یک میلیون پناهجو افغان در سال جاری از ایران به افغانستان بازگشتند

کدخبر: 2374102

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، یک میلیون و ۳۱ هزار و ۷۵۷ پناهجوی افغان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند.

«آنتونیو ویتورینو» مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون تبعه افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند که بیش از ۲۸ هزار نفر از آن‌ها تنها در هفته گذشته به افغانستان رفته‌اند.

براساس این بیانیه، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱ میلیون و ۳۱ هزار و ۷۵۷ تبعه افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند.

پس از تسلط طالبان بر کابل هزاران نفر از مردم افغانستان برای فرار از خشونت، گرسنگی و اقتصاد متلاشی شده این کشور به ایران پناه آوردند که موج عظیم پناهجویان روند کمک‌های بین‌المللی را مختل کرد.

در همین حال، شماری از خانواده‌هایی که در روزهای اخیر به افغانستان بازگشته‌اند، از دشواری‌های مهاجرت غیرقانونی و چالش‌های اقتصادی شکایت دارند.

این در حالی‌ است که طالبان از جامعه‌ جهانی می‌خواهد تا برای جلوگیری از افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی، افغانستان را در بخش اقتصادی همکاری کند.

«احمد وحیدی» وزیر کشور ایران ماه گذشته از پناهجویان افغان خواست تا از آمدن به ایران خودداری کنند چرا که «ظرفیت‌های این کشور محدود است».

براساس آمار رسمی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان، در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۳.۴ میلیون افغان در ایران حضور داشتند که حدود ۲ میلیون نفر مهاجران فاقد مدرک اقامتی و ۸۰۰ هزار نفر نیز پناهجو هستند.

اخیراً نیز «محمد‌تقی هاشمی» مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی با اظهار اینکه ایران به تنهایی مسئولیت رسیدگی به مهاجران افغان را ندارد، گفته بود که کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان تنها ۴ درصد از نیازهای آن‌ها را شامل می‌شود.

 

منبع: شفقنا
ارسال نظر: