به صورت دقیق در حال رصد اتفاقات این روز‌ها هستیم و به محض مواجه شدن با مشکلات جدید؛ چنانچه در متن نامه آورده شده است اعتراض‌مان را وارد فاز جدیدتر و جدی‌تری خواهیم کرد.

دبیر پویش حق تحصیل افغانستانی‌ها همچنین گفت: در همین دو سه روز اول اجرای طرح جدید؛ گزارش‌هایی از برخی شهرستان‌ها دریافت شده است که به انجام سلیقه‌ای برخی از موارد گنجانده شده در بخش‌نامه اداره اتباع از سوی دفاتر کفالت اشاره دارد که از آن جمله می‌توان به دفاتر کفالت شهر مشهد اشاره کرد که برخلاف بخش‌نامه اداره اتباع که الزامی به داشتن گواهی تولد در ایران ندارد و برای آن مدارک جایگزینی در نظر گرفته است، دانش آموزان افغانستانی در مشهد را به آوردن گواهی تولد ملزام کرده است. این کار خلاف بخش‌نامه خود اداره اتباع است و هر چه سریعتر باید برطرف شده و ضمن نظارت دقیق بر همه دفاتر کفالت در همه شهرها؛ اجرای مو به موی بخشنامه جدید در دستور کار قرار بگیرد. علاوه بر آن در برخی از مناطق شورای اسلامی شهر و روستا به تایید فرم اثبات رابطه نسبی سرپرست و فرزند اقدام نمی‌کنند و اعلام می‌کنند که با آن‌ها هماهنگ نشده است. لازم است این کارشکنی‌ها در اسرع وقت مورد توجه قرار بگیرد.

حسنی اعلام کرد: با توجه به وقت کم باقی‌مانده برای اجرای این طرح؛ همان‌طور که در متن نامه آورده شده است ما خواستار تمدید حداقل سه هفته‌ای طرح برای رسیدن همه خانواده‌های افغانستانی به این فرآیند هستیم.

دبیر پویش حق تحصیل افغانستانی‌ها اعلام کرد: با درنظر گرفتن زمان ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس ایران، این فرآیند نیازمند سرعت‌دهی و تسهیل خرده‌کاری‌های اداری است. امیدواریم اداره اتباع و وزارت کشور به تبعات نادیده گرفتن اجرای کامل دستور رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشند و بدانند که ما تا پایان ثبت‌نام آخرین کودک افغانستانی باقی‌مانده از تحصیل؛ پیگیر حق برادران و خواهران‌مان در ایران هستیم.

حسنی از پیگیری و نظارت دقیق بر این روند در دفاتر کفالت و همچنین مدارس در روز‌های آینده اشاره کرد و گفت: امیدوارم آموزش و پرورش با درنظر گرفتن طولانی شدن روند ثبت‌نام امسال بچه‌ها؛ تسهیلاتی برای ورود آن‌ها به مدارس در نظر بگیرد.

در جریان پیگیری های صورت گرفته در جهت رفع محدودیت های ایجاد شده برای تحصیل دانش آموزان افغانستانی نیز بیش از ۱۱۲۰۰ تشکل و فرد حقیقی در نامه‌ای به رئیس جمهور کشورمان بر حق تحصیل دانش آموزان افغانی تاکید کردند.

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
همانطور که مستحضر هستید در هفته‌های گذشته، علی‌رغم دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله مبنی بر لزوم تحصیل فرزندان مهاجرین و ثبت نام آن‌ها در مدارس، دوباره شاهد سنگ‌اندازی و عدم ثبت نام آن‌ها در مدارس بودیم. اتفاقی که مورد اعتراض بسیاری از فعالان مردمی حوزه بین الملل قرار گرفت و در نهایت وزارت کشور، با صدور بخشنامه‌ای جدید وعده‌ی رفع مشکل آن‌ها را داد.

امروز پس از گذشت ۱۸ روز از آغاز ثبت نام مدارس و گذشت بیش از یک هفته از صدور بخشنامه‌ی مذکور و در حالی که مدت بسیار کوتاهی تا پایان فرصت ثبت نام این کودکان باقی مانده است، دوباره شاهد کارشکنی اداره‌ی اتباع و عدم صدور برگه‌ی حمایت تحصیلی برای آن‌ها هستیم. گویا وزارت کشور و اداره‌ی اتباع حتی به عملی کردن وعده‌های خود نیز، دیگر اهمیتی نمی‌دهند.

بسیار بدیهی و روشن است که تحصیل، حق هر کودکی است و علاوه بر این اصل انسانی، دستور صریح مقام معظم رهبری مد ظلّه العالی فصل‌الخطابی برای این موضوع است؛ همان طور که ایشان صریحا دستور دادند که “هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند”.
ما به عنوان جمعی از تشکل‌ها و دانشجویان انقلابی ایران به همراه جمعی از برادران و خواهران افغانستانی، عدم اجرای صحیح بخشنامه فوق‌الذکر را از طرق مختلف مکررا پیگیری کرده و متأسفانه نتیجه مطلوب حاصل نگردیده است، و این مکتوبه، احتمالا آخرین پیگیری و مطالبه‌گری در قالب نامه‌نگاری بوده و پس از آن راهی جز مطالبه‌گری میدانی (البته به صورت قانونی و ذیل مجوز‌های بسیج دانشجویی) برای کنشگران این عرصه قابل تصور نیست؛ لذا خواهشمند است این موضوع را شخصاً پیگیری نموده تا اقدامات پیشنهادی ذیل محقق شوند:
۱. تمدید سه هفته‌ای مهلت ثبت‌نام همه مدارس برای مهاجرین افغانستانی
۲. انتشار علنی ابلاغیه تمدید مهلت ثبت‌نام به همه مدارس جهت سهولت در مطالبه‌گری اولیای دانش‌آموزان از مدارس
۳. پیگیری چرایی عدم اجرای برخی بند‌های بخشنامه مذکور و صدور دستور فوری مبنی بر رفع مشکلات احتمالی
۴. صدور دستور فوری جهت توبیخ مقصران این امر و مسببان اشک هزاران دانش‌آموز معصوم افغانستانی
۵. انتصاب نماینده ویژه رئیس جمهور در این امر، فردی که ضمن در دسترس بودن، مردمی بودن و دلسوزی، پاسخگوی مشکلات احتمالی دانش‌آموزان و اولیا باشد.
امید است این نامه، به عنوان آخرین مطالبه حقوق دانش‌آموزان افغانستانی از دولت دوازدهم و شخص رئیس جمهور روحانی، با دستوری ویژه جهت حل همیشگی مشکلات این عزیزان قرین گردد.
«جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران» و «هسته بین‌الملل امام خمینی دانشگاه شهید بهشتی ره»

بیش از ۲۰۰ تشکل حقوقی و ۱۱۰۰۰ فرد حقیقی این نامه را بر روی تارنمای هسته مرکزی بین‌الملل بسیج دانشجویی امضا کردند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: