صف های طویل نان در مشهد

کدخبر: 2375080

گزارش روزنامه خراسان از علت صف های طولانی نانوایی های مشهد

 وقتی ساعت 6 بعد از ظهر چندین خیابان را گز می‌کنید تا بتوانید چند قرص نان به خانه ببرید، این سوال‌ها در ذهن شما پیش می‌آید که چه اتفاق خاصی رخ‌داده که نان در این شهر پیدا نمی‌شود، چرا نانوایی‌ها این‌قدر شلوغ است؟ چرا تعداد زیادی نانوایی بسته‌اند یا ساعت کاری‌شان محدودشده؟ مردم مشهد از صف های طولانی نانوایی ها گله مند هستند و بعضا ساعت ها ناچار هستند در صف نانوایی بایستند . برخی نانوایی های مشهد هم هیچ ساعت کاری مشخصی ندارند و تعطیل هستند . دلیل این صف های طولانی چیست ؟ همه این سوالات ریزودرشت به یک سوال جدی‌تر ختم می‌شود؛ آیا آرد به نانوایی‌ها نمی‌رسد؟ آرد در استان کم است؟
 
همین سوال‌ها ما را به جلسه رسانه‌ای انجمن همگن کارخانه‌های خراسان کشاند جایی که حسن حسینی  رئیس هیئت‌مدیره این انجمن اقدام دولت برای آزادسازی قیمت‌ها را «شاهکار اتفاقات سیاسی کشور» خواند و تمام‌قد از تغییر قیمت آرد دفاع کرد. حسینی گفت:
تا به امروز حداقل 30 درصد یارانه‌ای که دولت برای گندم و آرد تخصیص می‌داد به جیب رانت‌خواران می‌رفت و با این تصمیم دولت بخش زیادی از یارانه به مردم بازمی‌گردد، حتی در حوزه قاچاق الان قیمت آرد در کشورهای همسایه ارزان‌تر از ایران است و عملاً قاچاق صرفه‌ای ندارد.
البته رئیس انجمن آرد استان این را هم گفت که هر کیلو گندم با همه هزینه‌های نگهداری و حمل‌ونقلش برای دولت حدود 15 هزار تومان تمام می‌شود. 9 میلیون تن گندم تنها برای نان در کشور مصرف می‌شود که دولت بابت آن یارانه می‌دهد( با احتساب خرید تضمینی 11 هزارتومانی می‌توان گفت که دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان امسال برای خرید تضمینی گندم هزینه خواهد کرد).
 
برای بنده هم سوال است چرا نانوایی‌ها شلوغ‌اند
حسینی به وضعیت تولید آرد در استان اشاره کرد و گفت:
کارخانه‌های استان با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و الان حدود 42 هزار تن گندم با قیمت کیلویی 665 تومان تحویل کارخانه‌های استان می‌شود و آردی که تحویل نانوایی‌ها می‌شود 825 تومان قیمت‌گذاری می‌شود. 20 هزار تن دیگر گندم 900 تومانی است که برای نانوایی‌ها 1200 تومان قیمت‌گذاری می‌شود. بنابراین ما در استان به‌هیچ‌عنوان مشکل آرد و گندم نداریم اما این که چرا نانوایی‌ها این‌همه شلوغ شده‌اند برای بنده هم جای سوال دارد. ما آمادگی داریم 24 ساعته آردرسانی کنیم که هیچ نانوایی دچار کمبود آرد نشود، با این‌حال دلیل تعطیلی نانوایی‌ها مطلقاً به دلیل کمبود آرد نیست آرد با همان قیمت پنج ماه پیش تحویل نانوایی‌ها می‌شود و تنها در حوزه نان‌های فانتزی تغییر قیمت آرد داشتیم.در ادامه نشست تخلفات آردی بحث داغ جلسه شد، که رئیس انجمن آرد استان  گفت ما تنها می‌توانیم متخلفان را به دستگاهی مربوط معرفی می‌کنیم، بیشترین تخلفات در کارخانه‌های آرد استان تبدیل آردهاست که حواله 15 درصدی را به حواله 18 درصدی تبدیل کند تا بتواند آن را راحت‌تر بفروشد. تخلف آن جایی صورت می‌گیرد که یک کارخانه ماکارونی ماهی 25 هزار تن آرد سهمیه می‌گیرد که این اتفاق در خراسان رضوی رخ نمی‌دهد.
 
یک اعتراف تلخ
رئیس انجمن آرد استان بر سخنان خبرنگار ما درباره تخلفات فروش سهمیه‌های آرد نانوایی‌ها صحه گذاشت و اذعان کرد:
تخلفات در همه حوزه‌های آرد رخ می‌دهد؛ در حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد، در نانوایی، در کارخانه آرد، حواله‌های صادر شده رخ می‌دهد و هر کدام سهمی در این تخلف و فساد آوری دارند. نظارت بر این‌ها ممکن نیست زیرا در مشهد بیش از دوهزار نانوایی داریم و با نیروی انسانی نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد.
حسینی تنها راه حذف رانت‌خواری و تخلف در حوزه آرد و نان را «تک‌نرخی کردن قیمت‌ها بیان کرد و گفت:
تا زمانی که  آرد چند نرخی باشد تخلفات وجود دارد، شاید تعزیرات مثلاً چند کارخانه را جریمه کند اما چندین تخلف دیده نشده هم وجود دارد. مثلاً قاچاق آرد توسط همین سیستم حمل‌ونقل صورت می‌گیرد که تماماً به شبکه ردیابی متصل هستند ولی به دلیل چند نرخی بودن قیمت آرد تخلف انجام می‌شود.
 
چه شده و چه باید کرد؟
پاسخ‌های رئیس انجمن آرد استان خبرنگاران را قانع نکرد زیرا واقعیت این است که برخی نانوایی‌ها به دلیل نبود آرد زودتر تعطیل می‌شوند، برخی نانوایی‌ها کلاً تعطیل هستند اما حسینی با اذعان بر این که نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها در حیطه اختیاراتش نیست، گفت:
یکی از ایرادات این است که ما جمعیت سرریز مشهد را برای تخصیص سهمیه آرد در نظر نمی‌گیریم، سهمیه سرانه آرد بر اساس سرشماری گذشته است یعنی تقاضای نان بیشتر شده است، بروید از کسانی که 200 نانوایی را بسته‌اند سوال کنید چرا این وضعیت پیش‌آمده است.
وی ادامه داد:
در زمان  نیاز و حضور زائران در مشهد نانوایی‌های سیار فعالیت می‌کردند، الان همین وضعیت پیش‌آمده، تقاضا بالا رفته چرا نانوایی‌های سیار دایر نمی‌شود، حداقل کانکس‌های توزیع نان راه‌اندازی شود ما هم با تمام توان آماده هستیم که آرد مورد نیاز را تأمین کنیم تا هیچ نانوایی بهانه نیاورد که آرد ندارد.
۲ روز آینده وضعیت عادی می شود
 
 فرماندار مشهد اما در گفت وگو با خراسان رضوی از برطرف شدن صف نانوایی‌ها در دو روز آینده خبر داد. محسن داوری گفت:
آرد به‌اندازه کافی بین نانوایی‌ها توزیع‌شده است و ما هیچ  کمبود آردی در مشهد نداریم و حتی 10 درصد بالاتر از سهمیه توزیع‌شده است اما بااین‌حال بنا به دلایلی تخلفاتی در این حوزه شده که در حال برطرف کردن آن  هستیم. علاوه بر این ساعت کار برخی نانوایی‌ها را افزایش دادیم و سهمیه آرد آن‌ها را بیشتر کردیم؛ درنتیجه از ظهر روز گذشته شاهد کمتر شدن صف نانوایی‌ها در مشهد بودیم و طی دو روز آینده وضعیت نانوایی‌ها به حالت عادی بازخواهد گشت.

 

منبع: خراسان
ارسال نظر: