لابی اتاق بازرگانی برای حذف ارز 4200

کدخبر: 2374328

خوانساری: دولت در لایحه بودجه، پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی را مطرح کرده است. البته به دلیل آنکه مشخص نیست مجلس با این تغییرات موافقت کند یا خیر، نیاز است که در این زمینه رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس صورت گیرد

نسیم‌آنلاین: خوانساری رئیس اتاق تهران در ابتدای هشتاد‌ و دومین جلسه شورای ‌گفت‌وگوی پایتخت با حضور استاندار تهران با اشاره به نکاتی از لایحه بودجه 1401 گفت: فرازهایی از این لایحه از لحاظ کمک به کنترل تورم قابل توجه به نظر می‌رسد که یکی از این فرازها آن است که هزینه‌های دولت به نسبت سال‌های گذشته، کمتر افزایش یافته است. همچنین دولت در این لایحه، پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی را مطرح کرده است. البته به دلیل آنکه مشخص نیست مجلس با این تغییرات موافقت کند یا خیر، نیاز است که در این زمینه رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس صورت گیرد؛ چرا که ارز ترجیحی علاوه بر ایجاد فساد و رانت به تولید و صادرات نیز لطمه جدی وارد می‌کند.

خوانساری پیش از این در بیست‌ونهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی به نمایندگی از بخش خصوصی از نمایندگان مجلس خواسته بود که با این پیشنهاد همراهی کنند.

درحالی بحث ارز 4200 به واسطه‌ی لایحه‌ی بودجه‌ی سال آینده داغ شده است که دولت از دی ماه بخشی از ارز 4200 را حذف کرده است. کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جلسات با وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای دی ماه ارز ترجیحی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی حذف شده و ارز آن به نیمایی تبدیل خواهد شد.

زرگران با بیان اینکه در این زمینه به بخش خصوصی آماده باش داده شده است، گفت: دولت در این زمینه تصمیمی عاقلانه اتخاذ کرده که البته نحوه اجرای آن نیز بسیار مهم است. بر این اساس برای اجرای کارآمد این تصمیم، بخش خصوصی نیز در کنار دولت قرار می‌گیرد تا حذف ارز ترجیحی در این اقلام به سرانجام مطلوبی برسد.

حذف ارز ترجیحی درحالی در دستور کار دولت قرار گرفته است که پیش از این مجلس با دو فوریت لایحه دولت برای حذف ارز 4200 مخالفت کرده بود. 

ارسال نظر: