امیرعبداللهیان

ایران تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلیتیک در حوزه قفقاز را نخواهد پذیرفت

کدخبر: 2373889
خبرنگار:

ما در منطقه قفقاز جنوبی نگرانی‌هایی داریم و این مسأله را به روسیه هم گفته‌ایم. منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد. ایران تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلیتیک و نقشه منطقه در حوزه قفقاز را نخواهد پذیرفت و کماکان بابت حضور اسرائیل و تروریست‌ها در منطقه نگرانیم

به گزارش نسیم‌آنلاین، به نقل از روزنامه ایران؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه هفته گذشته در نخستین مقصد سفرش راهی روسیه شد و در محل وزارت خارجه روسیه با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار طی اظهاراتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو، ارتباط نزدیک دو رئیس‌جمهوری و گفت‌وگوها و این سفر را در مسکو تأییدی دانست بر اینکه روابط دو کشور روابطی ممتاز و راهبردی است.
این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در این دیدار با بیان اینکه روسیه درسیاست همسایگی دولت جدید ایران جزو اولویت‌های جدی است، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور مبنای همکاری‌های تهران و روسیه قرار گیرد. او همچنین تأکید کرد که روسیه اولویت اصلی سیاست خارجی در دولت ابراهیم رئیسی است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در ادامه با اشاره به اینکه سرگئی لاوروف خواهان انجام سفرهای بیشتر از سوی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، افزود: «آقای لاوروف تأکید دارد که گروسی سفرهای بیشتری به تهران داشته باشد. هر زمان که گروسی برای پیگیری مسائل فنی و در چهارچوب مقررات، تصمیم سفر به ایران بگیرد ما هم از آن استقبال می‌کنیم ولی از اینکه آژانس نسبت به حادثه تروریستی در سایت کرج هیچ واکنشی نشان نداد، گلایه‌مند هستیم.»
امیرعبداللهیان که پیش از سفر به روسیه هم از مسکو خواسته بود در خصوص موضوعات منطقه‌ای واکنش نشان دهد بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و افزود: «ما در منطقه قفقاز جنوبی نگرانی‌هایی داریم و این مسأله را به روسیه هم گفته‌ایم. منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد. ایران تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلیتیک و نقشه منطقه در حوزه قفقاز را نخواهد پذیرفت و کماکان بابت حضور اسرائیل و تروریست‌ها در منطقه نگرانیم.»
وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش اشاره و تأکید کرد که درباره مذاکرات احیای برجام به مذاکرات هسته‌ای با همتای روسی خود مشورت کرده است. او در این خصوص گفت: «درباره بازگشت به مذاکرات وین با آقای لاوروف مشورت کردیم. ما بعد از جمع‌بندی‌ها بزودی به گفت‌و‌گوهای وین باز می‌گردیم. البته اینجا مایلم با صدای بلند به طرف مقابل بگویم که در فرصتی که ما در حال جمع‌بندی هستیم، آنها هم حتماً تصمیمات جدیدی بگیرند و اراده و نیت واقعی خود را برای رسیدن این مذاکرات به نتیجه نشان دهند.»
وزیر امور خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد، ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری ایران و روسیه بزودی با یکدیگر دیدار کنند. امیرعبداللهیان در ادامه افزود: «ما روسیه را یک شریک راهبردی برای خود می‌دانیم و معتقدیم مسکو اولویت سیاست خارجی در دولت جدید ایران است و امیدواریم در آینده نه چندان دور، روابط دو کشور به بهترین سطح خود ارتقا یابد.» وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر به مسکو بار دیگر ملاقات اخیرش با همتای روس در مسکو را عالی خواند و در توئیتی نوشت که درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه و تحولات منطقه با لاوروف بحث و تبادل نظر کرده است.

دعوت مسکو برای ازسرگیری فوری مذاکرات وین
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی اش گفت: «ما توافق کردیم که تولید واکسن روسی کرونا، اسپوتنیک وی، در ایران در اسرع وقت انجام شود و با وجود تحریم‌های امریکا به توسعه روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهیم.» او با اشاره به لزوم احیای برجام نیز با تأکید بر لزوم آغاز فوری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، اظهار داشت: «ما با ایران در مورد لزوم اجرای کامل توافق هسته‌ای موافقیم. ایران آماده است تا مذاکرات وین در مورد توافق هسته‌ای را در اسرع وقت ازسربگیرد.»
لاوروف با اشاره به تلاش غرب برای گنجاندن دیگر مسائل در مذاکرات احیای برجام نیز خاطرنشان کرد: «برخی کشورها به‌دنبال مجبور کردن ایران به پذیرش تعهدات جدید هستند و این باید از طریق گفت‌وگو انجام شود. تلاش تعدادی از کشورها برای پیوند زدن حفظ توافق هسته‌ای با امتیاز دادن ایران در سایر مسائل، بیهوده است.»

دعوت مسکو از ایران و کشورهای عربی برای گفت‌وگو
وزیر خارجه روسیه با اشاره به گفت‌وگوهای کشورهای منطقه غرب آسیا از کشورهای عربی و ایران خواست که در مورد همه مسائل مشترک گفت‌و‌گو کنند. او با بیان اینکه پیشنهاد روسیه برای امنیت در خلیج فارس در شورای امنیت ارائه شده است، افزود: ما از دوستان عرب و ایرانی می‌خواهیم که برای نزدیکی به یکدیگر تلاش کنند. «لاوروف» درباره تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی نیز گفت: نیروهای روسیه طبق توافق برای اطمینان از ثبات و بازگشت زندگی غیرنظامیان به قره‌باغ اعزام شدند. این مقام روس درباره تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه نیز تأکید کرد: «به دنبال صلح بلندمدت در سوریه هستیم و قصد خود را برای دستیابی به ثبات پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی در سوریه اعلام کرده‌ایم.»
وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه موضع مسکو در قبال رزمایش سه کشور ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان که پای برخی عناصر ضد انقلاب اسلامی را به حوزه دریای خزر باز کرده و منافع ایران را در خطر قرار داد چیست، گفت: «ما بارها موضع خود را در این باره اعلام کرده‌ایم. روسیه کشوری بود که نقش حیاتی را در متوقف کردن جنگ سال قبل ایفا کرد و روسیه به امضای توافق سه‌جانبه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کرد.»
«لاوروف» با بیان اینکه نیروهای روس در منطقه قره‌باغ حاضر هستند تا صلح را حفظ کنند، افزود: «جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ایران، روسیه و ترکیه همگی از بهبود روابط سود می‌برند. پس بهتر است که چهارچوب ۳+۳ ایجاد شود، سه کشور که مستقیم درگیر هستند و سه کشور دیگر یعنی ایران و روسیه و ترکیه. دوستان ایرانی ما ارزیابی مثبتی درباره این طرح دارند.»
او با بیان اینکه ما مخالف افزایش فعالیت‌های نظامی متعدد در منطقه هستیم و نمی‌خواهیم رزمایش‌های نظامی به‌عنوان تحریکی برای خصومت‌ها باشد، افزود: «درباره منطقه دریای خزر و فراهم‌شدن زمینه برای دخالت برخی نیروهای خارجی در امور داخلی منطقه با شرکای خود صحبت و بر لزوم اعمال فوری وضعیت قانونی منطقه خزر تأکید کردیم که مانع حضور هرگونه قدرت خارجی در منطقه می‌شود. این مسأله هم‌اکنون در مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران مورد بحث است و امیدوارم تصمیم بسرعت گرفته شود تا آنگاه این سند برای دولت‌های امضاکننده الزامی شود.»
منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر: