کمک‌های بین المللی فقط چهار درصد نیازهای مهاجران

کدخبر: 2374120

۷۲ هزار نفر به طور غیرقانونی از افغانستان وارد ایران شده اند که ۹۰ درصد آنها مجرد بوده که به کشورشان بازگردانده می شوند، اما افرادی که با خانواده وارد شده اند را پذیرش می‌کنیم.

خانم تاهینی مایتری تاماناگدا رئیس دفتر نمایندگی اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا (اکو) و پنج مسوول دیگر سازمانهای بین المللی در امور پناهندگان، با حضور در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی، طی نشستی نیازهای مهاجران افغانستانی و جذب حمایت سازمانهای بین المللی در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند.

 "وریندار" مدیر سازمان "ریلیف اینترنشنال" در جمهوری اسلامی ایران، "نعیم گل" دستیار امور برنامه ریزی این سازمان، " ایو فریسن" رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ، "فلیپ لوزینسکی" رییس  و "بئی تریسی اوچوا" مدیر امور ترویجی از سازمان امور پناهندگی ناروی در ایران به همراه نمایندگان دفاتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این نشست حضور داشتند.
این هیات پس از پایان نشست،برای بازدید از محل نگهداری مهاجران افغانستانی عازم  مهمان شهر تربت جام  شدند.


در حاشیه این نشست، تقی هاشمی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی؛ به خبرنگاران گفت:  در حال حاضر کمکهای سازمانهای بین المللی برای رسیدگی به وضعیت  مهاجران افغانستانی تنها چهار درصد از نیازهای آنها را شامل می شود و جمهوری اسلامی در حالی که درگیر تحریم های ظالمانه و با مشکلات اقتصادی و تورم رو به رو است بیشتر نیازهای مهاجران افغانستان را به تنهایی رسیدگی می کند.
هاشمی افزود: ایران به تنهایی مسوولیت رسیدگی به مهاجران افغانستانی را ندارد و متاسفانه برخی از سازمانهای بین المللی نگرش سیاسی به این موضوع دارند از این رو امروز با دعوت از تعدادی از مسوولان سازمانهای بین المللی و رییس دفتر نمایندگی اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا (اکو) ، به دنبال جذب حمایت های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغانستانی در مشهد و خراسان رضوی هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر از ۳۵۰ هزار مهاجر افغانستانی در خراسان رضوی، ۹۶ درصد از آنان در شهر مشهد ساکن و پنج درصد دیگر در سایر شهرهای این ولایت مقیم هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی ولایت خراسان رضوی گفت: در دوره جدید با ۲ نوع جدید مهاجرت از افغانستان مواجه هستیم که یکی به صورت غیر مجاز از طریق مرزها وارد کشور می شوند و تاکنون  ۷۲ هزار نفر بدین طریق وارد ایران شده اند که ۹۰ درصد آنها مجرد بوده و قصد مهاجرت به کشورهای غربی را دارند که بیشتر این افراد به کشورشان بازگردانده می شوند اما افرادی که با خانواده وارد شده اند را پذیرش می‌کنیم.
هاشمی افزود: نوع دیگر مهاجرت در دوره جدید  از طریق توریستی است مثلا هم اکنون هشت هزار خانواده با جمعیت حدود ۵۰ هزار نفر با ویزای توریستی برای یک ماه به خراسان رضوی وارد شده اند و حاضر به برگشت به کشورشان نیستند.
 

ایو فریسن؛ رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران، نیز تصریح کرد:  هم‌اکنون بیشتر حمایت‌ها و بار رسیدگی به مهاجران افغانستانی به دوش ایران و سایر همسایگان این کشور است.
وی اضافه کرد: کاهش حمایت‌های سازمانهای بین‌المللی برای رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستانی ساکن در ایران باید به کشورهای عضو سازمان ملل متحد منتقل شود، تا در این خصوص تصمیم‌گیری های لازم انجام‌ شود.
رییس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر مسوولان سازمانهای بین‌المللی در امور پناهندگان به مشهد و خراسان رضوی گفت: با این حال بخشی از کمک‌های بین‌المللی به مهاجران افغانستانی از گذشته در حال انجام است به طوری که برخی از مهاجران در ساختارهای شهری اسکان داده شده‌اند و بخش دیگری مربوط به دوره جدید مهاجرت از این کشور است.

فریسن افزود: بدین منظور اکنون یک مرکز برای اسکان مهاجران افغانستانی در سیستان و بلوچستان و ۲ مرکز در ولایت خراسان رضوی دایر شده است.

 

منبع: آوا پرس
ارسال نظر: