نسخه نویسی الکترونیک و شفافیت دارویی

کدخبر: 2374673
خبرنگار:

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: قطعاً دلیل اینکه برخی در مقابل اجرای نسخه نویسی الکترونیک مقاومت می‌کنند، شفافیتی است که اجرای این قانون در نظام سلامت کشور به وجود می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم‌آنلاین، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ نسخه نویسی به روش‌های سنتی و عدم استفاده از بستر‌های الکترونیک در نظام پزشکی کشور‌ها در دنیای مدرن مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد. از آن جمله می‌توان به فرآیند‌های بالای کاغذی حین ارائه‌ی خدمت اشاره کرد. نسخه پیچی غیرشفاف و لزوم ارائه‌ی فیزیکی دفترچه‌ی کاغذی نیز از دیگر مشکلات است. به منظور مقابله با این مسائل، نسخه نویسی الکترونیک در ایران از چند سال قبل مورد توجه قرار گرفته است. تا اینکه اجرای آن با دستور رئیس جمهور از دی ماه سال جاری اجباری شد. واقعیت این است که وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این قانون آماده نکرده است. به همین دلیل در حال حاضر با مشکلاتی برای اجرای آن روبرو هستیم. برخی از نبود زیرساخت‌های لازم در برخی شهرها، به ویژه شهر‌های دورافتاده می‌گویند. از سوی دیگر، برخی مراکز و پزشکان نیز همراهی لازم را با این قانون ندارند. در همین رابطه با جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

قادری با اشاره به مزایای نسخه نویسی الکترونیک تصریح کرد: قطعاً دلیل اینکه برخی در مقابل اجرای نسخه نویسی الکترونیک مقاومت می‌کنند، شفافیتی است که اجرای این قانون در نظام سلامت کشور به وجود می‌آورد. وقتی نسخه نویسی به صورت الکترونیک باشد، اطلاعات قابل رصد و مقایسه است. با اجرای این قانون می‌توان بسیاری از دستورالعمل‌هایی را که الان پزشکان رعایت نمی‌کنند، پیگیری کرد. معمولاً برخی از افراد نمی‌خواهند که تحت کنترل باشند و موظف شوند که دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. آن‌ها به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که دستشان باز باشد و هر کاری که می‌خواهند، انجام دهند. عدم همراهی برخی با نسخه نویسی الکترونیک به دلیل هراس از شفاف شدن نظام سلامت کشور است.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های نسخه نویسی الکترونیک این است که امکان بررسی دارو‌های تجویز شده و عملکرد پزشک را به وجود می‌آورد. این روش می‌تواند صرفه جویی‌های زیادی به وجود آورد و سیستم را از حالت اعمال دیدگاه‌ها و صلاحیت‌های شخصی خارج کند. بنابراین، این شکل از نسخه نویسی کاملاً توجیه دارد و به نفع کشور است. به عبارت دیگر، نسخه نویسی الکترونیک کاملاً قابل دفاع است و باید ادامه پیدا کند.

این نماینده‌ی مجلس خاطرنشان کرد: دولت مصوب کرده است که نسخه نویسی الکترونیک دنبال شود. من فکر می‌کنم مشکلی در زمینه‌ی اجرای این قانون نیست و مقاومت‌های فعلی هم قابل حل هستند. امیدواریم این قانون به سرعت فراگیر شود و همه از آن تبعیت کنند.

به گفته‌ی قادری، از دیگر مزایای نسخه نویسی الکترونیک این است که شرایط برای دسترسی به سوابق پزشکی بیمار فراهم می‌شود و می‌توان در بستر الکترونیک به سابقه‌ی بیمار دسترسی داشت. یکی از اهداف دیگر این است که بیمار به سوابق پزشکی خودش دسترسی داشته باشد. البته این امکان در حال حاضر وجود ندارد، اما در آینده باید مدنظر باشد.

وی با اشاره به این موضوع که در جریان جزئیات اجرای این طرح نیست و باید در مورد آسیب شناسی سامانه‌ها و فرآیند‌ها به اعضای کمیسیون بهداشت مراجعه کنیم، تصریح کرد: تا جایی که بنده می‌دانم دولت برای اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک جدیت دارد و اجرای آن در جریان است. سازمان نظام پزشکی کشور و دیگر نهاد‌های مرتبط با وزارت بهداشت تلاش دارند که این قانون اجرا شود.

از این نماینده‌ی مجلس سوال کردیم که آیا سپردن امور در زمینه‌ی اجرای نسخه نویسی الکترونیک به وزارت بهداشت که متاسفانه طی سال‌های گذشته در زمینه‌ی ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور اجرای این قانون عملکرد خوبی نداشته است، درست است یا خیر گفت: آنچه الان شاهد هستیم عزم و اراده‌ی دولت برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک است. البته ممکن است در این راستا مشکلاتی وجود داشته باشد، اما تلاش دارند که مشکلات را حل و این قانون را اجرا کنند.

قادری در مورد این موضوع که آیا ضرب الاجلی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک برای وزارت بهداشت مشخص شده است یا به روال گذشته و بدون در نظر گرفتن مهلتی در این زمینه کار دنبال می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر نسخه نویسی الکترونیک در حال اجراست و مشکلی برای تداوم کار وجود ندارد. برخی مشکلات وجود دارد که باید رفع شود. وقتی مجلس بودجه‌ای را اختصاص می‌دهد باید پیگیری کند که این بودجه در کجا صرف می‌شود. در زمینه‌ی نسخه نویسی الکترونیک نیز باید به همین روش عمل شود. یعنی باید مجلس در جریان باشد که بودجه‌ی اختصاص داده شده برای اجرای این قانون چطور صرف می‌شود. همین موضوع وسیله‌ای برای نظارت مجلس بر اجرای قوانین است. در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی‌ها انجام می‌شود که اعتبارات در جای درست خودشان برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک صرف شوند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: