آقامیری: غفلت ما باعث ترور شهید فخری‌زاده شد

کدخبر: 2374160

برنامه میدان هسته‌ای؛ یادواره‌ای سیاسی به‌ مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده و شروع دور جدید مذاکرات وین به همت بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و با حضور برخی کارشناسان این عرصه و خانواده شهید برگزار شد.

برنامه میدان هسته‌ای؛ یادواره‌ای سیاسی به‌ مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده و شروع دور جدید مذاکرات وین به همت بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و با حضور برخی کارشناسان این عرصه و خانواده شهید برگزار شد.

 

سیدمحمودرضا آقامیری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست بیان کرد: یکی از مسائل در ترور شهید فخری‌زاده، شناخت دقیق شخصیت ایشان است. اگر ما در جهان حرفی برای گفتن داریم، مدیون فعالیت‌های شهدا هستیم. چرا در جهان کار به جایی رسیده است که امروز نیرو‌های ما را ترور می‌کنند؟ چرا در برخی رشته‌های خاص مانند هسته‌ای بدین نحو هزینه می‌دهیم و در بقیه رشته‌ها کمتر درگیر این مسائل هستیم؟ این یک مسئله مهم در جهان است و آمریکا تعداد زیادی از دانشمندان فیزیک را ترور کرده است.


آقامیری در ادامه گفت: ما در سال ۱۹۴۵ شاهد بمباران هیروشیما و ناکازاکی در جهان بودیم و با این اتفاق معادلات جهان بهم ریخت و جنگ جهانی را به سمت دیگری برد. آلمانی‌ها اولین بار در سال ۱۹۴۲ بمب اتم را ساختند و خودشان هم نمی‌دانستند که دقیقاً چه چیزی می‌سازند. آنان برای تست بمب اتم، در ده کیلومتری محلی این کار را انجام دادند و موج انفجار آن، موجب شگفتی شد. دانشمندان در این مرحله بود که احساس خطر کردند و همه می‌دانستند که ساخت چنین بمبی دنیا را دگرگون خواهد کرد، اما عده‌ای به این حرف خندیدند.


سران قدرت در جهان به این نتیجه رسیدند که کسی نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند
وی اظهار کرد: در این مرحله بود که آمریکایی‌ها متوجه خطر و قدرت این سلاح شدند که می‌تواند توازن قدرت در جهان را بهم بزند وگفتند باید جلوی کشور‌هایی که آن را تولید می‌کنند، گرفته شود. سران قدرت در جهان به این نتیجه رسیدند که کسی نباید به این سلاح دست پیدا کند. از روسیه و چین تا فرانسه و آمریکا همه این سلاح را داشتند و بعد از آن مسئله اتم برای صلح را مطرح کردند. همچنین جایی به نام آژانس اتمی را ایجاد کردند و از کشور‌ها خواستند که به عضویت و پایبندی به قوانین آن در بیایند. بعد از آن NPT و CPT را مطرح کردند و کشور‌ها را به آنجا کشاندند. امروزه آن چندکشور اولیه دارای سلاح اتمی بیشتر شدند و هند را برای کنترل چین و پاکستان را برای کنترل هند و روسیه یا اسرائیل را برای کنترل منطقه، تجهیز کردند. ایران نیز قرار بود در قبل از انقلاب به عضویت این جلگه دربیاید که بدین نحو نشد.

محمودرضا آقامیری

 

شهید فخری‌زاده در بسیاری از فعالیت‌های استراتژیک کار می‌کرد
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: من زمانی به خاطر عشق و علاقه به فیزیک وارد آن شدم و از زمانی به بعد گرایش هسته‌ای تعطیل شد. ما بعد از انقلاب شروع به راه انداختن فناوری‌های هسته‌ای کردیم و بعد از بیست سال دشمن دید که ایران به سایت هسته‌ای و غنی‌سازی رسیده است. یکی از شخصیت‌هایی که در این راه بسیار کمک کرد، شهید فخری‌زاده بود که بنده با او همکلاسی بودم. بعد از مدتی متوجه شدم که او به دنبال کار‌های بزرگ است و بسیار برای فعالیت‌های استراتژیک دل می‌سوزاند و پیگیر بود تا افراد دغدغه‌مند را در این حوزه درگیر کند. شهید فخری‌زاده در بسیاری از فعالیت‌های استراتژیک کار می‌کرد.


غفلت ما باعث ترور شهید فخری‌زاده شد

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: باید این نکته را گفت که دشمن در ترور شهید فخری‌زاده اشتباه نکرد و اتفاقاً ما غفلت کردیم و تجربه ده سال قبل شهید شهریاری جلوی چشمان ما بود. شهریاری جزء استادان نمون کشوری بود که شخصیت علمی ویژه‌ای داشت. غفلت ما باعث ترور شهید فخری‌زاده شد. مهم این است که ما توان هسته‌ای داشته باشیم تا قدرت بازدارندگی در دنیا داشته باشیم. دشمن نیروی انسانی ما رو مورد حمله قرار داد تا بقیه بترسند و در این زمینه فعالیت نکنند.


همچنین افزود: در دو جریان اوایل دهه هشتاد و برجام، دشمن تجهیزات و پیشرفت ما در زمینه هسته‌ای را با رکود روبه‌رو کرد. در حال حاضر جامعه ما را به سمت بی‌خیالی برده‌اند و باید هر کسی برای خود یک هدف مقدسی پیدا کند و به نوعی با دیگران متفاوت باشد. شهید شهریاری و شهید فخری‌زاده کسانی هستند که در سکوت کار کردند و اگر شهید نمی‌شدند، ما آنان را نمی‌شناختیم.


شهید فخری‌زاده در حال انجام حدود ۱۶ پروژه کلان استراتژیک بود
وی در پایان تأکید کرد: شهید فخری‌زاده در حال انجام حدود ۱۶ پروژه کلان استراتژیک بود و امیدواریم امثال ایشان برای کشور حفظ شوند و ما دیگر غفلت نکنیم. متأسفانه امروزه همه چیز سیاسی شده و همه از هم طلبکار شده‌اند. ما باید روحیه زمان جنگ را داشته و از همه چیز کشور دفاع کنیم و باید مسئولیت خود در برابر کشور را بدانیم و به آن عمل کنیم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: